Köpråd: Förstabil runt 10k, Tips uppskattas!

Toobbbbee
28 januari 2016 · 2 Inlägg

Tjenare!

Sitter och kollar lite efter en bra första bil för runt 10k (+-5k). Så skulle vilja ha hjälp med tips på bilar, är helt färsk i bil världen så hjälp uppskattas verkligen!

Har kollat lite på Volvo S40, V40, S70, Saab 93, Audi A4 sedan. Är det bra bilar eller något man ska hålla ett extra öga på gällande någon?

Har inga speciella krav på bil, bara den är fräsch.

Tack i förhand!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 januari 2016 · 4 917 Inlägg

Frågan är hur brått du har med anskaffningen..
På blocket kan man faktiskt göra klippet om man är tålmodig..
Flera gånger har det  sålts bilar med låga mil körda av pensionärer som lagt av.
Ett BÄTTRE tips går knappast att få, men går du till en bilhandlare så kan du råka ut för det mesta..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 januari 2016 · 17 380 Inlägg

Toobbbbee skrev:
Tjenare!

Sitter och kollar lite efter en bra första bil för runt 10k (+-5k). Så skulle vilja ha hjälp med tips på bilar, är helt färsk i bil världen så hjälp uppskattas verkligen!

Har kollat lite på Volvo S40, V40, S70, Saab 93, Audi A4 sedan. Är det bra bilar eller något man ska hålla ett extra öga på gällande någon?

Har inga speciella krav på bil, bara den är fräsch.

Tack i förhand!

Som Tommen1 skrev: Hur bråttom är det? Man kan inte rusa iväg och köpa första bästa i denna prisklass. Tro mig, gjorde samma sak för 2 veckor sedan. Det tog mig nära 2 veckor att köpa en och då tittade jag på blocket varje dag, gick igenom varenda annons. Ringde på hur många som helst. Hade dock ett maxtak på under 10k.

Du skriver fräsch bil. Under 10k är det svårt att hitta en rostfri. Man får fokusera mer på att grejerna fungerar. Den Omega jag köpte för 5000:- ser fräsch ut men rosten kryper utmed hundbenen... Men bilfan fungerar felfritt! Startar alltid! Allting fungerar (Nja, ac är nog rätt död).

Se till att köp en som är hyfsat nybesiktigad och om säljaren säger att det finns "lite småfix" så betyder det på svenska att bilen är skrot.

Volvo S/V40 kan vara bra. Undvik dock 1.8i (GDi-motorn). Den är inte kul. Saab, Audi, BMW hade jag helt struntat i med tanke på prisklassen. Möjligen en äldre Saab 900. Titta på udda märken som Fiat, Citroën, Alfa. Där KAN man fynda men lite av ett lotteri.

Att mitt val blev en gammal stor Opel var helt enkelt en tillfällighet. Bilen kändes bra och jag köpte den. Värmen försvann dock i några dagar pga vacuum-läcka. Men det ordnade sig. Gratis. Tur. Nu vill jag ha en bil med automat vilket var svårt med det gick till slut.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lowpass
29 januari 2016 · 1 224 Inlägg

Som föregående skriver. Ha koll på blocket hela tiden. Klipp kommer och då gäller det att vara där och titta på bilen först.
Mycket som är svårt i denna prisklass, det viktiga är att den fungerar. Jag kollade på Toyota, Mazda och Honda. Bra bilar som är driftsäkra men rätt så rostiga.
Jag hade tur och köpte mig en Accord för 5000:- nyligen. Riktigt bra bil.
Håll dig borta från bilar som borde kosta mer. Tex Audi A4 som du nämnde.

Hade en bekant som köpte en lyxig A6 för ett antal år sedan för några tusenlappar mer än jag köpte en Mazda 323.
Audin gick i en vecka, 323an gick i 3 år innan jag sålde den.

Senast redigerat av Lowpass (29 januari 2016)

i-vtec Do you?
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 januari 2016 · 17 380 Inlägg

Lowpass skrev:
Som föregående skriver. Ha koll på blocket hela tiden. Klipp kommer och då gäller det att vara där och titta på bilen först.
Mycket som är svårt i denna prisklass, det viktiga är att den fungerar. Jag kollade på Toyota, Mazda och Honda. Bra bilar som är driftsäkra men rätt så rostiga.
Jag hade tur och köpte mig en Accord för 5000:- nyligen. Riktigt bra bil.
Håll dig borta från bilar som borde kosta mer. Tex Audi A4 som du nämnde.

Hade en bekant som köpte en lyxig A6 för ett antal år sedan för några tusenlappar mer än jag köpte en Mazda 323.
Audin gick i en vecka, 323an gick i 3 år innan jag sålde den.

Precis. Man kan inte köpa en MonsterBMW eller Audi för de pengarna. Den kan leva hur länge som helst men den kan också dö inom en vecka...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Stahre87
29 januari 2016 · 346 Inlägg

Skulle köpa en toyota corolla/carina/avensis. Mkt slitstarka och bra motorer. Sämre med rosten men går såklart att hitta lämpliga objekt

Dr_struts
29 januari 2016 · 1 861 Inlägg

SAAB 9-3 får du vääääldigt mycket bil för pengarna ^^ Se till att det är trionic 5 i den du köper (syns enklast på att den har en röd tändkasset och inte svart) Billiga i drift lätta att meka med och billiga att trimma!

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
moparfarmer österbybruk
29 januari 2016 · 267 Inlägg

Bästa "ungdomsbil " jag har haft var en 96ans Mitsubishi colt 1.6,  jättebillig försäkring och skatt, bränsleförbrukning på 0.6-0.77 beroende på körsätt... 0.77 kom jag upp i en gång... Då var det mycket full attack.
Inget gick sönder på de 5000mil jag körde. Förutom några glödlampor. Dock var min en tantkörd bil med 6000mil på 13 år. Så rosten hade inte börjat någon stans. Enda negativa med colt är att kamrembyte ska ske redan vid 7000mil, och att farthållare inte finns. Och dom rostar som övriga japs, där det syns, till skillnad mot Vag med platkåpor under bilen som håller kvar fukt i balkarna...

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang