Display för backkamera

pelpet
21 augusti 2015 · 94 Inlägg

Jag funderar på att sätta en backkamera i min Citroën C5 2007 Kombi. Huvudorsaken är att det är svårt att ha koll bakom bilen när bagageutrymmet är fulllastat och jag har inte lust att backa över någon. Men det jag funderar över är vilken sorts skärm jag ska ha till backkameran. Jag hade tänkt mig en trådad backkamera eftersom de trådlösa verkar lida av störningar. Tänker mig något sånt här.

Jag funderar också på att montera en brytare som gör att jag kan välja att ha kameran aktiverad av backljuset, eller alltid aktiverad. Det sista kan vara bra om skuffen är full med prylar så att man inte har någon sikt bakåt.

Jag vill inte ha en display som blockerar sikten genom vindrutan.

Jag funderar också på att sätta upp en telefonhållare med proclip på förarsidan för att kunna köra musik, navigation mm. Jag vill inte ha en separat enhet för det eftersom jag inte kommer orka hålla på och skyffla musik till minneskort mm. Jag har tom haft samma MP3-CD i bilen i över ett år för att jag inte orkat byta trots att jag är döless på den. Det måste vara enkelt, alltså. Spotify i offline-läge är det som jag orkar fixa (i bästa fall).

Hittils har jag hittat två alternativ som ser vettiga ut:

Montering på backspegel
På aliexpress finns det en uppsjö av monitorer som enkelt snäpps fast på befintlig backspegel. T.ex. denna. Det vore smidigt för då kan jag dra ström från säkringsboxen (tror jag) och relativt enkelt dölja kablarna som går till bakluckan. Nackdelen är att jag får vara utan backspegel när kameran används. Dessutom är jag inte alls säker på att den här spegeln har lika fin automatisk avbländning som min nuvarande backspegel.

Montering med proclip
Montering med proclip på instrumentpanelen. Isåfall blir det nog någon sån här monitor. Nackdelen med den monteringen är att jag får ha en ful skärm sittandes framför luftutblåset. Dessutom kan jag inte dra kablarna lika snyggt.

Jag behöver helt enkelt lite tips från forumet på vad som funkar bra i praktiken.

Är det besvärligt att titta på en display i någon av positionerna?
Funkar det med en mesig 4" skärm?
De 7" displayer som monteras på backspegeln, funkar de bra?
Är det något annat jag borde tänka på?'
Alla tips mottages tacksamt.

pelpet
2 december 2015 · 94 Inlägg

Är det ingen som har testat en backspegel med monitor?

Magnum1965
2 december 2015 · 217 Inlägg

Jag har dessvärre ingen erfarenhet av något av det du frågar efter, men har i princip exakt samma funderingar.

Backspegel med monitor tror jag, för min del, blir för liten (börjar bli gammal, ser dåligt...) samt att man kommer sakna avbländningen.

En separat skärm vill det mycket till för att lösa snyggt. Lös på brädan eller monterat i ett ännu fulare clips vid "sidan om" blir oftast inte snyggt. Enda gången jag kan tänka mig en separat skärm, är om den går att bygga in på nåt sätt, vilket givetvis INTE är enkelt.

Ett bortglömt "utrymme" är annars på instrumentbrädan, längst till vänster. Tittar du där nu, så ser du kanske att man kan sätta rätt mycket bröte där, innan det skymmer sikten. Allt beroende på bil givetvis...

MIN rekommendation är en Din2 stereo med display. Där kan du få in bild från backkamera och även ha kontakt med din telefon. Finns massa modeller att välja mellan på ALI, men jag har ingen valt ännu. Mest beroende på att min bil bara har din 1,5. Vill till lite ombyggnad för detta.

Hittar du något får du gärna meddela, behöver lösa det för egen del, som sagt.


PS, kan tillägga att jag sett kamera monterad i bakre skylthållaren. Kanske kan vara nåt?

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 december 2015 · 14 039 Inlägg

pelpet skrev:
Är det ingen som har testat en backspegel med monitor?

Det har jag inte testat. Däremot har jag en backkamera med en 8"-10" skärm som sitter på instrumentbrädan. Bilen är en Vito servicebil utan fönster bakåt så då har ju kameran 2 funktioner, dels backkamera när man är på platser när man verkligen behöver det som på skolgårdar o.s.v. Dels som en backspegel när man kör eftersom min är på hela tiden. Jag ser en backkamera som ett verktyg för mig. Nu tänker du vadå? En stor blaffig skärm på instrumentbrädan. Det är inte så farligt eftersom Viton har ett prylfack och där försvinner halva höjden av skärmen ner i facket utan att man missar nåt på skärmen. Kanonbra!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
pelpet
20 januari 2016 · 94 Inlägg

Jag har tittat vidare lite men inte kommit till skott.

Jag funderar på att testa med en 4.3" skärm monterad till vänster vid mittstoplen. En sån kostar ju under hundringen så man kan testa i alla fall. En liten skärm borde inte skymma direkt heller.

http://www.aliexpress.com/item/Car-4-3- … 76454.html

För Citroen C5 finns det två typer av kamera jag tycker är intressant. Sådana som ersätter regskyltsbelysningen och sådana som sitter på regplåt-hållaren. Regplåthållarkameran har fördelen att den hamnar i mitten, med den andra gör att man slipper borra i plåten i bakluckan för att få ut kabeln.

Magnum1965
20 januari 2016 · 217 Inlägg

Låter som en fungerande och billig lösning, värd att prova.
Jag har inte tittat närmare på det, men jag är nyfiken på fortsättningen.

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
pelpet
21 januari 2016 · 94 Inlägg

Jag får se om jag hinner testa något innan jag säljer bilen smile. Kanske går att få ut en tusing med med fungerande backkamera.

Hur fungerar det med eftermarknadsstereos och rattkontrollerna? Jag vill ju absolut ha kvar möjligheterna att höja/sänka volym på ratten och byta låtar mm.

Magnum1965
21 januari 2016 · 217 Inlägg

Ingen aning.

Jag har sett massor med säljare på Ali som visar att det fungerar, men det vet man ju inte förrän man sitter där med sakerna i bilen.

Ska man vara säker på att det fungerar och ha möjligheten att reklamera, så får man handla i Sverige och då är det givetvis anda priser som gäller.

Jag gjorde en sökning på "stereo steering wheel control" Om de svaren sedan erbjuder den lösning du vill ha, ja, det vet nog bara säljaren och knappt det :-)

Jag har inte gjort någon mer eftersökning på lösning till min bil. Däremot provade jag en V40 igår med just backkamera. Verkar otroligt trevligt. Måste nog ha en.

Ja, backkamera alltså, inte en Volvo :-)

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang