Dovt skrapande ljud framifrån

christAfer Wärmland
9 oktober 2015 · 943 Inlägg

Asa_Nisse skrev:

christAfer skrev:

Evildan skrev:

Då behöver du inte fundera om det är drivaxlar eller drivknutar som du fick föreslaget.

Har du provat att hissa upp bilen och rotera hjulen fram?

Nej det är ju framifrån det låter.

Jadå, men det låter ingenting. Är bara när man gasar, vilket jag tycker är väldigt konstigt för allt i motorn rör sig ju oavsett om man gasar eller inte när man kör.

Har spelat in, det hörs inge vidare bra, men det är en fingervisning på hur det låter. Det låter inte lika dovt irl som på filmen, utan ljudet har lite mer "klang" eller hur man ska uttrycka det.
https://youtu.be/g2eJCX2hEE8

Låter det när du backar?

Det har "knackat till" någon gång när man backat, men tror inte det är relaterat till det, utan något annat. Låter bakifrån då, så kanske en handbromsback eller nått som låter.

Ööööööööööööh.....
Asa_Nisse
10 oktober 2015 · 25 Inlägg

christAfer skrev:

Asa_Nisse skrev:

christAfer skrev:
Nej det är ju framifrån det låter.

Jadå, men det låter ingenting. Är bara när man gasar, vilket jag tycker är väldigt konstigt för allt i motorn rör sig ju oavsett om man gasar eller inte när man kör.

Har spelat in, det hörs inge vidare bra, men det är en fingervisning på hur det låter. Det låter inte lika dovt irl som på filmen, utan ljudet har lite mer "klang" eller hur man ska uttrycka det.
https://youtu.be/g2eJCX2hEE8

Låter det när du backar?

Det har "knackat till" någon gång när man backat, men tror inte det är relaterat till det, utan något annat. Låter bakifrån då, så kanske en handbromsback eller nått som låter.

Jag hade ställt fram vagnen på pallbockar och kört motor med växel i, där efter lyssnat med stetoskop  på olika ställen, lager etc.

christAfer Wärmland
10 oktober 2015 · 943 Inlägg

Asa_Nisse skrev:

christAfer skrev:

Asa_Nisse skrev:

Låter det när du backar?

Det har "knackat till" någon gång när man backat, men tror inte det är relaterat till det, utan något annat. Låter bakifrån då, så kanske en handbromsback eller nått som låter.

Jag hade ställt fram vagnen på pallbockar och kört motor med växel i, där efter lyssnat med stetoskop  på olika ställen, lager etc.

Bakhjulsdrift, men kanske kan ställa bakvagnen på bockar. Men tror det är nått med väghållningen som strular.

Ööööööööööööh.....
Asa_Nisse
10 oktober 2015 · 25 Inlägg

christAfer skrev:

Asa_Nisse skrev:

christAfer skrev:

Det har "knackat till" någon gång när man backat, men tror inte det är relaterat till det, utan något annat. Låter bakifrån då, så kanske en handbromsback eller nått som låter.

Jag hade ställt fram vagnen på pallbockar och kört motor med växel i, där efter lyssnat med stetoskop  på olika ställen, lager etc.

Bakhjulsdrift, men kanske kan ställa bakvagnen på bockar. Men tror det är nått med väghållningen som strular.

Aj aj, bakhjulsdriven...fram med kofoten och känn på stagen, gummibussningarna.roll

christAfer Wärmland
10 oktober 2015 · 943 Inlägg

Asa_Nisse skrev:

christAfer skrev:

Asa_Nisse skrev:

Jag hade ställt fram vagnen på pallbockar och kört motor med växel i, där efter lyssnat med stetoskop  på olika ställen, lager etc.

Bakhjulsdrift, men kanske kan ställa bakvagnen på bockar. Men tror det är nått med väghållningen som strular.

Aj aj, bakhjulsdriven...fram med kofoten och känn på stagen, gummibussningarna.roll

Får göra det. Mycket är bytt dock.

Får forska lite imorgon efter jobbet och återkomma.

Ööööööööööööh.....
christAfer Wärmland
10 oktober 2015 · 943 Inlägg

Asa_Nisse skrev:

christAfer skrev:

Asa_Nisse skrev:

Jag hade ställt fram vagnen på pallbockar och kört motor med växel i, där efter lyssnat med stetoskop  på olika ställen, lager etc.

Bakhjulsdrift, men kanske kan ställa bakvagnen på bockar. Men tror det är nått med väghållningen som strular.

Aj aj, bakhjulsdriven...fram med kofoten och känn på stagen, gummibussningarna.roll

Får göra det. Mycket är bytt dock.

Får forska lite imorgon efter jobbet och återkomma.

Ööööööööööööh.....
christAfer Wärmland
7 november 2015 · 943 Inlägg

christAfer skrev:

Asa_Nisse skrev:

christAfer skrev:

Bakhjulsdrift, men kanske kan ställa bakvagnen på bockar. Men tror det är nått med väghållningen som strular.

Aj aj, bakhjulsdriven...fram med kofoten och känn på stagen, gummibussningarna.roll

Får göra det. Mycket är bytt dock.

Får forska lite imorgon efter jobbet och återkomma.

Bumpar mitt eget inlägg.

Några andra teorier? Ljudet slutar helt när motorn gått varm i typ 10 mil.
När den stått kall och man kör på morgonen kommer ljudet direkt man rör gasen. Ju mer gas, desto otäckare låter det.

Ööööööööööööh.....
christAfer Wärmland
11 november 2015 · 943 Inlägg

Pallade upp bilen bak och la i driven och gasade, men inget ljud. Kan jag utesluta att det är motorn som spökar? Ljudet uppkommer bara när man kör alltså. Blir galen på detta. Lagerras nånstans? Vart isf?

Ööööööööööööh.....
jaka54
11 november 2015 · 5 731 Inlägg

Hej!
Om det inte hörs när du kört med motorn uppallad så måste det ju vara något annat som snurrar, som ex framhjul, hjullager, och skivor.

christAfer Wärmland
11 november 2015 · 943 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Om det inte hörs när du kört med motorn uppallad så måste det ju vara något annat som snurrar, som ex framhjul, hjullager, och skivor.

Det konstiga är att ljudet kommer enbart vid acceleration. Håller man jämn hastighet, släpper gasen och låter bilen rulla, lägger i neutralen etc. så upphör ljudet direkt. Har försökt få med ljudet på film, men det blir inget bra.

Ööööööööööööh.....
jaka54
11 november 2015 · 5 731 Inlägg

Hej!
Om ljudet bara uppkommer vid acceleration så fundera på vad som händer med motorn då, den vrider sig lite på grund av momentet. Kan någon kåpa ligga emot ett remhjul eller liknande på generatorn, kompressor? Eller avgasystement ligga och skaka mot en värmesköld?
Finns ljudet där med AC:n på? eller av? Hur är remspänningen på samtliga remmar? Kommer ljudet när du kör med bilen eller uppkommer det även när du står still och bara gasar?

Men du sa visst att ljudet bara uppkommer när du kör...då måste det nästan vara hjullagren fram eller kardanknutarna /mittlager till kardan (om du har ett sådant). I värsta fall något lager växellådan och i bästa fall en värmesköld som ligger och slår mot kardan och bara hörs när du accelererar. Så kolla först under bilen och kolla så att dina motorkuddar inte är trasiga så  motorn vrider sig vid belastning/acceleration.

Senast redigerat av jaka54 (11 november 2015)

christAfer Wärmland
11 november 2015 · 943 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Om ljudet bara uppkommer vid acceleration så fundera på vad som händer med motorn då, den vrider sig lite på grund av momentet. Kan någon kåpa ligga emot ett remhjul eller liknande på generatorn, kompressor? Eller avgasystement ligga och skaka mot en värmesköld?
Finns ljudet där med AC:n på? eller av? Hur är remspänningen på samtliga remmar? Kommer ljudet när du kör med bilen eller uppkommer det även när du står still och bara gasar?

Men du sa visst att ljudet bara uppkommer när du kör...då måste det nästan vara hjullagren fram eller kardanknutarna /mittlager till kardan (om du har ett sådant). I värsta fall något lager växellådan och i bästa fall en värmesköld som ligger och slår mot kardan och bara hörs när du accelererar. Så kolla först under bilen och kolla så att dina motorkuddar inte är trasiga så  motorn vrider sig vid belastning/acceleration.

Har också funderat på det där med remmarna, men de borde väl även låta när man gasar med växel ur läge? ACn är avslagen.

Ska kolla över sköldar etc, tack för tipsen! Låter inte från växellådan eller kardan, men ljudet kan ju gå någon annan väg.

Det skummaste var ju att det inte lät när bilen var uppallad, därför uppkommer ljudet vid motstånd, men fattar inte varför.

Ööööööööööööh.....
christAfer Wärmland
11 november 2015 · 943 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Om ljudet bara uppkommer vid acceleration så fundera på vad som händer med motorn då, den vrider sig lite på grund av momentet. Kan någon kåpa ligga emot ett remhjul eller liknande på generatorn, kompressor? Eller avgasystement ligga och skaka mot en värmesköld?
Finns ljudet där med AC:n på? eller av? Hur är remspänningen på samtliga remmar? Kommer ljudet när du kör med bilen eller uppkommer det även när du står still och bara gasar?

Men du sa visst att ljudet bara uppkommer när du kör...då måste det nästan vara hjullagren fram eller kardanknutarna /mittlager till kardan (om du har ett sådant). I värsta fall något lager växellådan och i bästa fall en värmesköld som ligger och slår mot kardan och bara hörs när du accelererar. Så kolla först under bilen och kolla så att dina motorkuddar inte är trasiga så  motorn vrider sig vid belastning/acceleration.

Har också funderat på det där med remmarna, men de borde väl även låta när man gasar med växel ur läge? ACn är avslagen.

Ska kolla över sköldar etc, tack för tipsen! Låter inte från växellådan eller kardan, men ljudet kan ju gå någon annan väg.

Det skummaste var ju att det inte lät när bilen var uppallad, därför uppkommer ljudet vid motstånd, men fattar inte varför.

Ööööööööööööh.....
christAfer Wärmland
22 november 2015 · 943 Inlägg

Låter mer nu när det är kallt. La i D och drog handbromsen och då lät det inne i kupén, lyssnade efter ljud i motorrummet men hörde inget där, förutom motorn då.

Vibrationer vid inbromsning också om det kan ha något samband. Inget ljud från hjullagret när jag lyssnade efter dock.

Senast redigerat av christAfer (22 november 2015)

Ööööööööööööh.....
Spjuthenke
23 november 2015 · 5 Inlägg

Nu hoppar även jag in då jag har precis samma problem med min (alfa 159). Uppkommer ett skrapande ljud när bilen blivit varm, och hörs vid acceleration upp till ca 40kmh. Har haft den på verkstad och bytt hjullager och drivaxeln. Trots detta så kvarstår ljudet....?????

christAfer Wärmland
27 januari 2016 · 943 Inlägg

I mitt fall tror jag det är avgasröret som spökar. Kört med ljudet ett tag, ska låna billyft imorgon och titta närmare.

Ööööööööööööh.....
Meaganeowner
30 januari 2016 · 2 250 Inlägg

För länge sedan hade jag ett ljud som bara kom vid acceleration. Det var en spricka i avgassystemet, framme vid motorn, som vidgades när motorn ändrade läge.

christAfer Wärmland
30 januari 2016 · 943 Inlägg

Meaganeowner skrev:
För länge sedan hade jag ett ljud som bara kom vid acceleration. Det var en spricka i avgassystemet, framme vid motorn, som vidgades när motorn ändrade läge.

Vid generöret då eller? Körde min bil på lyften och då låg röret emot/väldigt nära en balk. Försökte bända bort det några mm men hela motorn rörde sig.

Ööööööööööööh.....
Johepohe
17 december 2016 · 1 Inlägg

Hur gick det med bilen. Jag har ett liknande fel med skrapande metalliskt ljud bak. Jag trodde först det var bromsskivorna men de är nu utbytta och ljudet är starkare vid acceleration. Det vore intressant att höra om du löst problemet.

christAfer Wärmland
4 januari 2017 · 943 Inlägg

Johepohe skrev:
Hur gick det med bilen. Jag har ett liknande fel med skrapande metalliskt ljud bak. Jag trodde först det var bromsskivorna men de är nu utbytta och ljudet är starkare vid acceleration. Det vore intressant att höra om du löst problemet.

Det förblev olöst, och jag sålde bilen.

Ööööööööööööh.....
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang