Vill bara varna för Bilmånsson i Eslöv

Olar
5 februari 2016 · 1 Inlägg

Hej,

Jag vill bara varna för Sveiges förmodligen mest inkompetenta bilverkstad - Bilmånsson i eslöv.

Jag har en Volvo XC70 D5 där avgasrester kunde konstateras i kylvattnet. Själv har man ju hört att det brukar vara toppen som är kass när detta händer. Dum som man tydligen är tänkte jag att detta är nog bäst att lämna till en märkesverkstad, för de vet ju vad de gör..

Jag sa till verkstaden att det sannolikt var toppen som var kass. Verkstadschefen föreslog att de först skulle felsöka, dvs provtrycka kompressionen för att se om det verkade läcka och därefter börja riva toppen om det var så att det verkade vara en läcka någon stans... Lät ok för min del.

Nästa dag ringer mekanikern från volvo och meddelar att han precis rivit av toppen och inte kan hitta något fel. Packningen ser bra ut och toppen verkar plan. Dock menar han att det verkar läcka in vatten i en cylinder för att en av kolvarna ser tvättad ut. Volvos slutsats blir då att motorblocket är sprucket och åtgärden är att byta motor till en kostnad av ca 50-60 tusen kr.

Inte helt nöjd med detta svaret börjar jag ställa lite följdfrågor. Typ, finns det någon annan del av motorn som har kontakt med kylsystemet som kan läcka ut avgaser i detta och skapa ett övertryck i expansionskärlet? Mekaren på bilmånsson och verkstadschefen är ömsesidigt överens om att det inte finns någon annan förklaring än att motorblocket är sprucket.

Jag skeppar bilen till en annan verkstad för att få en second opinion. Den nya verkstaden, som är en riktigt mekare, frågar direkt om de kollat EGR kylaren. Själv visste jag ju inte riktigt vad detta är, men gav honom fri händer att undersöka saken. Mycket riktigt läckte EGR kylaren som ett såll. Eftersom toppen dessutom var helt av så passade jag på att försäkra mig om att den inte var skev genom att låta malmö motorrenovering mäta upp den ordentligt. Killen som tog emot den på mmr tittade på den och konstaterade att det inte såg ut som att det läkte vatten in i kompressionen eftersom sotet på utblåsen då skulle vara borttvättat. Ok, tänkte jag, låter rimligt.

Bilen monterades ihop och har sedan detta hände rullat ca 700 mil. Bilmånsson vägrar erkänna att de gjort en felaktig bedömning eller att de på något sätt gjort fel i hanteringen av min bil.

Som slutkläm berättar den nya verkstaden att EGR ventilen håller emot avgaserna vilket leder till att man kan uppfatta det som att det är kompressionen som läcker ut i expansionen när EGR kylaren är trasig. Dessutom sitter nånting från EGR systemt kopplat på ett av grenrören på motorn, och det är troligt att det är vattenånga från den trasiga EGR kylaren som backat upp i cylindern där Bilmånsson menade att motorblocket var sprucket pga att de hittade spår av vatten. När bilmånsson ändå var igång så körde de smärgelduk på insidan av cylindern de trodde var sprucken....

Jag tycker det är upprörande hur en verkstad som säger sig vara experter på volvo och tar en bit över 1000 kr/h inte kan leverera bättre än såhär. Jag är upprörd och förvånad, men det kanske jag inte borde vara??

Mvh Ola

spillolja
5 februari 2016 · 4 025 Inlägg

Den förstnämnda verstaden har gjort en felbedömning och borde då stå för merkostanden som uppstod hos verkstad no:2

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang