Vill byta ut min defekta RCD300 i min golf 5 mot något annat, tips?

polyfiller
16 januari 2016 · 33 Inlägg

Det sitter en defekt RCD300 bilstereo i min golf mk5 1.6 FSI -04.
Är lite sugen på att byta ut den mot något som funkar. Frågan är, vågar man pröva en
androidenhet ifrån Kina(tex från dealextreeme) för 2-3 tusen, eller är det att kasta pengarna i sjön?

Jag är ingen audiofil direkt, men jag är en teknikmupp, så jag har inget emot om det går att köra
androidprogram etc i enheten.

Viktigt för mig är(Klarar mig inte utan):
* Att man kan spela radio
* Att man kan spela musik ifrån telefon, usb och/eller microsd.
* Att det fungerar och inte håller på att strula

Bonus(Vill ha, men kan leva utan om jag måste):
* Gps funktion
* Kunna köra Android appar(waze, torque etc.)
* Går snabbt att starta upp, vill gärna ha ljud direkt när man startar bilen
* Bra handsfreefunktion, så man kan prata i telefon och köra bil utan problem
* Priset inte skenar iväg allt för mycket
* Lätt att installera själv

Vågar man köpa någon nonamestereo, i så fall vilken?
Om inte, vad finns det för alternativ som inte är noname som passar in någorlunda på ovanstående punkter?

it_mutt Avstängd
16 januari 2016 · 10 388 Inlägg

polyfiller skrev:
Det sitter en defekt RCD300 bilstereo i min golf mk5 1.6 FSI -04.
Är lite sugen på att byta ut den mot något som funkar. Frågan är, vågar man pröva en
androidenhet ifrån Kina(tex från dealextreeme) för 2-3 tusen, eller är det att kasta pengarna i sjön?

Jag är ingen audiofil direkt, men jag är en teknikmupp, så jag har inget emot om det går att köra
androidprogram etc i enheten.

Viktigt för mig är(Klarar mig inte utan):
* Att man kan spela radio
* Att man kan spela musik ifrån telefon, usb och/eller microsd.
* Att det fungerar och inte håller på att strula

Bonus(Vill ha, men kan leva utan om jag måste):
* Gps funktion
* Kunna köra Android appar(waze, torque etc.)
* Går snabbt att starta upp, vill gärna ha ljud direkt när man startar bilen
* Bra handsfreefunktion, så man kan prata i telefon och köra bil utan problem
* Priset inte skenar iväg allt för mycket
* Lätt att installera själv

Vågar man köpa någon nonamestereo, i så fall vilken?
Om inte, vad finns det för alternativ som inte är noname som passar in någorlunda på ovanstående punkter?

Kör en noname (wince) i A6:an, satt en noname androidenhet i A4:an, min bror kör också någon noname androidenhet i sin. Alla har fungerat hur bra som helst.

Största problemet jag stött på är att min i A6:an, envisas med att ställa sig lite högt som "grundläge" på volymen, så om bilen varit avstängd en längre tid så blir det lite högt (1/3 av volymen), men, thats it.

Tänk dock på att vissa appar inte gillar "oäkta" android, och ser det som en rootad enhet och inte kommer köra. Har än så länge bara stött på det på ett fåtal appar, så det är knappast ett stort problem.

Gällande handsfree så har jag bara en egentlig rekommendation och det är se till att få tag i en enhet som har separat mic. När mikrofonen sitter i enheten blir det lätt att man får gapa lite väl mycket för att den man pratar med ska höra (är ju iofs hastighets/bullerrelaterat).

Och, när nuvarande bruksbil/ar byts ut, kommer det med all sannolikhet bli liknande enheter igen.

Senast redigerat av it_mutt (16 januari 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
polyfiller
17 januari 2016 · 33 Inlägg

Ok, tack för informationen, var lite nojig när jag googlade runt på vissa audiofilforum där dem påstår att det bara är skit, man vill inte kasta ut pengar och tid för att sedan behöva byta ut grejerna igen.

Fast är inte ute efter superljud, utan bara ute efter att det funkar.

Men om det har funkat bra för dig så ska jag nog chansa och ploppa in en i min bil med. big_smile

Senast redigerat av polyfiller (17 januari 2016)

it_mutt Avstängd
17 januari 2016 · 10 388 Inlägg

polyfiller skrev:
Ok, tack för informationen, var lite nojig när jag googlade runt på vissa audiofilforum där dem påstår att det bara är skit, man vill inte kasta ut pengar och tid för att sedan behöva byta ut grejerna igen.

Fast är inte ute efter superljud, utan bara ute efter att det funkar.

Men om det har funkat bra för dig så ska jag nog chansa och ploppa in en i min bil med. big_smile

Det finns säkert skillnad där också. Olika grader i helvetet så att säga. Enda som jag vet att man kan säga gemensamt för de som finns inom familjen är att ingen har varit "den billigaste".

Men visst, att det skulle låta lika bra som motsvarande enhet från något av "premiummärkena" som kostar 4-5 gånger så mycket, tänker jag ju inte försöka få det att verka som.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 januari 2016 · 13 742 Inlägg

skulle aldrig köpa en sån där kina enhet..  varför?  jo 2veckors starttid..  blir galen att få vänta på att en stereo ska starta..   den ska spela när bilen startas..
inte 5min senare.. så upplever jag dom enheterna jag stött på..


skulle hellre lägga dom pengarna på en vanlig enhet av känt märke och få lite kvalite i ljudet...
för det får man inte i en kina enhet   dom som säger annat har helt enkelt inte provat en riktig enhet i sin bil ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Soulman
17 januari 2016 · 1 271 Inlägg

Pioneer och Kenwood har PnP enheter. Titta också på Zenec, väldigt populär i Tyskland och är fullt integrerad med bilen. På Ebay finns naturligtvis både RCD och RNS 510 som är originalenheter.

Senast redigerat av Soulman (17 januari 2016)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
spillolja
17 januari 2016 · 4 025 Inlägg

Bygg om till vanligt DIN-format

ram:
http://www.caraudio24.de/Zubehoer/Radio … 22997.html

Kontakthylsa för 15-matning från säkringsbox:
http://www.segor.de/#Q=JuniorPowerTimer … C0&M=1

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
polyfiller
1 februari 2016 · 33 Inlägg

Blev en Kenwood DDX5015BT.

Har dock några frågor angående monteringen.

Finns det någon bra video på nätet eller instruktioner till hur kabelnästet ska kopplas?

Finns det någon bra video på nätet eller instruktioner till hur chassiadapern ska monteras?

Sedan undrar jag var det är bäst att sätta mikrofonen?

Jag gissar ungefär i mitten vid backspegeln.
Och om man vill sätta den där, är det lättast att dra kabeln på förarsidan eller passagerarsidan då?

polyfiller
1 februari 2016 · 33 Inlägg

Eller finns det någon norr om stockholm som är kung på att byta ut stereo i folkvagnar och som längtar efter att få skruva lite? roll

Senast redigerat av polyfiller (1 februari 2016)

Soulman
1 februari 2016 · 1 271 Inlägg

Köpte du inte med en bilspecifik adapter? Med en sådan ser jag inga stora svårigheter. Det enda man kan behöva fundera över är att få konstant + och acc på rätt pin. Det är lite bonnmeck att skarva allt med hylsor tänker jag.
Skicka pm om du kör fast.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
polyfiller
2 februari 2016 · 33 Inlägg

Jo, jag beställde på sumo.se. Dem lade till bilspecifik plåtbit och kabel. Dock så följde det inte med några instruktioner, så man måste chansa eller mickla tills det passar. Nu dumpade jag grejjerna hos farsan, annars hade jag kunnat tagit en bild på grejjerna så det hade blivit lättare att förklara.

Förmodligen busenkelt för någon som monterat liknande förut, fast var inte helt glasklart för en bilstereomonteringsnoob som mig. Har iofs monterat in en gammal 1-din sonystereo i min gamla golf, det var busenkelt, för allt stod i manualen på den tiden.

Men jag kan nog fippla på tills det blir rätt, kommer bara ta lite längre tid att lista ut hur plåten ska sitta och var/hur kablarna ska kopplas.

Mikrofonen då, tips på plats där och var man ska dra kabeln?

Senast redigerat av polyfiller (2 februari 2016)

spillolja
2 februari 2016 · 4 025 Inlägg

Micken satte jag uppe vid innerbelysningen och drog den via högra vindrutestolpen

Bilder på mickens placering:
http://web.comhem.se/sa7acd/diverse/APDC0370.JPG
http://web.comhem.se/sa7acd/diverse/APDC0371.JPG

det går 2 st antennledningar till orginalradion

den ena är för FM/Mellanvåg  den andra endast FM

antennen är aktiv och behöver spänningmatning genom antenn adaptern till ISO-strömkontakt pin 5

det största jobber är att denomtera ramen runt orginalradion

Senast redigerat av spillolja (2 februari 2016)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
polyfiller
2 februari 2016 · 33 Inlägg

Oooh tack för bilen och tipsen. Ska försöka ta lite bilder i helgen när jag monterar min stereo och lägga upp här så alla får se hur det gick.

Soulman
3 februari 2016 · 1 271 Inlägg

spillolja skrev:
Micken satte jag uppe vid innerbelysningen och drog den via högra vindrutestolpen

Bilder på mickens placering:
http://web.comhem.se/sa7acd/diverse/APDC0370.JPG
http://web.comhem.se/sa7acd/diverse/APDC0371.JPG

det går 2 st antennledningar till orginalradion

den ena är för FM/Mellanvåg  den andra endast FM

antennen är aktiv och behöver spänningmatning genom antenn adaptern till ISO-strömkontakt pin 5

det största jobber är att denomtera ramen runt orginalradion

Så kan man ju också göra, ett annat alternativ är att montera micken dold där den sitter originalmonterad smile

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
polyfiller
5 februari 2016 · 33 Inlägg

Monterade stereon idag. Lyckades dock inte öppna vindrutestolparna, så jag satte micken bakom ratten. Sedan får jag bara svart bild när jag försöker köra app mode (via mhl). Misstänker att jag inte petat i hdmi kabeln ordentligt. Samt att jag inte har någon parkeringsbromskontakt, så jag kan inte göra vissa saker, men verkar som om man kan koppla parkeringsbromskabeln direkt till stereochassit för att gå runt problemet. Ska testa detta sedan.

it_mutt Avstängd
5 februari 2016 · 10 388 Inlägg

polyfiller skrev:
Monterade stereon idag. Lyckades dock inte öppna vindrutestolparna, så jag satte micken bakom ratten. Sedan får jag bara svart bild när jag försöker köra app mode (via mhl). Misstänker att jag inte petat i hdmi kabeln ordentligt. Samt att jag inte har någon parkeringsbromskontakt, så jag kan inte göra vissa saker, men verkar som om man kan koppla parkeringsbromskabeln direkt till stereochassit för att gå runt problemet. Ska testa detta sedan.

Parkeringsbromskabeln ska jordas när du drar handbromsen...går att permanentjorda i "vad som helst"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
polyfiller
7 februari 2016 · 33 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209179/209179-769f9c26fa4a47f5e4f948e7c87852a3_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209179/209179-ccdd0627c7378e3cc141eb7cba478f7e_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209179/209179-1e2b868c9f3420b05f2486411aeda2c9_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209179/209179-84efbcfbc69f03ad9018b4f26debb6d7_tn.jpg

Här är bilder på stereon, ena bilden är den trasiga rcd300.

Allting funkar utom app mode, av någon konstig anledning så kan jag inte styra telefon ifrån radion. Har laddat ner kenwood smartphone control på telefon och startat den. Men den vill inte ansluta till huvudenheten. Det "fastnar" i läget att den försöker ansluta till stereon. Går att köra utan appen, men då har man ingen kontroll via stereon vilket är lite tråkigt. Uppdaterade firmware på stereon från 1.2 till 1.3. Hjälpte dock inte. Telefonen jag försöker styra är en samsung galaxy s4 med android 4.4.2.

Fattar inte varför den inte ansluter, funkar utmärkt att skicka video över mhl/hdmi och går bra att spela musik över bluetooth. Så vad tusan vill inte appen funka för?

polyfiller
9 februari 2016 · 33 Inlägg

Fick det att funka nu. Vet inte om det var för att jag bytte namn på telefonen så den inte innehöll specialtecken som gjorde att kenwood smartphone control appen kunde ansluta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang