Ljudbygge i amazon

blink_pj
2 januari 2016 · 477 Inlägg

Tjena alla ljudnördar big_smilecool

Söker lite tips och trix från nån som har mer erfarenhet än mig.

Min plan är att få in lite sjysst ljud i min gamla amazon som klarar lite av alla olika typer av musik. Är inte kräsen och söker inte något tävling ljud men vill gärna kunna spela lite för alla i bilen och några till utanför på till exempel PowerBigMeet i sommar 😉 Har en 100 amp växelströmsgenerator på och ett bättre begagnat Banner Bull batteri
Har köpt ett färdigt ljudpaket "modell billigare alternativ" och hade inte tänkt lägga till något slutsteg (just nu iaf).
Kenwood KMM-BT35, Gas Silver 2 stycken 6.5 och 2 st 6x9. Mer info finns på BRL.se eller fråga mig....

Fråga 1
Då tanken är att hålla allt lite dolt så hade jag tänkt lägga 6x9erna bak i hatthyllan i en gammal väska som jag har.  Måtten är 45x35x15 cm vilket blir ca 24L. Tänkte ev. bygga en låda i den vilket gör att måtten kryper lite.... vad ska jag tänka på här? Bättre med tjocka väggar o mindre volym eller tvärt om? Dämpull? Sluten eller portad? Eller skippa lådan och bara lägga en upphöjd mdf skiva och montera "open air"???

Fråga 2
Högtalare fram, 6,5
Montera i dörrarna eller under Instrument brädan? Vet inte än vad utrymmet har att erbjuda men om det blir under Instrument brädan, bygga små lådor eller bara en enkel men stabil mdf skiva och montera i luften?

Andra tips eller lösningar mottages varmt, men kommer inte byta ut något jag redan köpt  eller kapa ur i orginal delarna på bilen allt för mycket så som profsen kanske skulle gjort wink

Senast redigerat av blink_pj (2 januari 2016)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang