Ford Mondeo-III får inte in bromsbackarna bak, något tips?

Roaster
24 januari 2016 · 175 Inlägg

När jag ska försöka skruva bromskolven så rör den sig inte en mm, det är tvärstopp. Den roterar bra åt fel håll, dvs jag kunde skruva ut den.

Något tips? Tanken är att ta ett rör och förlänga specilverktyget för att få mer kraft, men det känns inte helt rätt, men jag kommer inte på vad som kan få den att låsa sig så.

Det är vänster bak.

Tacksam för tips.

Senast redigerat av Roaster (24 januari 2016)

dawwe ...has left the building...
24 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Å spaken är inte dragen?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Roaster
24 januari 2016 · 175 Inlägg

handbromsspaken? Nej wiren till handbromsen har jag tagit bort.

dawwe ...has left the building...
24 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Skumt...Har du "specialverktyget" för att skruva tillbaka kolven? Det kan kanske-kanske vara som så att kolven "gängat ur" o behöver skruvas o tryckas "in" lätt så gängan får fäste igen???

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Roaster
24 januari 2016 · 175 Inlägg

ja, jag har specialverktyget och har bytt backar ett par gånger och det brukar fungera. jag funderar på om man måste trycka in kolven lite med polygrip innan man tar specialverktyget, ska prova, men det känns som om den borde rotera åt båda håll även om den inte "tar gängan".

kolven roterar fint om man inte sätter tryck på den, då är det tvärnit och specialverktyget gick sönder när jag tog i med hävarm.

Senast redigerat av Roaster (24 januari 2016)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 januari 2016 · 13 673 Inlägg

börjar med det viktiga..armen till handbromsen går tillbaka som den ska? är inte den i noll läge är det inte möjligt att skruva tillbaka den..

men är den i noll läge..så är oket skrot..

och nej att släppa vajern är inte samma sak som att kolla att oket verkligen går i noll läge eftersom ford och andra skitbilar har dåliga ok.. och oket ALLTID fastnar i handbromsen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Roaster
13 februari 2016 · 175 Inlägg

Problemet var bara att det stod fel i Haynes om vilket håll man ska skruva åt... gör man tvärt om vad det står så var det inte problem. Det var på en "Estate" alltså Herrgårdsvagn. Skivor och backar är bytta på båda sidor bak.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang