Komplettera webasto dieselvärmare med kupévärmaruttag (eller annat)

pelpet
22 januari 2013 · 94 Inlägg

Min Citroën C5 HDi -07 med Webasto dieselvärmare står ute eftersom garage saknas, och vi kör ganska mycket småsträckor. Det innebär dålig komfort eftersom man inte ska köra dieselvärmaren längre tid än körsträckan. 15 minuter räcker inte för att göra kupén varm och go, och ta bort isen från rutorna. Däremot räcker det utmärkt till att få motorn att starta utan alltför mycket hostande och skorrande. För några dagar sedan råkade vi också tömma batteriet med webaston så det krävdes startkablar för att komma hem. Irriterade!

Jag funderar på vad man kan göra, och vilka alternativ som är ekonomiskt försvarbara och vilka som inte är det.

Installera eluttag i fronten på bilen och kupévärmaruttag i bilen, och värma motorn med webaston och kupén elektriskt?

Installera eluttag i fronten på bilen och kupévärmaruttag samt blockmotorvärmare i bilen, och värma motorn och kupén elektriskt då man är hemma?

Installera en CTEC laddare i permanent motorrummet och koppla den till ett uttag i fronten, så att jag enkelt kan sätta batteriet på underhållsladdning när jag är hemma och därmed kan köra webaston i en timme om jag vill utan att oroa mig för att batteriet ska laddas ur?

Acceptera läget som det är idag?

Annat alternativ?

Expoze
23 januari 2013 · 2 024 Inlägg

Jag har en fastmonterad ctek i min bil som går tillsammans med motor och kupevärmare. Det tycker jag fungerar kanon, alltid lite extra fart på startmotorn när man kallstartar. Elektrisk motor och kupevärmare tycker jag låter som ett vettigt komplement för dig.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
pelpet
23 januari 2013 · 94 Inlägg

Tack för svar! Finns det något särskild CTEK du rekommenderar, och hur har du gjort för att permanent koppla den till batteriet?

Expoze
23 januari 2013 · 2 024 Inlägg

Osäker på hur mycket värmaren tar, man får väl kolla upp det och dimensionera laddare efter det.
Vissa av Cteks laddare har en snabbkontakt innan krokodilklämmorna, köper man laddaren ny brukar det följa med en kabelstump med ringkabelskor och nämnda snabbkontakt i andra änden, denna är lämplig för fastmontering på batteriet. Jag personligen har lite special då jag pga stereoutrustningen har ett extra batteri i bagaget. På det har jag kopplat en 25A Ctek via ett eget kablage.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
pelpet
31 januari 2016 · 94 Inlägg

Nu har jag börjat fundera lite på det här igen..

En Ctek convenience connect-kabel sitter på batteriet men jag har enbart en lös laddare (ctek XS 3600) och jag funderar på att sätta ett kupévärmaruttag i bilen och en laddare + kupevärmare där. Utbudet på marknaden imponerar dock inte. Biltema, Calix och Defa är inte kompatibla med varandra. Dessutom är det jäkligt dyra sladdar och eluttagen i bilen finns bara som enkeluttag, och förlängningskontakterna som man ska trycka genom torpedväggen in i kupen känns väldigt grova.

Jag funderar på om det inte går att göra det smartare? Jag har t.ex. både skyddsslang ( http://www.cesco.com/b2c/product/Thomas … ble/114060 ) och RDOE-kabel hemma. Borde det inte gå att köpa en lös defa intags-miniplugg och sedan dra RDOE i skyddslang in i kupen och sätta ett vanligt dubbeluttag där?

Det verkar som att bilens chassi ska jordas mot intagskabeln jord, korrekt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang