"Avstört" xenonkit...? Finns det? Annan lösning?

Brådhis * Voff voff *
3 februari 2016 · 10 245 Inlägg

Ja, som bekant är det ju ett problem på nyare bilar att xenonkit kan slå ut elektroniken. Tex vissa på Audi och Volvo så ger torkarmotorn upp. Även annan elektronik kan slås ut.

Sannolikt beror detta på att xenonkitet stör elsystemet genom tex strömspikar och/eller annan störning.

Det jag tänkte att man kan diskutera här är om det finns någon lösning på detta. Inom såväl datavärlden som billjud jobbar man ju en del med avstörning och frågan är, kan man dra nytta av detta och skydda sin bil vid en eventuell konvertering?

//Brådhis

(Diskussionen om huruvida det är olagligt med xenon kan vi ta nå´n annanstans, jag är alltså nyfiken på den elektroniska delen här!)

Senast redigerat av Brådhis (3 februari 2016)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
spillolja
3 februari 2016 · 4 014 Inlägg

har man tur kan man linda plusledningen några varv genom en sådan:
http://www.ebay.de/itm/like/10-x-Power- … RTM2266090

Power Inductor Toroid Iron Ferrite Cores Dark Gray 12 x 7 x 15 mm

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Trekmeister
3 februari 2016 · 272 Inlägg

Det är inget jag testat, men om jag hade haft problem tror jag att jag skulle provat med tunnare kablar (kanske ända ner till 0.75mm^2 på 35/55W), tvinnade hela vägen till relä och sedan batteri.

Jag vet att det här lär låta oortodoxt och gå mot vad många här anser, men det finns en teori bakom.

Tunnare kablar ger högre resistans och jämnar ut ström-transienter. Att tvinna kablarna ger en ganska bra skärm-effekt eftersom magnetfälten runt ledarna tar ut varandra och ger även en gnutta kapacitans.

Som sagt, tyvärr otestat. Nästan så jag önskar att jag haft problem så att jag fått pröva mina teorier. smile

Edit: kabelarea

Senast redigerat av Trekmeister (3 februari 2016)

Cossiemika
3 februari 2016 · 6 Inlägg

Ferrit kärnorna dämpar ju radiostörningar, har nog minimal effekt mot strömspikar och dylikt. Har själv ferritkärnor på kablarna till xenonkiten då radion i bilen fick extremt dålig mottagning.

Saab 9-5 "2.3t" (1999)
BMW M3 (1996)
rawsezx
3 februari 2016 · 116 Inlägg

Att glad i hågen köpa ett gäng drosslar och tro att man ska få bort ledningsburen emission är bara att glömma. Man måste i labbmiljö mäta upp vilken frekvens och sedan effekten för att därigenom välja rätt drossel.

Sen är det fel sida som emissionen uppkommer, dvs när inkommande matning hackas upp för att kunna transformeras till rätt spänningsnivå skulle jag gissa.

Problemet är dålig designad elektronik. Eller rättare sagt avsaknaden av dyra skyddskomponenter som har plockats bort pga kostnadminskning vid tillverkning. Designen är det nog inget fel på då den mot all säkerhet är kopierad.

Det ställer ganska stora krav på komponenterna att hålla sig under emissionskraven när det gäller dylik elektronik.

Tvinnad kabel har till uppgift att sänka överhörning vid kommunikation där tvinnvarv per meter spec:as mot vilken hastighet och kommunikationsteknik som används. Att tvinna DC matning har ingen inverkan.

Bästa lösningen är att inte köpa billigaste kinaskit utan att välja ett drivdon av hög kvalitet.

Senast redigerat av rawsezx (3 februari 2016)

Brådhis * Voff voff *
3 februari 2016 · 10 245 Inlägg

rawsezx skrev:
Att glad i hågen köpa ett gäng drosslar och tro att man ska få bort ledningsburen emission är bara att glömma. Man måste i labbmiljö mäta upp vilken frekvens och sedan effekten för att därigenom välja rätt drossel.

Sen är det fel sida som emissionen uppkommer, dvs när inkommande matning hackas upp för att kunna transformeras till rätt spänningsnivå skulle jag gissa.

Problemet är dålig designad elektronik. Eller rättare sagt avsaknaden av dyra skyddskomponenter som har plockats bort pga kostnadminskning vid tillverkning. Designen är det nog inget fel på då den mot all säkerhet är kopierad.

Det ställer ganska stora krav på komponenterna att hålla sig under emissionskraven när det gäller dylik elektronik.

Tvinnad kabel har till uppgift att sänka överhörning vid kommunikation där tvinnvarv per meter spec:as mot vilken hastighet och kommunikationsteknik som används. Att tvinna DC matning har ingen inverkan.

Bästa lösningen är att inte köpa billigaste kinaskit utan att välja ett drivdon av hög kvalitet.

Utmärkt svar som dessutom (kanske omedvetet?) egentligen kanske löste frågan...

Troligen skulle man då lösa problemet om man drev lamporna med tex original-ballaster? Dvs om jag tog ballaster från en trasig (krockad) originallykta skulle troligen dom vara så "rena" att övrig elektronik förblev glad.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Trekmeister
3 februari 2016 · 272 Inlägg

rawsezx skrev:
Tvinnad kabel har till uppgift att sänka överhörning vid kommunikation där tvinnvarv per meter spec:as mot vilken hastighet och kommunikationsteknik som används. Att tvinna DC matning har ingen inverkan.

Bästa lösningen är att inte köpa billigaste kinaskit utan att välja ett drivdon av hög kvalitet.

Jag håller med dig i allt egentligen. Som du säger tenderar dåligt/billigt designad elektronik ge från sig en ryslig massa störningar. Dessa switch-artifakter tenderar att leta sig ut på supply-ledningen också, därav min tanke att kanske tvinnad supply kunde minska antenn-effekten något.

Tyvärr har jag inte någon djupare kunskap om switchade nätdelar, min kunskap sträcker sig inte mycket längre än att använda lätt modifierade referensimplementationer från datablad (modifierat mest just för att klara EMC-krav smile)

Mervolic Yawn...
4 februari 2016 · 3 151 Inlägg

Brådhis skrev:
Utmärkt svar som dessutom (kanske omedvetet?) egentligen kanske löste frågan...

Troligen skulle man då lösa problemet om man drev lamporna med tex original-ballaster? Dvs om jag tog ballaster från en trasig (krockad) originallykta skulle troligen dom vara så "rena" att övrig elektronik förblev glad.

//Brådhis

Ja, precis. De flesta nya bilar har ju just xenon i halvljuset. "Original-ballaster" från typ Bosch eller Osram ska inte ge några störningar, dock finns de som sitter i halvljuset bara med 35W effekt.

explosiv
4 februari 2016 · 133 Inlägg

Det tar inte bort bruset, men att sätta en likriktare hjälper ju att få bort strömspiken som sker vid avstängning av kitet, vad jag förstår så är det denna strömspik som smäller sönder våra stackars styrenheter.
Gällande frekvensen så brukar man väl prata kring 400 hz? Men sen är ju frågan om hur prylarna är byggda och hur rippeln ser ut.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang