Aluminiumbakaxel 240

Wezzli Sidledesförare
28 augusti 2010 · 268 Inlägg

Jag har kommit fram till att det sitter en aluminiumbakaxel på min Volvo 240 från 1980. Detta suger balle enligt mig och jag tänker byta. Vad kan man sälja en sådan för?

Man vet aldrig, före man vet
PMPerformance
28 augusti 2010 · 2 266 Inlägg

Sitter en med bultade drivaxelrör emot klumpen så är den en dyr sak för att den är den enda volvoaxeln som går att justera cambern på mycket eftertraktad hos alla rallyvolvo åkare. finns inte många ex av den de vill säga

svetsdiff !!!
Bensinskallen P o r s c h e
28 augusti 2010 · 1 700 Inlägg

PMPerformance skrev:
Sitter en med bultade drivaxelrör emot klumpen så är den en dyr sak för att den är den enda volvoaxeln som går att justera cambern på mycket eftertraktad hos alla rallyvolvo åkare. finns inte många ex av den de vill säga

Av ren nyfikenhet...: Hur justerar man cambern på denna axel?

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
mange_240
28 augusti 2010 · 1 562 Inlägg

det jag undrar är vad problemet är.

PMPerformance
28 augusti 2010 · 2 266 Inlägg

Alu axlarna är ett ofta debatterat ämne när det gäller volvo 240....
Det finns många många olika åsikter om var de sitter och hur bra dom är...

Till att börja med så är dom inte bättre än andra 1030 axlar .
inte lika stryktåliga som 1031 axlarna.
Där finns det många skrönor annars som låter framföra andra åsikter....
volvo placerade ut dessa axlar på bilar under åren -79 -80 till synes helt planlöst.
du kan hitta en alu axel på unjefär vilken bil som av de årsmodellerna....
Volvo lät aldrig några reservdelar till de axlarna säljas utan vidare, de axlar som rasade
och kunder lämnade till service byttes ut och alu axlarna skulle returneras till Volvo.
I stället fick kunden en gjuten vanlig axel tillbaka..
Den vanligaste förklaringen man hör "av de i ämnet insatta" varför axlarna finns är att
volvo ville ha denna axeln till sina grupp A bilar på tävlingarna. För att den skulle få användas
i tävling så var det enligt reglementet tvunget att den skulle finnas i serietillverkade bilar.
Tillräkligt antal bilar fick axeln monterad och kravet var fyllt....

En av de större anledningarna till att volvo ville ha den i sina Grupp A bilar är inte vikten utan att de
tillverkade kilformade shims som placerades mellan diffhuset och axelrören och de kunde då få lite camber
vinkel på bakhjulen .


Saxat från locost sweden mk

Senast redigerat av PMPerformance (28 augusti 2010)

svetsdiff !!!
Bensinskallen P o r s c h e
28 augusti 2010 · 1 700 Inlägg

De måste slita ganska bra på splinesen om man bygger in en sån vinkel, om det nu inte sitter någon form av knut i.

Urs offtopic men det är ju intressant det här wink

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
PMPerformance
28 augusti 2010 · 2 266 Inlägg

Ja jo så är de att dom lär ju böja sig med, kan nog bara ha varit nån grad man kunde justera fast på en stel drivaxel så lär de ju bryta inne vid splinesen

svetsdiff !!!
Putteliten
28 augusti 2010 · 9 078 Inlägg

Ganska lätt at köra av drivaxlarna med lite camber sådär. Har en polare som gjorde likadant med en helgjuten axel också, ta ur drivaxlarna kapa ett snitt i ovankant vik upp axeln och svetsa ihop. Funkar bra det med, fast det gick åt lika mycke drivaxlar.

Senast redigerat av Putteliten (28 augusti 2010)

H3dlund Med lem
29 augusti 2010 · 1 127 Inlägg

PMPerformance skrev:
http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo__Grupp_A__Aluminiumbakaxel__lamelldiff_29227113.htm?ca=6&w=3
här har du pris på en sån

Är inte det där den riktiga motorsport axeln, 1031 och camberjustering.

En 1030 alu axel har väl inte axelrör som går att ta loss? ..eller?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 augusti 2010 · 13 742 Inlägg

H3dlund skrev:

PMPerformance skrev:
http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo__Grupp_A__Aluminiumbakaxel__lamelldiff_29227113.htm?ca=6&w=3
här har du pris på en sån

Är inte det där den riktiga motorsport axeln, 1031 och camberjustering.

En 1030 alu axel har väl inte axelrör som går att ta loss? ..eller?

på bilden ser man att axelrören är bultade i klumpen och där kan man få lite vinkel på axeln

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Wezzli Sidledesförare
29 augusti 2010 · 268 Inlägg

Tack för all information. Det är en sådan jag har. Den är till salu så det bara skriker om det. Måste däremot montera ner den och sätta dit en 1031 axel först.

Man vet aldrig, före man vet
Alcohol96
31 januari 2016 · 15 Inlägg

Ursäkta vad gick den för? Har en likadan med bytta bussningar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang