V70 t5, tickande lyftare, farligt?

Gomez
27 januari 2014 · 179 Inlägg

Helt klart lyftare som låter enligt filmen. Min förra 850 lät så när den startades upp efter att inte varit igång under långa perioder därför att lyftarna blivit torra. Vanligt gällande hydraliska lyftare men ska ju tystna när oljan kommer upp i temp.

Byt dom själv det är inte svårt om man har mekarvana och exempelvis Haynes boken till hjälp. Du bör byta vevhusburken under insuget och tillhörande slangar det är inte farligt dyrt för prylarna på volvo. Lyftarna har jag hört är billigare i "paketpris 20st" än att köpa per st!

Senast redigerat av Gomez (27 januari 2014)

Audi S4 biturbo "bruksbilen" (2000)
RS2517
27 januari 2014 · 26 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Kommer det ens någon olja till toppen låter som det knappt smörjer

Lyft på oljestickan och kolla ifall det ryker ut röret. Ifall det gör det så är vevhusventilationen tät kanske resten av motorn med

Finns nog inte en chans att motorn gått 19.000 mil ifall inte något slarvat rejält med servicen

Ryker ingenstans från röret.

Vad rekommenderar ni för olja? Bytte nyligen till Castrol Magnatec, helsyntet 5W-40 som mekonomen rekommenderade.

RS2517
27 januari 2014 · 26 Inlägg

Gomez skrev:
Vanligt gällande hydraliska lyftare men ska ju tystna när oljan kommer upp i temp.

Tickar även när motorn är varm.

Senast redigerat av RS2517 (27 januari 2014)

jaka54
28 januari 2014 · 5 731 Inlägg

Hej!
Jag skulle bytt de hydrauliska lyftarna själv!
Det blir bra mycket billigare än 10000-15000 kr. Det är bara att ta bort ventilkåpan , lyfta bort  kammen/kammarna och lyfta bort de gamla hydraullyftarna (små kolvliknande burkar under kamnockarna).
Men sen undrar man...varför köpte du en bil som låtar så?

Enbitost
22 oktober 2015 · 18 Inlägg

Lånar denna gamla tråd. börjat nyligen ticka i min 855 T5a som jag  också är rätt så säker på att det är lyftaren. Och jag undrar också om det finns konsekvenser för att inte åtgärda detta? (fattig)

jocke_gronberg
22 oktober 2015 · 4 586 Inlägg

Börja med att dra upp oljestickan och kolla ifall du har högt vevhustryck ? ryker det där så lär du riva ner det och rensa.

Vad kör du med för olja ? Länge sedan du bytt ?

850 T5 är ingen bra bil att äga ifall man har dåligt med pengar kostar lite att hålla igång.

Senast redigerat av jocke_gronberg (22 oktober 2015)

Enbitost
22 oktober 2015 · 18 Inlägg

kört länge med Agrol helsyntet 5w 40 (tror jag) men har bytt  till nån tjockare från agrol nu kommer inte ihåg de specifika namnet. oljan är ialf nyligen bytt.

haha nej jag har märkt det wink

jocke_gronberg
22 oktober 2015 · 4 586 Inlägg

Har du ett ljud som är konstant som varken blir bättre kall som varm så bör det inte vara lyftarna. Följer ljudet med när du ökar varven så är det inte heller lyftarna utan säkert en krökt vevstake.

När uppkommer ditt ljud ?

Enbitost
22 oktober 2015 · 18 Inlägg

högre varv = snabbare tick, dock bara när jag trycker ner pedalen.

dawwe ...has left the building...
22 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Jag vet inte hur illa det låter då video-länken inte funkar längre...Iaf. Som första åtgärd så tycker jag att man är lite "modig" o häller på en burk "invändig motortvätt" o varmkör enligt rekommendationerna på burken. Sedan häller man på en fin tunn syntet, ja jag tjatar men den här oljan är riktigt bra. Sen kör man bilen rätt ordentligt med den nya oljan ett bra tag, o med ett bra tag menas att man kör en trip på iaf 10 mil. Om motorn efter tripen är tyst ett tag på tomgång men börjar ticka igen så är det nog lyftarna som gjort sitt. Om det inte skett nån förändring i ljudet så kan det vara som så att lyftarna är helt igensatta eller verkligen slut. Om de börjar ticka på tomgång efter ett tag så kan man kanske test med en något tjockare olja tex 5W50 eller kanske 10W60...Observera, generellt svar, inte Volvo specifikt...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
jocke_gronberg
23 oktober 2015 · 4 586 Inlägg

Enbitost skrev:
högre varv = snabbare tick, dock bara när jag trycker ner pedalen.

Inte bra en lyftare brukar bli tystare när man varvar lite

Tickar den genom hela registret så är felet säkert krökt vevstake eller dåligt lager.

jocke_gronberg
23 oktober 2015 · 4 586 Inlägg

Vevlager
https://www.youtube.com/watch?v=zW-zFvQAoKQ

dålig vevstake
https://www.youtube.com/watch?v=JM3C5V89NZs

Senast redigerat av jocke_gronberg (23 oktober 2015)

Enbitost
28 januari 2016 · 18 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Vevlager
https://www.youtube.com/watch?v=zW-zFvQAoKQ

dålig vevstake
https://www.youtube.com/watch?v=JM3C5V89NZs

aah, glömde svara.

det låter ialf som videon med dålig vevstake.
har inte gjort något än. Bilen är avställd nu, har inget garage så vill inte meka på vintern hmm

men då är det med all säkerhet dålig vevstake då? Kan man komma undan med detta hyfsat "billigt" eller är det lika bra att sälja i delar och köpa en annan bil?

Senast redigerat av Enbitost (28 januari 2016)

Sxderberg
1 mars 2016 · 1 Inlägg

Lånar denna orkar inte leta efter nya.
Jag har en 850 t5 som tickar. Främst när den är kall men ibland när den är varm. Den knackar inte som på videona som är länkade tidigare. Kan jag med 100% säkerhet säga att det är lyftare?

Volvo V60 (2012)
Volvo 945 "camo" (1998)
jocke_gronberg
28 mars 2016 · 4 586 Inlägg

940v70R skrev:
Lånar denna orkar inte leta efter nya.
Jag har en 850 t5 som tickar. Främst när den är kall men ibland när den är varm. Den knackar inte som på videona som är länkade tidigare. Kan jag med 100% säkerhet säga att det är lyftare?

Kolla ifall det ryker ut oljestickan.

En lyftare tystnar oftast 10-15 sekunder efter start.

Kan även låta vid mycket varm motor

Bytt olja på länge ?

Ifall det ryker ur oljestickan så ska du riva ner vevhusventilationen. Kan i värsta fall vara en för tät oljesil som gör att motorn tickar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang