Ford Transit Connect diesel, svåratartad kall

thobbeee
20 januari 2016 · 299 Inlägg

Har en Ford Transit/Tourneo C-07 som är segstartad kall. Har inte haft den länge men har dieselvärmare som jag knappt hunnit testa och förstår att den hjälper till mycket. Men om man inte har tillgång till att starta den, och de är 5-10 minus så tar de en evighet att få igång den även om man väntar tills glödningslampan slocknat. Den är servad enligt service intervallen hos Ford sen den va ny o väl skött men är de normalt att de ska ta 3-5 försök på kanske 5sek på startmotorn innan den går igång? Sen när den väl startar går den som en klocka men tänkte om detta är normalt.
Servad senast för 1100mil sedan.
Tack på förhand för svar!

BMW 528i "Rurre" (2000)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 januari 2016 · 4 917 Inlägg

Du har nog svarat på frågan själv..
Är det inte så att varm soppa tänder lättare än kall?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
thobbeee
20 januari 2016 · 299 Inlägg

Joo det gör de ju, men jag undrar om man ska få hålla på o köra flera gånger på startmotorn för att den ska gå igång. Min arbetskollega har en vw transporter och om de så är 20 minus ute startar den på ett kick utan motorvärmare

BMW 528i "Rurre" (2000)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 januari 2016 · 4 917 Inlägg

Om det finns gnista, ström altså, då hade jag koncentrerat mig på bränsletillförselns delar och benat av dom bit för bit. Om det är trycket som tar lång tid att byggas upp eller om soppan , dieseln,rinner tillbaka någonstans efter att man stängt av motorn..Det finns väl en dieselpump som man kan kolla, bla..
Kan man starta pumpen några sekunder INNAN start för att se om det är den som spökar?
Typ spänningssätta den med trådar från batteriet?

Senast redigerat av tommen1 (20 januari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
xXSammy
21 januari 2016 · 6 570 Inlägg

Gnista till en dieselmotor??

Mät motståndet i glödstiften smile
Följ den röda kabeln som går längs motorn och lossa den större muttern innan du lossar ledningen så du inte råkar kortsluta något.

De/Dem
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 januari 2016 · 4 917 Inlägg

Läste du gnista=ström i mitt inlägg, eller missade du det?smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Mr_B
28 januari 2016 · 330 Inlägg

thobbeee skrev:
Den är servad enligt service intervallen hos Ford sen den va ny o väl skött men är de normalt att de ska ta 3-5 försök på kanske 5sek på startmotorn innan den går igång?

När jag hade bekymmer med Mercan var "tumregeln" att man inte fick köra på startmotorn i mer än 2 minuter i sträck. (vill minnas att det stod i manualen, i sektionen om att ha kört soppa torsk. Eftersom det inte finns någon manuell pump, är det till att låta den vanliga pumpen göra jobbet.)
Har du provat att helt enkelt låta startmotorn jobba 10-15 sekunder? Personligen känns det inte som ett problem, så länge det bara är ett problem just när det är "extra kallt". (Rätt taktik är så klart att prova om det räcker att köra längre på startmotorn, och fråga serviceverkstan om de har någon uppfattning om hur de ska starta när det är kallt. Man behöver ju inte nämna att man har en fungerande work-around, så får man höra vad de har för åsikt.)

Mitt problem bestod för övrigt just som någon varit inne på, en liten läcka på insprutningspumpen, som lät soppan rinna tebax till tanken, och gav löjligt långa start-tider första gången var dag.
Lite svårt att diagnosticera eftersom läckan försvann när pumpen blev varm, av strålningsvärmen från motorn... och att den fick arbeta, antar jag.
B!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang