Hjälp ang säkringsblock

Tokkul
7 januari 2016 · 19 Inlägg

Hej. Jag fick tag på ett sånt här   http://www.ground-zero-audio.com/en/pro … lmanl.html

Jag har då dragit en 50mm2 som är avsäkrad med 250a.
Sedan har jag planerat att då splitta denna kabel till två st 21mm2 kablar till två slutsteg.

Frågan är nu då ang säkringsblocket.

Man kan då sätta 2st mini anl säkringar på vardera delning i blocket eller bara en enda stor anl  (ni ser säkert på bilden hur de funkar)

Men som sagt. Kan jag då säkra av två 21mm2 med endast 1st 100a anl säkring? 

Tack på förhand

Senast redigerat av Tokkul (7 januari 2016)

mb_pucken
7 januari 2016 · 5 087 Inlägg

När arean på kabeln minskar så bör den även säkras av efter den nya arean. Så delar du den i 2 så bör 2st säkringar monteras där den delas.
Du kan även montera en mindre säkring vid batteriet och därmed skydda dom smalare kablarna. Detta kan dock vara ganska opraktisk eftersom stegen kan dra mera än säkringen klarar av.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Tokkul
7 januari 2016 · 19 Inlägg

mb_pucken skrev:
När arean på kabeln minskar så bör den även säkras av efter den nya arean. Så delar du den i 2 så bör 2st säkringar monteras där den delas.
Du kan även montera en mindre säkring vid batteriet och därmed skydda dom smalare kablarna. Detta kan dock vara ganska opraktisk eftersom stegen kan dra mera än säkringen klarar av.

Tack för svar.

Alltså de du säger är att de INTE går att köra 1 säkring i säkringsblocket till två kablar? För i blocket är det två anslutningar som man kan välja att brygga om man väljer den större varianten av säkringen. Därför jag undra om man då kan köra EN 100a till TVÅ 21MM2 kablar.

Senast redigerat av Tokkul (7 januari 2016)

mb_pucken
7 januari 2016 · 5 087 Inlägg

Jodå det går att köra en 100a säkring på 2 kablar. Dock finns ju risken att den brinner onödigt lätt. Detta eftersom båda kablarna delar säkring. Då kan man lika gärna sätta en 100a vid batteriet och bara köpa ett delningsblock och dela kabeln med.
Jag hade kört 2st säkringar, en till varie kabel och på det viset kunna använda kablarna till max.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Tokkul
7 januari 2016 · 19 Inlägg

Jo för min plan från första början var att köpa ett säkringsblock med två st stora ANL med 100A säkring.  vilket jag även beställde.

Men det jag fick hem var den här Groundzeron som jag länka och 1st 100A i brevlådan.  Jag mailade ju till dom jag beställde ifrån och sa åt dom att de blev fel. Men de jag hade beställt, hade dom slutat sälja.

Men min magkänsla säger ju att de inte är bra att köra en säkring på två kablar.  Därför jag blev tvungen att fråga här.

Men i säkringsblocket kan man ju även köra 2st mini-anl, 1 på varje delningsblock. 

då är det kanske mer optimalt att köpa två st mini anl 100A säkringar istället då ?

mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang