Bilen går hackigt och dör gärna på tomgång vid kallstart volvo 740 b230f

PippisPappa
5 februari 2016 · 16 Inlägg

Hej har ett problem med min volvo 740 89. När jag startar bilen går han rätt fint i någon sekund sen bara dör den ifall jag inte håller igång den med gasen. Och problemer är oftast innan motorn har kommit upp till sin rätta arbetstempratur. Och även när jag kör med bilen så går den väldigt hackigt när jag trycker på gasen. Känns nästan som om den inte får fram tillräckligt med bensin eller att den inte tänder riktigt, inte vet jag. Bränslefiltret bytte jag för någon månadsen och då verkade den gå lite bättre. Men är fortfarande dålig.. Så vad kan problemet vara? Någon utav bränslepumparna?? något i tändsystemet? Har lamdan något med saken o göra? Kanske styrenheten? Kan tilläga att den även får lite sentändning då det smäller i avgasröret  när jag släpper på gasen. hmm Mvh

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Att det smäller i avgasröret beror väl på FÖRMYCKET obränd soppa och när man gasar så öppnar man för MERA luft..
Något felaktig bränsle/luftblandning alltså..
Kallstartsventil/motor skulle jag kolla..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
5 februari 2016 · 5 729 Inlägg

Hej!
Kolla de tre vanliga sakerna först!
1. Blir det gnista på alla stift? (byt rotor och fördelarlock varje år) Byt stift om du är tveksam hur gamla de är som du har.
2. Kommer soppan fram till förbränningsrummen? (funkar bägge pumparna?).
3.Får motorn luft? (byt luftfilter varje år).

Sendan...byt varje är motor och växellådsolja om du vill din motor väl! Naurligtvis 5wx40 helsyntet.

När du kollat /bytt ovanstående kan du börja kolla annat!

Equium
5 februari 2016 · 355 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Kolla de tre vanliga sakerna först!
1. Blir det gnista på alla stift? (byt rotor och fördelarlock varje år) Byt stift om du är tveksam hur gamla de är som du har.
2. Kommer soppan fram till förbränningsrummen? (funkar bägge pumparna?).
3.Får motorn luft? (byt luftfilter varje år).

Sendan...byt varje är motor och växellådsolja om du vill din motor väl! Naurligtvis 5wx40 helsyntet.

När du kollat /bytt ovanstående kan du börja kolla annat!

Byta rotor och fördelare varje år? Visst om man kör minst 6000 mil kanske per år. Men annars håller dessa många år utan bekymmer! Bytte för första gången på min vid 18000 mil, gick lika fint innan som efter! Men självklart ska man hålla motorn i god kondition!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang