Radio tål inte kyla! Renault Clio -06

RoobsteR R som i Robban....
5 januari 2016 · 122 Inlägg

Hallå där!

Min lillasyster köpte sig en Renault Clio 2006 (bensinare) i somras och den har fungerat utmärkt för henne!

Dock nu när vintern har kommit på allvar så vill inte riktigt hennes stereo/radio vara med.
Så fort det blir under noll grader så fungerar den inte när hon ska ha bilen... Lösningen vi kör på nu är att göra bilen spänningslös i ca 5min, då fungerar den igen! Men om hon ställer ifrån sig bilen på kvällen så är det samma visa nästa morgon.

Är det någon fiffig rackare här som har något tips på vad man ska kolla på? Det är originalstereon som sitter i och helst vill hon väl ha det så, eftersom det är knappar på ratten till stereon och så smile

Hon svängde förbi en lite större känd bilverkstad som bara sa att stereon inte tål kyla och att de kunde byta den åt henne för X antal tusen kronor..

Tack på förhand och god fortsättning! smile

Volvo V70 2.4D "Mette" (2008)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 januari 2016 · 4 917 Inlägg

För att VERKLIGEN verifiera detta så MÅSTE  man ha ett mätinstrument för att kolla om spänning erhålles till radion.
Om det nu gör det så måste man ju öppna radion och då kolla efter ev kallödningar, vilket är svårt utan mätare och bra syn.
Möjligtvis kan man kolla om det är fel i radion om man på något sätt kan leda värme till den och den då går igång.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang