Passat 08 - Förardörr problem!

DonnieP
17 januari 2016 · 9 Inlägg

Hej!
Behöver lite hjälp med min bil. Det är problem med min förardörr då så fort det blir minusgrader ute så går det inte o öppna förardörren utifrån då handtaget går helt löst. Men via handtaget inifrån så går det utan problem. Och när det inte är kallt så går det att öppna den utan problem. Vet inte vad felet kan vara, det är inte så att det fryser fast då det går inifrån. Skulle va tacksam om jag fick nåt svar!

Soulman
17 januari 2016 · 1 271 Inlägg

Det är en del av låset som fryser låter det som. Borde gå att åtgärda genom att ställa bilen varmt så fukt får dunsta bort och sedan fetta in rörliga delar.

Hade liknande fel på en fabriksny V70II. Där var dock problemet tvärt om. Dörren gick inte att stänga/gick inte i lås så det var att sitta snällt och vänta till låset tinat upp. Det går ju inte att köra med en dörr som flyger upp i kurvorna.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
DonnieP
17 januari 2016 · 9 Inlägg

Har provat med att smörja alla delar. Och kontrollerat vajern, men har inte hittat något. Har osså provat som du sa att hålla bilen varm i några dagar, då var den inne i varmgarage. Men så fort det blir minusgrader ute så går handtaget löst som om vajern e loss.
OBS! Resten av dörrarna öppnas utan problem

Senast redigerat av liridonpllana (17 januari 2016)

it_mutt Avstängd
17 januari 2016 · 10 388 Inlägg

liridonpllana skrev:
Har provat med att smörja alla delar. Och kontrollerat vajern, men har inte hittat något. Har osså provat som du sa att hålla bilen varm i några dagar, då var den inne i varmgarage. Men så fort det blir minusgrader ute så går handtaget löst som om vajern e loss.
OBS! Resten av dörrarna öppnas utan problem

Vad smörjer du med?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
DonnieP
17 januari 2016 · 9 Inlägg

Har provat med smörjmedel från mekonomen, tror det var mot rost, fukt, kyla. Sedan med en till från biltema, listsmörjmedel tror jag det var mot is.

Mr_B
28 januari 2016 · 330 Inlägg

De flesta smörjmedel fungerar dåligt mot just kyla. Det är något som går tungt, och mekaniken släpper hellre, än går sönder. Snällt av den. Att smörja uteifrån, utan att demontera dörren för att åtgärda det, är helt otillräckligt.
Av med dörrsidan, se om du kommer åt öppningsmekanismen, och smörj med något som inte fryser vid temperaturerna ni har vintertid. Troligtvis är det vatten, kondens, som är felkällan, och efter att ha torkat rent och smörjt med lämpligt fett slutar det bråka,
B!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang