Kostnad att äga ny(are) bil

FordRSC Los geht's, Schumacher
24 januari 2016 · 1 510 Inlägg

tkd_rille skrev:

FordRSC skrev:
Värdeminskningen är ju det tråkigaste med nybilsköp. Räknade ut idag, om man köpen en sprillans ny för 180000kr, behåller i 8 år, kör cirka 2200 mil/ år, så kan man sälja den för cirka 40000kr. Då har man förlorat 140000/8 =17500 kr / år, vilket blir 1458kr / månad.
Visst låter det tråkigt, men man kan trösta sig med att man tränar pengar och får ut betydligt mer big_smile

Man måste räkna in lite annat med.   Visst är man extremt snål så köper man inte ens en bil utan köper en begagnad cykel och cyklar överallt och i allra värsta fall tar buss eller tåg.

Om man behåller bilen i 8 år och har köpt den bil man vill ha för att man trivs i förarmiljön och har den utrustning man har behov av så har man tjänat de i komfort och förhoppningsvis tjänar man mer pengar än man förlorar på 8 år.
Bilen kan ju hålla mer än 8 år med.

Jag ska själv köpa en betydligt nyare bil till hösten för jag värderar förarmiljö och vill ha värmare och allt sånt kul smile   Då får d vara värt det.
Och plusset är att nya bilar drar ju hälften av vad min egna drar och har betydligt billigare skatt.

Jo visst tjänar man också massor på en ny bil, säkerheten är ju ljusår bättre än i min gamla 900a. Sedan hade det varit perfekt med motorvärmare, rattvärme och sånt gött som man saknar nu på vintern. Så visst ska man inte stirra sig blind på värdeminskning och sådant. big_smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Ingooo
24 januari 2016 · 167 Inlägg

Ok jag kan ge ett exempel. Jag har en 6 år gammal Hyundai I30 jag köpte sprillans ny för strax under 200000. Räknar jag på service+reparationer+värdeminskning+däck+skatt o bes så har den kostat mig ca 180 000 kronor.

Har kört drygt 12000 mil med en snittförb på 0.55 a 11 kr säg. Det innebär ca 73 000 i drivmedel.

73 000 + 180 000 = 253 000 kr på 6 år är vad jag totalt lagt ut givet att jag skulle få det jag tror om jag säljer bilen idag. Motsvarar ca 42 000 kr per år i snitt. Eller 21 kr/mil räknat på dessa 6 år och 12000 mil. Ganska hyggligt ändå tycker jag. Långt ifrån givet att man kommer billigare undan med en gammal bil. Planerar behålla bilen ptm till 20 000 mil dvs ca 3-4 år till.

kwamex
24 januari 2016 · 221 Inlägg

Ingooo skrev:
Ok jag kan ge ett exempel. Jag har en 6 år gammal Hyundai I30 jag köpte sprillans ny för strax under 200000. Räknar jag på service+reparationer+värdeminskning+däck+skatt o bes så har den kostat mig ca 180 000 kronor.

Har kört drygt 12000 mil med en snittförb på 0.55 a 11 kr säg. Det innebär ca 73 000 i drivmedel.

73 000 + 180 000 = 253 000 kr på 6 år är vad jag totalt lagt ut givet att jag skulle få det jag tror om jag säljer bilen idag. Motsvarar ca 42 000 kr per år i snitt. Eller 21 kr/mil räknat på dessa 6 år och 12000 mil. Ganska hyggligt ändå tycker jag. Långt ifrån givet att man kommer billigare undan med en gammal bil. Planerar behålla bilen ptm till 20 000 mil dvs ca 3-4 år till.

Tror du att driftkostnaden blivit lägre jämfört med en äldre bil som drar betydligt mer?
Dvs har du tjänat in servicekostnad + högre försäkring på den betydligt lägre bränslekostnaden?

Muttley
24 januari 2016 ·

FordRSC skrev:

tkd_rille skrev:

FordRSC skrev:
Värdeminskningen är ju det tråkigaste med nybilsköp. Räknade ut idag, om man köpen en sprillans ny för 180000kr, behåller i 8 år, kör cirka 2200 mil/ år, så kan man sälja den för cirka 40000kr. Då har man förlorat 140000/8 =17500 kr / år, vilket blir 1458kr / månad.
Visst låter det tråkigt, men man kan trösta sig med att man tränar pengar och får ut betydligt mer big_smile

Man måste räkna in lite annat med.   Visst är man extremt snål så köper man inte ens en bil utan köper en begagnad cykel och cyklar överallt och i allra värsta fall tar buss eller tåg.

Om man behåller bilen i 8 år och har köpt den bil man vill ha för att man trivs i förarmiljön och har den utrustning man har behov av så har man tjänat de i komfort och förhoppningsvis tjänar man mer pengar än man förlorar på 8 år.
Bilen kan ju hålla mer än 8 år med.

Jag ska själv köpa en betydligt nyare bil till hösten för jag värderar förarmiljö och vill ha värmare och allt sånt kul smile   Då får d vara värt det.
Och plusset är att nya bilar drar ju hälften av vad min egna drar och har betydligt billigare skatt.

Jo visst tjänar man också massor på en ny bil, säkerheten är ju ljusår bättre än i min gamla 900a. Sedan hade det varit perfekt med motorvärmare, rattvärme och sånt gött som man saknar nu på vintern. Så visst ska man inte stirra sig blind på värdeminskning och sådant. big_smile

Allt utrustning kostar ju smile
Den jag tror jag kommer köpa har ju rattvärme, motorvärmare (diselbrännare om jag väljer de ) kylning av säten, panoramatak, park assist.
Ja en jädrans massa saker.
Min s70 har farthållare, ac och elhissar. Och drar betydligt mer och kostar mer i skatt :p

torsen
24 januari 2016 · 7 233 Inlägg

Mitt råd är att köpa en bil som är 3 år gammal, som du har tankar på själv.
Försök även få tag på en bil som rullat 3.000 mil.
Då har du tryggheten i att ha 7 år och 7.000 mil kvar på maskinskadegarantin.
Självrisken är 2.000:- hos Folksam.
Då inkluderas bärgning till verkstad.

Med 3 år, 3.000 mil och 200.000:- går du in på Blocket och ser vad som står till buds.

smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 januari 2016 · 17 466 Inlägg

torsen skrev:
Mitt råd är att köpa en bil som är 3 år gammal, som du har tankar på själv.
Försök även få tag på en bil som rullat 3.000 mil.
Då har du tryggheten i att ha 7 år och 7.000 mil kvar på maskinskadegarantin.
Självrisken är 2.000:- hos Folksam.
Då inkluderas bärgning till verkstad.

Med 3 år, 3.000 mil och 200.000:- går du in på Blocket och ser vad som står till buds.

smile

Håller med fullt ut. Fast upp till 5000 mil får man nog räkna med. Men så lite mil som möjligt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
eferm
24 januari 2016 · 245 Inlägg

2008 köpte jag en v70 d5 2006 för 190 000kr då hade den gått drygt 9000mil
sålde den nyss för 40 000kr när den hade gått nästan 25000mil.
värdeminskning 150 000kr på 8 år.
den har ju varit billig i drift men har ju säkert lagt 40k på service å reparationer under 8 år.
den har gått jäkligt billigt, mellan 0,5-0,6l/mil på mina 15000mil jag har kört.
skatten ligger på 4900kr om året.

nu kommer det bli volvo 940 som kostade 5000kr ett tag så ska jag se hur det blir.

den stora frågan är ju, är du villig att betala en god slant varje månad för att köra en nyare/driftsäkrare bil?

Volvo XC90 D5 "Dunderklumpen" (2006)
Volvo 744 "Yngve" (1989)
Evildan
24 januari 2016 ·

En nyare bil behöver inte vara dyrare att äga än forumets normbilar Volvo 740/940 samt BMW E36.

Här har jag räknat på två äganden av nyare bilar. Det gäller att handla rätt bil helt enkelt.

http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=130164

http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=127666

big_smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 januari 2016 · 17 466 Inlägg

Å andra sidan så köpte jag en bil för 5000:- för ett par veckor sedan. Men jag lovar att hålla kollen på kvitton & bränslekostnad. Soppa var det på den så sen jag köpte så den har kostat mig 0:- kronor hittills. Fick dock en bättre begagnad vacuumslang av en kompis då värme försvann ett par dagar.

Kan vara ett intressant experiment. Alla kvitton ska sparas! Alla tjafsar om att jag ska köpa en "riktig" bil. Glöm det. Den gamla Opel Omegan har ju automatlåda, farthållare och AC...

Men åter till topic:
Evildan har ju koll på läget. Hans bilar har ju bevisligen rullat snålt och felfritt. Vi har också en Prius. Inte helt utan anledning... Nu har ju idioten köpt en Avensis istället. Sinnesförvirring är troligt. Märket är dock rätt.

Givetvis har jag också haft nyare bilar. De krånglar sällan om man kör som folk. Franska bilar kanske man inte ska köpa. Audi är väl ingen höjdare heller. Leta upp en sida med statistik.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
24 januari 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:
Å andra sidan så köpte jag en bil för 5000:- för ett par veckor sedan. Men jag lovar att hålla kollen på kvitton & bränslekostnad. Soppa var det på den så sen jag köpte så den har kostat mig 0:- kronor hittills. Fick dock en bättre begagnad vacuumslang av en kompis då värme försvann ett par dagar.

Kan vara ett intressant experiment. Alla kvitton ska sparas! Alla tjafsar om att jag ska köpa en "riktig" bil. Glöm det. Den gamla Opel Omegan har ju automatlåda, farthållare och AC...

Men åter till topic:
Evildan har ju koll på läget. Hans bilar har ju bevisligen rullat snålt och felfritt. Vi har också en Prius. Inte helt utan anledning... Nu har ju idioten köpt en Avensis istället. Sinnesförvirring är troligt. Märket är dock rätt.

Givetvis har jag också haft nyare bilar. De krånglar sällan om man kör som folk. Franska bilar kanske man inte ska köpa. Audi är väl ingen höjdare heller. Leta upp en sida med statistik.

Hörru gobbajävel, inte gnälla på Avensisen du din Opeltorsk.

Sinnesförvirring?
Jämfört med vad?
Opelköparen?
Nej!

Jämfört med många (de flesta) andra?
Klockrent ja! Då bilen även har en varvtalsändringspinne att röra runt med, verkligen hedenhös. Men snålt går det. tongue

Eran Toylåda rullar ju även den löjligt billigt och problemfritt.

Enligt mina uträkningar är det ett mindre kostsamt ägande med en Prius än 700/800/900 även om det gamla Volvoöket inte ens går sönder.

pelpet
25 januari 2016 · 94 Inlägg

Det är såklart jättesvårt att räkna ut vad en bil verkligen kostar, men här kommer några tips.

* Köp inte en större bil än du behöver. En stor bil är alltid dyrare än en liten bil.
* Häng inte upp dig på bränsleförbrukningen.
* Gör en totalkalkyl beräknad på värdeminskningen, bränsleförbrukningen, vad servicen kostar (kolla priser och serviceintervaller), vad försäkringen kostar, vad däck kostar och vad försäkringen kostar.
* Fundera på vad komfort och bekvämlighet är värt för dig. Jag sitter över 300 timmar per år i bilen, och tycker att det är värt en hel del.
* Hur prioriterar du säkerhet? Har du barn? Isåfall är det din skyldighet gentemot barnen att prioritera säkerheten högst.

Lowpass
25 januari 2016 · 1 224 Inlägg

När började bilägande handla om endast ekonomi?
Köp en bil och njut

i-vtec Do you?
Powe_R
28 januari 2016 · 414 Inlägg

Räknade lite snabbt på bilkalkyl.be

Räknade då lite nyare bil för 200000:- dieseldriven med låg förbrukning 0,5/mil vs gammal bil bensindriven pris 20000:- som drar 1L/mil

Behåller du bilen i tre år skiljer det totalt, dvs inklusive värdeminskning ca 2kr per mil till den gamla bilens fördel, behåller du i 5 år är det samma milkostnad, behåller du längre än så blir den dyrare bilen billigare.

I verkligheten små skillnader, skulle utan tvekan ta den nyare bilen då totalkostnaden blir relativt likvärdig.


Sen beror det ju på från bil till bil också vad man väljer, åker alla dagar i veckan hellre t.ex en gammal värre Audi,BMW eller liknade fullsmetad utrustning osv för 70pap än en ny snik KIA för 230000:- där milkostnaden ändå blir ganska likvärdig.

Senast redigerat av Powe_R (28 januari 2016)

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
-jimmy
28 januari 2016 · 377 Inlägg

Har också varit sugen på lite nyare bil.. men ekonomisk som man är så blir det aldrig av.. så mitt tips, håll i pengarna istället. ; )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang