Saab 95 aero -00 "hackar vid gaspådrag"?

robinc97
5 februari 2016 · 173 Inlägg

Tjenixen! Jo jag vet jag la upp ett inlägg om samma grej för ett tag sedan men frågar igen då ingen svarade på det inlägget!

Äger en Saab 9-5 Aero -00 sedan och har märkt att vid fullt gaspådrag på 3:an, 4:an och 5:an hackar den som fan när den börjar komma upp i laddtryck. Vakuum slangar är bytta och korrekt inkopplade. Det jag kan nämna är att nålen på min fristående laddtrycksmätare svajar mellan typ 0.7 och 1.3 med 1 speciell vakuumslang inkopplad och det vill säga denna ni kan se på bilden ( https://gyazo.com/ad449ea2bd0bedd991a4a4d10d16ca79 ) när den slangen är i går den in på det röda fältet i den original mätaren som den ska. Men den hackar som satan på just de 3 växlarna. Och med den slangen urkopplad är laddtrycket mindre och bilen går bra men inte lika fort och bra som den ska. Hoppas ni förstår vad jag menar!

Alla vakuumslangar är nya, inga felkoder

Ska kika magnetventil någongång i veckan som kommer. Men undrar om ni kanske har en susning om vad problemet kan vara?

Bil: Saab 9-5 Aero

Årtal: 2000

Miltal: 33*** (landsvägskörd hela sitt liv)

Senast redigerat av robbanc1997 (5 februari 2016)

marcus80 Sir
6 februari 2016 · 935 Inlägg

När byttes tändstiften?hade det fenomenet på en Audi. Så fort man fick laddtryck när man gasade på hackade den som tusan. Gasade man upp den lugnt så gick det bra.

Det var tändstiften som var helt slut så den orkade inte ge gnista vid högt laddtryck. Kan vara en grej att kolla på.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
robinc97
6 februari 2016 · 173 Inlägg

marcus80 skrev:
När byttes tändstiften?hade det fenomenet på en Audi. Så fort man fick laddtryck när man gasade på hackade den som tusan. Gasade man upp den lugnt så gick det bra.

Det var tändstiften som var helt slut så den orkade inte ge gnista vid högt laddtryck. Kan vara en grej att kolla på.

De har jag fan inte tänkt på! Vet inte senast de byttes men antar de gjordes under senaste service av förra ägaren (fast det vet man ju inte om det är sant).

Jo det är lite som du beskriver. Om man stämplar fullt och laddet kommer så hackar den som fan, men om man drar upp den långsamt så att laddet knappt kommer så rullar den på ganska fint.

marcus80 Sir
6 februari 2016 · 935 Inlägg

Låter som samma som jag hade. Kan ju vara värt att byta stiften om inte annat har man uteslutit dålig tändning.

Mvh Marcus

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
_Nas_
6 februari 2016 · 309 Inlägg

Det är lite svårt det här med laddtryck. Boven kan vara en utav väldigt många faktorer. Jag själv hade problem med svajjande laddtryck på 3-5 växlarna, och då hade jag bytt de vacuumslangar som går till och från bypassventilen, tändstift och luftfilter. Det visade sig till slut vara min luftmassemätare som inte riktigt orkade med när det skulle laddas till max.

Kan du ordna en luftmassemätare att testa med så hade jag rekommenderat detta, men först efter att ha bytt tändstift som ovan skriver. Fräscha stift är viktigt oavsett.

Att köra turbo är beroendeframkallande...
robinc97
6 februari 2016 · 173 Inlägg

_Nas_ skrev:
Det är lite svårt det här med laddtryck. Boven kan vara en utav väldigt många faktorer. Jag själv hade problem med svajjande laddtryck på 3-5 växlarna, och då hade jag bytt de vacuumslangar som går till och från bypassventilen, tändstift och luftfilter. Det visade sig till slut vara min luftmassemätare som inte riktigt orkade med när det skulle laddas till max.

Kan du ordna en luftmassemätare att testa med så hade jag rekommenderat detta, men först efter att ha bytt tändstift som ovan skriver. Fräscha stift är viktigt oavsett.

okej! För vakuumslangar är nybytta då jag testade med det först! Får kika först med tändstift och se vad som händer! Får kolla om jag känner någon som har en lmm man kan testa med! smile

_Nas_
7 februari 2016 · 309 Inlägg

Jag vill bara dubbelkolla med dig. Du säger att du inte får några felkoder... Är det när du har bytt vacuumslangarna och när du kör med den vacuumslangen som går till insuget urkopplad? (vet inte hur motorkunnig du är så du får ursäkta mig ifall jag använder ett språk eller förklaring som skulle uppfattas som dumförklarande).

Anledningen till att jag frågar är för att jag fick en felkod (som jag nu inte minns vilken det var) innan jag bytte mina slangar till och från bypassventilen (3 stycken). Så jag tycker att det är lite konstigt att du inte får felkod när jag fick det när mina slangar inte var helt hundra.

Du har väl T7 styrsystem på din bil antar jag? Jag tror inte att det äldre styrsystemet T5 finns på 9-5an utan bara på 9-3an.

Att köra turbo är beroendeframkallande...
robinc97
7 februari 2016 · 173 Inlägg

_Nas_ skrev:
Jag vill bara dubbelkolla med dig. Du säger att du inte får några felkoder... Är det när du har bytt vacuumslangarna och när du kör med den vacuumslangen som går till insuget urkopplad? (vet inte hur motorkunnig du är så du får ursäkta mig ifall jag använder ett språk eller förklaring som skulle uppfattas som dumförklarande).

Anledningen till att jag frågar är för att jag fick en felkod (som jag nu inte minns vilken det var) innan jag bytte mina slangar till och från bypassventilen (3 stycken). Så jag tycker att det är lite konstigt att du inte får felkod när jag fick det när mina slangar inte var helt hundra.

Du har väl T7 styrsystem på din bil antar jag? Jag tror inte att det äldre styrsystemet T5 finns på 9-5an utan bara på 9-3an.

Fick en felkod innan på bypass ventil. Dock försvann den felkoden när vakuumslangar byttes. Får ingen felkod med varken slangen till insuget urkopplad eller ikopplad. Yes har T7 styrsystem på min.

robinc97
7 februari 2016 · 173 Inlägg

_Nas_ skrev:
Jag vill bara dubbelkolla med dig. Du säger att du inte får några felkoder... Är det när du har bytt vacuumslangarna och när du kör med den vacuumslangen som går till insuget urkopplad? (vet inte hur motorkunnig du är så du får ursäkta mig ifall jag använder ett språk eller förklaring som skulle uppfattas som dumförklarande).

Anledningen till att jag frågar är för att jag fick en felkod (som jag nu inte minns vilken det var) innan jag bytte mina slangar till och från bypassventilen (3 stycken). Så jag tycker att det är lite konstigt att du inte får felkod när jag fick det när mina slangar inte var helt hundra.

Du har väl T7 styrsystem på din bil antar jag? Jag tror inte att det äldre styrsystemet T5 finns på 9-5an utan bara på 9-3an.

Passar även på att fråga om val av tändstift! Tänkte om man kan ta ett par som kan klara av en bra del med effekt. Tänkte mest för att de kan det och för att de var relativt billiga http://www.mrtuning.se/p/modellanpassat … s-1st.html

marcus80 Sir
7 februari 2016 · 935 Inlägg

Har för mig det var sådana stift jag stoppade i en 9-5 jag hade.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
robinc97
7 februari 2016 · 173 Inlägg

marcus80 skrev:
Har för mig det var sådana stift jag stoppade i en 9-5 jag hade.

Tänkte mest med tanke på att det stod för trimmade motorer. Men skulle väll säga att ca 1.2 bar är rätt högt ändå! ÄH! Testar o köper o ser om de funkar, 140 spänn är inget man dör av! smile

Dawidd
7 februari 2016 · 192 Inlägg

Såg på din profil att du hade uppställt ladd, ge fan i det smile T7 är jävligt känsliga o där ska du låta styrboxen sköta sitt, men byt stiften, testa med en annan TK och med en annan lmm.

robinc97
8 februari 2016 · 173 Inlägg

Dawidd skrev:
Såg på din profil att du hade uppställt ladd, ge fan i det smile T7 är jävligt känsliga o där ska du låta styrboxen sköta sitt, men byt stiften, testa med en annan TK och med en annan lmm.

Ska jag vara ärlig vet jag inte riktigt om det är sant (förra ägarn sa det) men med tanke på den laddar 1.2 ostabilt gissar jag på det.

Har tur att en kille där jag bor har en TK jag kan låna ifall de behövs, återstår bara att kolla om man kan testa LMM med

Dawidd
8 februari 2016 · 192 Inlägg

Saabar ska man inte höja laddet på som volvos smile Laddet styrs elektroniskt via styrboxen, där sköts även laddet.

robinc97
16 februari 2016 · 173 Inlägg

Dawidd skrev:
Saabar ska man inte höja laddet på som volvos smile Laddet styrs elektroniskt via styrboxen, där sköts även laddet.

Bytt stift utan förbättring (testade även 2 olika utan hjälp), passade även på att byta varje vakuumslang utan hjälp....

Men satt lite nu och läste på vad en Luftmassamätare gör, och det känns ju lite som den ger typ fel värden så att motorn inte får tillräckligt med bränsle? Eller är jag ute o cyklar? Kan ju kolla med ev en annan TK men vet ingen i närheten som har en liggandes man kan testa med. Och med tanke på att en begagnad Luftmassamätare på bildelsbasen kostar nu 200 spänn som har suttit med en B235R motor. vilket sitter i min.

_Nas_
4 mars 2016 · 309 Inlägg

Du kan ju (du förlorar inget på det) testa att skruva bort luftmassemätaren och titta på hur den ser ut. Problemet man brukar få med dom är att olja bränner sönder de trådar som sitter och mäter luftmassan. Detta på grund av inoljade luftfilter som inte sköts rätt.

Jag bytte tillbaka från sportfilter (som förra ägaren monterat) till orginalt som skall hålla gott och väl. Kändes bara dumt att riskera pajja den nya LMM:en.
200 kr är ingen stor utgift för att utesluta/åtgärda problemet på LMM:en. Mitt råd till dig blir att klicka hem en sådan och testa.

Värt att nämna är att jag inte heller fick felkoder när min LMM inte var helt hundra (jag kör också T7)

Att köra turbo är beroendeframkallande...
robinc97
5 mars 2016 · 173 Inlägg

_Nas_ skrev:
Du kan ju (du förlorar inget på det) testa att skruva bort luftmassemätaren och titta på hur den ser ut. Problemet man brukar få med dom är att olja bränner sönder de trådar som sitter och mäter luftmassan. Detta på grund av inoljade luftfilter som inte sköts rätt.

Jag bytte tillbaka från sportfilter (som förra ägaren monterat) till orginalt som skall hålla gott och väl. Kändes bara dumt att riskera pajja den nya LMM:en.
200 kr är ingen stor utgift för att utesluta/åtgärda problemet på LMM:en. Mitt råd till dig blir att klicka hem en sådan och testa.

Värt att nämna är att jag inte heller fick felkoder när min LMM inte var helt hundra (jag kör också T7)

Bytte själv till ett öppet filter som inte är inoljat, men grejen är att det var så innan med med original luftburken. och det jag faktiskt börja märka nu lite var att den inte har det hackande syndromet på tomgång. Den laddar som den ska och hackar ingenting. Det är typ när motorn börjar bli varm som den börjar bli bråkig.

Då denna månad kommer va lite torr om pengar då jag fick lägga pengar på ny dator och dylikt för skolarbete så hoppas jag kunna försöka testa med en ny MV, LMM och en TK som jag ev kan låna av nån jag känner!

Vad tror du bör hända om jag kopplar ur LMM? Rycker kontakten så att säga

_Nas_
13 mars 2016 · 309 Inlägg

robbanc1997 skrev:

_Nas_ skrev:
Du kan ju (du förlorar inget på det) testa att skruva bort luftmassemätaren och titta på hur den ser ut. Problemet man brukar få med dom är att olja bränner sönder de trådar som sitter och mäter luftmassan. Detta på grund av inoljade luftfilter som inte sköts rätt.

Jag bytte tillbaka från sportfilter (som förra ägaren monterat) till orginalt som skall hålla gott och väl. Kändes bara dumt att riskera pajja den nya LMM:en.
200 kr är ingen stor utgift för att utesluta/åtgärda problemet på LMM:en. Mitt råd till dig blir att klicka hem en sådan och testa.

Värt att nämna är att jag inte heller fick felkoder när min LMM inte var helt hundra (jag kör också T7)

Bytte själv till ett öppet filter som inte är inoljat, men grejen är att det var så innan med med original luftburken. och det jag faktiskt börja märka nu lite var att den inte har det hackande syndromet på tomgång. Den laddar som den ska och hackar ingenting. Det är typ när motorn börjar bli varm som den börjar bli bråkig.

Då denna månad kommer va lite torr om pengar då jag fick lägga pengar på ny dator och dylikt för skolarbete så hoppas jag kunna försöka testa med en ny MV, LMM och en TK som jag ev kan låna av nån jag känner!

Vad tror du bör hända om jag kopplar ur LMM? Rycker kontakten så att säga

Såklart du kan göra det! Fan va dum jag är som inte kom på det förslaget tidigare. Ryck kabeln till LMM:en. Går den lika kasst urkopplad som inkopplad så vet du att LMM:en är kass. Får du annat beteende på bilen så förklara så ska jag försöka banka fram något logiskt ur min paffa hjärna...

Att köra turbo är beroendeframkallande...
robinc97
15 mars 2016 · 173 Inlägg

_Nas_ skrev:

robbanc1997 skrev:

_Nas_ skrev:
Du kan ju (du förlorar inget på det) testa att skruva bort luftmassemätaren och titta på hur den ser ut. Problemet man brukar få med dom är att olja bränner sönder de trådar som sitter och mäter luftmassan. Detta på grund av inoljade luftfilter som inte sköts rätt.

Jag bytte tillbaka från sportfilter (som förra ägaren monterat) till orginalt som skall hålla gott och väl. Kändes bara dumt att riskera pajja den nya LMM:en.
200 kr är ingen stor utgift för att utesluta/åtgärda problemet på LMM:en. Mitt råd till dig blir att klicka hem en sådan och testa.

Värt att nämna är att jag inte heller fick felkoder när min LMM inte var helt hundra (jag kör också T7)

Bytte själv till ett öppet filter som inte är inoljat, men grejen är att det var så innan med med original luftburken. och det jag faktiskt börja märka nu lite var att den inte har det hackande syndromet på tomgång. Den laddar som den ska och hackar ingenting. Det är typ när motorn börjar bli varm som den börjar bli bråkig.

Då denna månad kommer va lite torr om pengar då jag fick lägga pengar på ny dator och dylikt för skolarbete så hoppas jag kunna försöka testa med en ny MV, LMM och en TK som jag ev kan låna av nån jag känner!

Vad tror du bör hända om jag kopplar ur LMM? Rycker kontakten så att säga

Såklart du kan göra det! Fan va dum jag är som inte kom på det förslaget tidigare. Ryck kabeln till LMM:en. Går den lika kasst urkopplad som inkopplad så vet du att LMM:en är kass. Får du annat beteende på bilen så förklara så ska jag försöka banka fram något logiskt ur min paffa hjärna...

Då får jag göra det när jag kommer hem! smile Ganska svårt att göra det när man är 5 mil ifrån bilen XP

_Nas_
16 mars 2016 · 309 Inlägg

Absolut! Återkom så fort du lyckats testa bara smile

Att köra turbo är beroendeframkallande...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang