Spontant öppnande av sidofönster.

akelin_49
5 februari 2016 · 5 Inlägg

När jag kom ut till bilen (Mazda 3 Kombisedan 1.6 E  Årsm. -08 ) så var dörrarna upplåsta, och samtliga fyra (elmanövrerade) sidofönster nerhissade. Bilen var låst (och fönstren stängda) på kvällen innan, och båda nycklarna förvarades inne i huset.
Någon som har råkat ut för något liknande, eller har någon teori om vad som har hänt?
Vi har haft bilen i ca. 1,5 år, och inte haft några problem med den tidigare.

666_Beast
5 februari 2016 · 1 863 Inlägg

Svågern har samma problem med sin Passat Alltrack, kom ut en morgon efter det snöat och han hade snö i hela bilen.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Minnet mitt är jättebra men kort..
På dotterns v50 var det likadant med rutorna..
Får höra med henne vad lösningen var..
Kanske hade med larmet att göra..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
torsen
5 februari 2016 · 7 231 Inlägg

Ovanligt fel på en kvalitetsbil som Mazda.
Lär däremot inte vara ovanligt på VAG-bilar med elektrisk upplåsning/öppning av baklucka.
Läste att bland andra tidningen Vi Bilägare råkat ut för fenomenet ett flertal gånger på en Passat förra året.
Generalagenten hade ingen förklaring och ingen åtgärd att föreslå.
Bara gilla läge(på DAS AUTO.big_smile)
DAS AUTO = SKITBIL på svenska.
Ursäkta o t.tongue

ehedman
5 februari 2016 · 1 966 Inlägg

Vet att på en del bilar finns funktionen att vid långtryck på låsknappen åker rutorna upp/ner. Kanske kan vara något?

Brådhis * Voff voff *
6 februari 2016 · 10 276 Inlägg

På äldre VAG-bilar var felet relaterat till fukt i dörrlåsen. Man kan/kunde öppna/stänga rutorna genom att vrida nyckeln till ändläget och hålla kvar där.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
akelin_49
6 februari 2016 · 5 Inlägg

Tack för alla tips.
Det visade sig att man kan öppna fönster genom att hålla "öppna-knappen" nertryckt i mer än 5 sek.
Fönstren stängs genom att trycka "stänga-knappen" mer än 5 sek.
Detta fanns också beskrivet i instruktionsboken nä jag sökte mer målmedvetet.
Enl. min son gäller samma på Volvo S40 (han har årsmod. -11) enligt hans instruktionsbok.
Jag måste ha kommit åt "öppna-knappen" när jag bar in en mat-kasse från bilen och höll nyckelknippan i samma hand.

Christian S
6 februari 2016 · 4 816 Inlägg

akelin_49 skrev:
Tack för alla tips.
Det visade sig att man kan öppna fönster genom att hålla "öppna-knappen" nertryckt i mer än 5 sek.
Fönstren stängs genom att trycka "stänga-knappen" mer än 5 sek.
Detta fanns också beskrivet i instruktionsboken nä jag sökte mer målmedvetet.
Enl. min son gäller samma på Volvo S40 (han har årsmod. -11) enligt hans instruktionsbok.
Jag måste ha kommit åt "öppna-knappen" när jag bar in en mat-kasse från bilen och höll nyckelknippan i samma hand.

den funktionen har många bilar men det är inte alla som vet om det, en kompis som jobbar på bilverkstad hade för ett par år sedan en kund som inte visste att hans Opel hade det och han hade för vana att hålla inne lås knappen när han gick ifrån bilen upp till huset vilket resulterade att det vid upprepade gånger regnade in i bilen eftersom rutorna var nere och han var flera gånger på kompisens jobb och klagade på att rutorna åkte ner av sig själv fasten dom var uppe när han parkerade bilen och sedan låste den, till slut frågade dom om han gjorde nått speciellt efter att han hade låst bilen och gick mot huset och då uppdagades det att han höll inne knappen medans han gick mot huset för att vara säker på att bilen var låst.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Elot
6 februari 2016 · 493 Inlägg

666_Beast skrev:
Svågern har samma problem med sin Passat Alltrack, kom ut en morgon efter det snöat och han hade snö i hela bilen.

Det är vanligt förekommande tyvärr,när knappen på fjärren trycks ned i mer än 3 sek så hissas alla rutor ner på bilen. Öppnar du sen inte dörren på en liten stund så låser sig bilen igen men rutorna åker tyvärr inte upp.

Googlemaster
Soulman
6 februari 2016 · 1 271 Inlägg

Vilken otroligt onödig tråd. TS skriver ju att nyckeln förvarades inomhus när detta inträffade. Fel info och en total waste of time för de som försöker hjälpa till.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 februari 2016 · 14 039 Inlägg

Dom flesta bilar har väl fortfarande instruktionsbok som levereras tillsammans med bilen? Där står det säkert hur det fungerar med larm/fönsterproblemet som beskrivs i tråden. Ja, jag vet, jag är precis likadan, jag läser boken när det uppstår nåt problem som jag behöver ha svar på. Vi är nog lite till mans lite dåliga på att läsa denna skrift. Grabbar/män/gubbar, det är väl inte manligt att läsa instruktionsboken innan man gör nåt? Eller hur, visst är det så?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
666_Beast
6 februari 2016 · 1 863 Inlägg

Vettemannen skrev:
Dom flesta bilar har väl fortfarande instruktionsbok som levereras tillsammans med bilen? Där står det säkert hur det fungerar med larm/fönsterproblemet som beskrivs i tråden. Ja, jag vet, jag är precis likadan, jag läser boken när det uppstår nåt problem som jag behöver ha svar på. Vi är nog lite till mans lite dåliga på att läsa denna skrift. Grabbar/män/gubbar, det är väl inte manligt att läsa instruktionsboken innan man gör nåt? Eller hur, visst är det så?

/Benny

Man ska kunna allt om bilar, hem elektronik och bygga möbler utan instruktionsbok.😉 Det är manligt!

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Soulman
6 februari 2016 · 1 271 Inlägg

Exakt. RTFM som man skriver på forum i andra länder där man sedan länge tröttnat på löktårtor som inte kan släppa chipspåsen för att gå ut till bilen och hämta instruktionsboken.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang