B230fk - "Hackar och hoppar" fram

Linudollar
23 januari 2016 · 102 Inlägg

Hej.
Har en Volvo 940 ltt -95 som går piss.

Det började ett tag innan jul att bilen började kännas trött, när man tröck på gasen så hände typ ingenting. Ungefär som på mopedtiden när man hade för stort huvudmunstycke känns det. Som om den dränker sig i bränsle. På tomgång så går den väldigt oroligt när den är kall.

Efter att jag fortsatt kört med den efter dessa symptom så startade den inte en dag, och då byttes Tändstift, rotor, fördelarlock och lmm. Startade fortfarande inte, så vi bogserade den när ettan var i, då gick den igång efter ett tag (vi tänkte att den hade dränkt sig och inte orkade gå igång). Den gick nu bra i ett par dagar, sedan kom samma symptom tillbaka.

Har nu idag bytt en tempgivare till insprutet, och det gjorde ingen skillnad. Kontrollerade även så att det kom lika mycket bränsle från alla spridare.

Detta är alltså allt jag har gått igenom:
-Spridare.
-Lmm.
-Tempgivare.
-Tändstift.
-Rotor och fördelarlock.

För tillfället så startar den inte, men jag kan troligtvis bogsera igång den igen.
Vi har slut på idéer, och jag börjar bli väldigt trött på bilen. Någon som har någon idé om vad som kan vara fel? Kan även tillägga att enheten där man läser felkoderna inte verkar fungera. Dioden lyser aldrig upp.

Enormt tacksam för hjälp.

Senast redigerat av Linudollar (24 januari 2016)

Razor8
24 januari 2016 · 61 Inlägg

Har du kollat tändmodulen? Det kan vara den som har sagt upp sig.
Sitter med liknade problem med min 940 (B230fb). Min går runt på startmotorn, men vill inte riktigt tända till. Har dock inte gjort så mycket, då man blev förkyld...hmm

Senast redigerat av Razor8 (24 januari 2016)

Burn Your Rubber, Not Your Soul
Cars can do so much more than drive down the road, they can drive you through life
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 januari 2016 · 4 917 Inlägg

Brukar det inte bli såhär när man har vacumläcka?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Linudollar
24 januari 2016 · 102 Inlägg

Razor8 skrev:
Har du kollat tändmodulen? Det kan vara den som har sagt upp sig.
Sitter med liknade problem med min 940 (B230fb). Min går runt på startmotorn, men vill inte riktigt tända till. Har dock inte gjort så mycket, då man blev förkyld...hmm

Tändmodulen? Vart sitter den?
Är det denna du menar? http://www.bildelsbasen.se/img/a/240/a/ … dmodul.jpg

tommen1 skrev:
Brukar det inte bli såhär när man har vacumläcka?

Nu när du säger det så verkar en av vakuumslangarna som går till fuelrailen väldigt torr, dock inga sprickor. Vad finns det några andra vakuumslangar?

Senast redigerat av Linudollar (24 januari 2016)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 januari 2016 · 4 917 Inlägg

Man brukar väl spruta på lite vatten på slangarna för att se var det sörplar eller bubblar med en blomspruta.Att bara TITTA gör nog ingen nytta..Jag hade även tagit av lmm  elanslutning för att se om den verkligen jobbar..

Senast redigerat av tommen1 (24 januari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Razor8
24 januari 2016 · 61 Inlägg

Linudollar skrev:

Razor8 skrev:
Har du kollat tändmodulen? Det kan vara den som har sagt upp sig.
Sitter med liknade problem med min 940 (B230fb). Min går runt på startmotorn, men vill inte riktigt tända till. Har dock inte gjort så mycket, då man blev förkyld...hmm

Tändmodulen? Vart sitter den?
Är det denna du menar? http://www.bildelsbasen.se/img/a/240/a/ … dmodul.jpg

tommen1 skrev:
Brukar det inte bli såhär när man har vacumläcka?

Nu när du säger det så verkar en av vakuumslangarna som går till fuelrailen väldigt torr, dock inga sprickor. Vad finns det några andra vakuumslangar?

Ja, det är en sån jag menar. Den sitter vid luftfilteret, på skärmen. Tyvärr så måste man nästan ta bort hela luftburken för att komma åt. Sitter fast skruvad med Torx (T25).

I mitt fall så tänder motorn igen, men går rejält ojämnt med misständningar ....

Burn Your Rubber, Not Your Soul
Cars can do so much more than drive down the road, they can drive you through life
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 januari 2016 · 4 917 Inlägg

Det är blomspruta med vatten eller dyrare med startgas som jag hade provat med..Av med luftburken  och kolla, gömmer sig något där kanske..Du vet ju hur det är..man hittar felet på sista stället  smile
Håll för luftintaget lite lätt och se vad som händer först..

Senast redigerat av tommen1 (24 januari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Linudollar
27 januari 2016 · 102 Inlägg

Kan säga att det bara blir konstigare och konstigare... Gick perfekt igår, kall som varm. Idag när jag tog den klockan 6 till gymmet så gick den fan värre än en 90åring med ALS. Sedan på vägen hem från gymmet en dryg timma senare så gick den perfekt igen. Verkar vara temperaturberoende?

Men jag har ju bytt tempgivaren till insprutet. Ska den dras med något speciellt moment förresten? För jag drog bara dit den på känn.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 januari 2016 · 4 917 Inlägg

Har du givare till kamaxel eller  vevaxel på den ?

Senast redigerat av tommen1 (27 januari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang