Hur vet man om motorvärmaren fungerar?

Mr_B
29 januari 2016 · 330 Inlägg

Brains skrev:
Rejäl slangvärmare med pump som stänger av värmen vid 60-70 grader enligt spec.
Efter 2 timmar i -20c så var oljefilterbehållaren väldigt varm att ta på.

Ja, värmer de vattnet till 60-70 grader är det dubbelt upp mot vad man brukar värma till, så det tror fasen att snön smälter. Klart mer skonsamt mot motorn att starta vid de temperaturerna med. Använder du den sommartid?
B!

Janneutanb
29 januari 2016 · 7 271 Inlägg

Mr_B skrev:

Brains skrev:
Rejäl slangvärmare med pump som stänger av värmen vid 60-70 grader enligt spec.
Efter 2 timmar i -20c så var oljefilterbehållaren väldigt varm att ta på.

Ja, värmer de vattnet till 60-70 grader är det dubbelt upp mot vad man brukar värma till, så det tror fasen att snön smälter. Klart mer skonsamt mot motorn att starta vid de temperaturerna med. Använder du den sommartid?
B!

Jag monterade den i höstas men har väl inga direktaplaner på att använda den när det är över 10 grader om nätterna.
Fungerar ypperligt med fjärrdosa till eluttaget och med en sån stark värmare kan man slå igång den lite sista minuten och den hinner göra nytta ändå.

Mr_B
29 januari 2016 · 330 Inlägg

Brains skrev:
Jag monterade den i höstas men har väl inga direktaplaner på att använda den när det är över 10 grader om nätterna.

Ska jag vara uppriktig, så det hade jag gjort. Men det var lite därför jag frågade.
Eftersom motorn ska ha en driftstemp på en bit över 100 grader, och vattnet ska ligga på strax runt / över 80 grader, så är det ju inte precis "slöseri" att köra värmaren även sommartid, speciellt när den går så högt i temp.
B!

Meaganeowner
29 januari 2016 · 2 250 Inlägg

Ett skitenkelt sätt att kolla, om du har tid att vänta, är att avvakta tills det blir -15 grader. Då behöver man inte mäta eller anta en massa olika saker.

I kölla, gör ett kort startförsök, stäng strax av. Låt bilen stå några timmar. Sätt i motorvärmaren. Gör ett nytt startförsök.
Blev det lika motigt eller?
Nu få du jobba å dra egna slutsatser av de två experimenten.

Men det kanske inte blir så kallt hos dig?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang