Trasig fjädring mot däcket

ankfot
23 januari 2016 · 8 Inlägg

jag började köra idag och hörde ett ljud och stannade såg att fjädringen vänster fram gått av och ligger an mot däcket. Undrar om det är okej att köra bilen en kort sträcka om jag kapar av biten? eller gör jag bäst i att låta den stå helt?
laddat upp 2 foton i mitt album.

Är en ford mondeo

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2480562

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2480561

Senast redigerat av ankfot (23 januari 2016)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 januari 2016 · 14 048 Inlägg

Kör du så där så har du snart punktering!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
ankfot
23 januari 2016 · 8 Inlägg

inte om jag kapar av den

FordPer
23 januari 2016 · 188 Inlägg

bytt fjäder allt annat är dumheter

ankfot
23 januari 2016 · 8 Inlägg

ska sälja bilen väldigt snart för någon tusenlapp, så vill inte byta till ny fjäder.

zzr94092
23 januari 2016 · 4 388 Inlägg

går  väl att kapa ,men kan vara lite svårare att få den ligga rätt i tallriken,är den konad i änden så kan du glömma att kapa den

torsen
23 januari 2016 · 7 236 Inlägg

Kör inte en meter med tanke på dig själv och dina medtrafikanter.mad
Hur kan du ens fråga??????roll

uhlin
23 januari 2016 · 2 834 Inlägg

ankfot skrev:
ska sälja bilen väldigt snart för någon tusenlapp, så vill inte byta till ny fjäder.

Köp du en beg. fjäder på nån bilskrot, kostar inte många kronor.

Ska du sälja bilen så vill du väl att den ska va i trafiksäkert skick? att köra med den som den är nu är vanvett.
Apropå att kapa den kan väl kanske gå, men att kapa den på plats utan att kapa sönder fjädertallrik är nog svårt.

Lyckas du kapa den på plats kommer den att bli sned med.

Nä, byt fjäder är det enda.

Muttley
23 januari 2016 ·

Du kommer inte många meter.
Om du kapar så ska du inte ut på vägarna,  sälj den  direkt så någon som kan fixar det själv. Du verkar inte ha viljan eller klara av det.

dawwe ...has left the building...
23 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Flytta bilen i låg fart (max 30 km/h) funkar väl. Men o köra så där är o be om en olycka. Fjädern kan "hoppa loss" hamna snett o skära upp däcket på nolltid, med allt vad det innebär. Du kan testa o lyfta upp hjulet i luften med domkraften, om fjädern då sitter helt löst o kan "vispa runt" så rekommenderar jag dig att ställa bilen bums. Om fjädern trots allt sitter fast o kan inte ryckas loss ur sin position så den hamnar mot däcket när man tar tag o sliter i den så kan man om man är en korkad idiot och tillika rikspuckot nummer ett köra vidare... Men jag antar att du inte är rikspuckot nummer ett? Och om du är det o låter bli o fixa o säljer bilen som den är, så se då för böveln till o tala om att fjädern måste-måste-måste bytas med en gång och att du inte rekommenderar att köra med bilen i detta skick öht. Vi skiter faktiskt i om du går o dör på kuppen pga din snålhet, men låt inte andra oskyldiga skadas när du nu vet hur en eventuell olycka kan undvikas. Tack.

Edit: Du måste ta bort den biten som gått av, oavsett om kvarvarande del av fjädern sitter fast eller ej. Hur du tar bort denna del är upp till dig, men jag förstår att du inte vill skruva så då får du förmodligen plocka av hjulet o lirka bort den, eller om det inte går kapa den i två delar eller så o ta bort den därefter...

Senast redigerat av dawwe (23 januari 2016)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
ankfot
24 januari 2016 · 8 Inlägg

trevliga ni är!
jag tänkt å köra hem bilen c:a 1 km , skrev här för at fråga om det är oki givetvis säger jag till vad som är fel på bilen när jag säljer den.

förtydliga , ville bara kapa av blten som ligget mot däcket , så jag kan köra hem den,

Senast redigerat av ankfot (24 januari 2016)

CC72
24 januari 2016 · 1 661 Inlägg

Hur har den ens kunnat hamna utanför fjäderskålen?

Om du kapar av den där biten, vad säger att resterande bit av fjädern kommer att sitta kvar?

ankfot
24 januari 2016 · 8 Inlägg

ingen aning, har kört lugnt med bilen,

vet ej, jag antog att fjäder sitter hårt satt ovanifrån, och om det skulle gå av mer skulle skulle det vara liten chans att den kommer åt hjulet igen eftersom det är råttså lång bit till hjulet, och fjädern ligger ändå mot fjäderplattan en bit,  men får låta den stå för varningarna jag fått här

Senast redigerat av ankfot (24 januari 2016)

dawwe ...has left the building...
24 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Ankfot: Lyft upp hjulet i luften o ryck i fjädern. Kan du rycka den ur sin position så betyder det att risken är hög för att den hoppar loss under färd o skär upp däcket...Om den inte går att rycka loss så kan man köra med den, men det är inget jag rekommenderar. Av bilden att döma är det en stor bit som gått av, hade det varit säg 1/4 av sista varvet så hade det varit en annan sak...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
CC72
24 januari 2016 · 1 661 Inlägg

Om du ska vara där och greja med händerna så tänk på att det är rätt stora krafter i en fjäder.
Hamnar din hand mellan en fjäder som slinter lös och något annat får du åka blåljus till akuten smile

ankfot
24 januari 2016 · 8 Inlägg

jadå har ja i baktanken^^
rör den ej, ger bort bilen istället

Senast redigerat av ankfot (24 januari 2016)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 januari 2016 · 13 742 Inlägg

kapade på min arbetskamrats bil för att kunna köra skiten hem till mig och byta fjäderbenet och det fungerade men samtidigt så var det helt omöjligt för oss att få tillbaka fjädern utan fick bara kapa den så den inte kunde ligga mot däcket...   

kosta 500kr i delar att byta fjäderben..rätt billigt var oxå en ford mondeo   verkar som dessa äter fjädrar smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
dawwe ...has left the building...
24 januari 2016 · 4 474 Inlägg

CC72 har en poäng...Men min gissning är att när hjulet är i luften med en så stor bit borta så sitter fjädern mer eller mindre löst...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 januari 2016 · 13 742 Inlägg

CC72 skrev:
Om du ska vara där och greja med händerna så tänk på att det är rätt stora krafter i en fjäder.
Hamnar din hand mellan en fjäder som slinter lös och något annat får du åka blåljus till akuten smile

testa och hade 2fingrar imellan när 2fjäderspännare gled ihop på en 940fram fjäder..  gjort skapligt ont smile
men bröt inget men åkte till sjukan men vart hemskickad  tummen är fortfarande bredare än den andra efter att den blev klämd   tummen såg ut som man slagit med en köttklubba på den smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Roaster
24 januari 2016 · 175 Inlägg

Kan säga att det hände med min mondeo också, två gånger, en gång på varje sida. Första gången märkte jag det i tid andra gången small däcket samma sekund som fjädern lämnede tallriken. (man borde naturligtvis byta båda fjädrarna, men jag hade inte tid just då).

Mondeons fjädrar har mindre diameter närmast talllriken så när fjädern går av så ramlar den övre delen ner över tallriken.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang