Angående motorbyte, Har jag fattat helt fel?

L0K3
1 februari 2016 · 108 Inlägg

Hej, har en bil från 1995 med en 100hk motor i.
Min tanke vara att byta till en 150hk motor (gsi modellen) men nu när det börjar bli aktuellt att göra detta byte och jag har läst igenom alla regler igen ser det ut som om jag missuppfattat det hela.

Jag trodde detta skulle var möjlig om man registrerade bilen som ombyggt fordon, men det tycks inte stämma?

andreas_1996
1 februari 2016 · 951 Inlägg

vad är det för bil smile ?

Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
L0K3
1 februari 2016 · 108 Inlägg

Det är en Opel Astra (3-dörrars) med en x16xel och min plan var att byta till en x20xel

L0K3
1 februari 2016 · 108 Inlägg

Det är denna text som förvirrar mig lite:

Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!
Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.
Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.
Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning. Observera dock undantagsregler för ombyggt fordon som samtidigt E85-konverteras, prata med din besiktningsman om den saken.
Observera också gränserna för effekt och vridmoment

Är det ok att göra bytet om motorn har katalysator?
hur vet man om motorn har lambdastyrd insprutning?

simlar
1 februari 2016 · 5 525 Inlägg

L0K3 skrev:
Det är denna text som förvirrar mig lite:

Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!
Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.
Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.
Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning. Observera dock undantagsregler för ombyggt fordon som samtidigt E85-konverteras, prata med din besiktningsman om den saken.
Observera också gränserna för effekt och vridmoment

Är det ok att göra bytet om motorn har katalysator?
hur vet man om motorn har lambdastyrd insprutning?

Ja om motorn har katalysator original i bilen du tar den ifrån så är det godkänt att regga med.

Du kan även ta en motor som inte har katalysator original/modifierad motor och E85-konvertera tillsammans med ett eftermarknadssprut för att kunna regga vid ombyggt fordon.

Om motorn har katalysator så har den även oftast lambdastyrd insprutning.
Går ju väldigt lätt att se genom att motorn har en lambdasond någonstans mellan grenrör och katalysator.

Senast redigerat av simlar (1 februari 2016)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
L0K3
1 februari 2016 · 108 Inlägg

Ok, tänkte E85 konvertera den så då är det inget problem hur som?

Men frågar bara för att, det är inte ok att sätta på en turbo?

om "ja" då är det enda jag behöver tänka på att motorn inte får ha mer effekt än vad bilen klarar?
Opel astra gti med samma ram etc har en x20xel motor så antar att man akn utgå från att den i alla fall klara 150 hp då?

simlar
1 februari 2016 · 5 525 Inlägg

L0K3 skrev:
Ok, tänkte E85 konvertera den så då är det inget problem hur som?

Men frågar bara för att, det är inte ok att sätta på en turbo?

om "ja" då är det enda jag behöver tänka på att motorn inte får ha mer effekt än vad bilen klarar?
Opel astra gti med samma ram etc har en x20xel motor så antar att man akn utgå från att den i alla fall klara 150 hp då?

Då kan du köra vilken motor du vill, t.o.m en helt hemmabyggd om du känner för det bara du klarar avgaskraven för bilens årsmodell.

Turbo är ok att sätta dit, det är på detta sättet flertalet turbokonverterade bilar blivit reggade.

Du får inte har mer effekt än SFRO-godkänner.
Riktlinjen är 15kw/100kg. Dvs 20hk/100kg.
Så säg att bilen väger 1000kg, då får du max ha runt 200hk.

Ta kontakt med någon på SFRO, kräver ju byte av mer än bara motor och växellåda för att det ska vara godkänt som ombyggt.
Eventuellt att dom godkänner 150hk om du byter till hjulupphängning från en Astra GTI.

Om jag inte minns fel så för E85 behövs det:
Intyg på att slangar är godkända för E85 (ska räcka med kvitto på E85-slangar)
Tankpåfyllningen ska strypas i diameter så det endast går att tanka E85.
Bänkningspapper med bilens chassinr som intyg på effekten.
Har för mig det var något mer som behövdes också, kommer inte ihåg riktigt då det var något år sedan jag läste om kraven.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
L0K3
1 februari 2016 · 108 Inlägg

simlar skrev:
Då kan du köra vilken motor du vill, t.o.m en helt hemmabyggd om du känner för det bara du klarar avgaskraven för bilens årsmodell.

Turbo är ok att sätta dit, det är på detta sättet flertalet turbokonverterade bilar blivit reggade.

Du får inte har mer effekt än SFRO-godkänner.
Riktlinjen är 15kw/100kg. Dvs 20hk/100kg.
Så säg att bilen väger 1000kg, då får du max ha runt 200hk.

Tack för ett gott svar.
Får höra med SFRO vad de säger, Om någon har något annat att tillägga eller har något tips så lyssnar jag gärna trots detta ganska utförliga svar.

EDIT: när det gäller bilens vikt är det tjänstevikt eller totalvikt man går på?

Senast redigerat av L0K3 (1 februari 2016)

simlar
1 februari 2016 · 5 525 Inlägg

L0K3 skrev:

simlar skrev:
Då kan du köra vilken motor du vill, t.o.m en helt hemmabyggd om du känner för det bara du klarar avgaskraven för bilens årsmodell.

Turbo är ok att sätta dit, det är på detta sättet flertalet turbokonverterade bilar blivit reggade.

Du får inte har mer effekt än SFRO-godkänner.
Riktlinjen är 15kw/100kg. Dvs 20hk/100kg.
Så säg att bilen väger 1000kg, då får du max ha runt 200hk.

Tack för ett gott svar.
Får höra med SFRO vad de säger, Om någon har något annat att tillägga eller har något tips så lyssnar jag gärna trots detta ganska utförliga svar.

EDIT: när det gäller bilens vikt är det tjänstevikt eller totalvikt man går på?

Tjänstevikt som gäller om jag förstått det rätt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
L0K3
1 februari 2016 · 108 Inlägg

Ok, om det är tjänstevikten det gäller får jag åtminstone ha 230hp så i värsta fall får man pilal lite med spridarna och eller turbon för att få ner effekten lite.
Har nämligen en x20xel med en uppborrad s60 turbo och en dator mappad till 300hp på etanol : P

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang