Hammarlack bra eller dåligt?

HanHed
22 januari 2016 · 118 Inlägg

Kommer behöva byta bussningar på e30n å tänkt att fräscha upp bärarmar osv. Har ganska låg budget så har inte tänkt på blästring och pulverlack, så funderar på hammarlack/hammerite.
Läst att det innehåller silikon vilket inte verkar så bra om man t.ex. Ska lacka bilen(?).

Så frågan är ska jag köra på med Hammarlack eller bör jag akta mig för det? hmm

Nytt projekt, Nissan S13 in å kika! :) https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=322617
Rickard-v
22 januari 2016 · 2 665 Inlägg

Slipa med en roterande stålborste i borrmaskinen först. Sen kan du måla. Bara du inte kladdar på karossen.
Tänkte också på hammarlack, eller sprayfärg.

Jag kommer göra samma procedur i vår eller sommar.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
HanHed
22 januari 2016 · 118 Inlägg

Rickard-v skrev:
Slipa med en roterande stålborste i borrmaskinen först. Sen kan du måla. Bara du inte kladdar på karossen.
Tänkte också på hammarlack, eller sprayfärg.

Jag kommer göra samma procedur i vår eller sommar.

Okej, tack för svar!

Nytt projekt, Nissan S13 in å kika! :) https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=322617
simlar
22 januari 2016 · 5 524 Inlägg

Sålänge du inte tänkt måla över det med vanlig lack sen så är det bara köra på smile

Brukar själv köra med hammarlack på bärarmar och dylikt, håller bra och jag gillar finishen det ger.
Kan även tillägga att hammarlack funkar utmärkt som bromsoksfärg, kört över 3000mil sen jag målade oken på min A4a och ser fortfarande fint ut.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
HanHed
22 januari 2016 · 118 Inlägg

simlar skrev:
Sålänge du inte tänkt måla över det med vanlig lack sen så är det bara köra på smile

Brukar själv köra med hammarlack på bärarmar och dylikt, håller bra och jag gillar finishen det ger.
Kan även tillägga att hammarlack funkar utmärkt som bromsoksfärg, kört över 3000mil sen jag målade oken på min A4a och ser fortfarande fint ut.

Okej, tack för svar!
Men läst där det ständigt pratas om silikon, vad är det som kan bli problem? smile

Senast redigerat av HanHed (22 januari 2016)

Nytt projekt, Nissan S13 in å kika! :) https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=322617
simlar
22 januari 2016 · 5 524 Inlägg

HanHed skrev:

simlar skrev:
Sålänge du inte tänkt måla över det med vanlig lack sen så är det bara köra på smile

Brukar själv köra med hammarlack på bärarmar och dylikt, håller bra och jag gillar finishen det ger.
Kan även tillägga att hammarlack funkar utmärkt som bromsoksfärg, kört över 3000mil sen jag målade oken på min A4a och ser fortfarande fint ut.

Okej, tack för svar!
Men läst där det ständigt pratas om silikon, vad är det som kan bli problem? smile

Problemet med silikon är att vanlig lack krackelerar eller blir såkallade "fiskögon" när lacken har torkat = dålig slutfinish och bara slipa, rengöra och lacka igen sad

Men som sagt, ska du inte måla över det i framtiden så är det inga problem.
Ska du måla över hammarlacken så gäller det att blästra eller slipa bort all hammarlack och sedan lackera.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Rickard-v
22 januari 2016 · 2 665 Inlägg

Silicon är lacken största fiende. Det blir aldrig bra! Det måste rengöras o rengöras o rengöras.......

Så penselmåla går bra nära karossen. Men spraya inte i närheten.

Om det nu är silicon i hammarlack.....

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
HanHed
22 januari 2016 · 118 Inlägg

simlar skrev:

HanHed skrev:

simlar skrev:
Sålänge du inte tänkt måla över det med vanlig lack sen så är det bara köra på smile

Brukar själv köra med hammarlack på bärarmar och dylikt, håller bra och jag gillar finishen det ger.
Kan även tillägga att hammarlack funkar utmärkt som bromsoksfärg, kört över 3000mil sen jag målade oken på min A4a och ser fortfarande fint ut.

Okej, tack för svar!
Men läst där det ständigt pratas om silikon, vad är det som kan bli problem? smile

Problemet med silikon är att vanlig lack krackelerar eller blir såkallade "fiskögon" när lacken har torkat = dålig slutfinish och bara slipa, rengöra och lacka igen sad

Men som sagt, ska du inte måla över det i framtiden så är det inga problem.
Ska du måla över hammarlacken så gäller det att blästra eller slipa bort all hammarlack och sedan lackera.

Rickard-v skrev:
Silicon är lacken största fiende. Det blir aldrig bra! Det måste rengöras o rengöras o rengöras.......

Så penselmåla går bra nära karossen. Men spraya inte i närheten.

Om det nu är silicon i hammarlack.....

Okej, tack för svar återigen smile
Lär kosta på en hel lack framöver så blir väl att vara lite försiktig!

Nytt projekt, Nissan S13 in å kika! :) https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=322617
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 januari 2016 · 14 039 Inlägg

Vet man att det kan vara Silicon på/i lacken kan man lägga "Silicondödare" i lacken innan man sprutar på den. Har gjort det själv och det funkade kanonbra. Annars blir det som simlar skriver, det blir fiskögon i lacken. Har man fått Silicon på lacken så är det otroligt svårt att bli av med det, det går knappt att slipa bort det. Har till och med varit med om att blästra ytan men när det skulle lackas så uppträdde dessa fiskögon och det blev till att använda "Silicondödare" för att komma runt problemet!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
dawwe ...has left the building...
23 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Gällande silikon...Det finna i de flesta(?) bilvaxer...Silikon är som sagt ingen höjdare om man skall lacka. Silikon slipas inte bort, man får tvätta och tvätta och tvätta med lämpliga medel tills det är borta, sen slipar man (mattar ner) lacken o lackar smile. Men silikon i själva färgen som det är i fallet med Hammarlack är en helt annan historia. Så som det sagts, ämnar man måla med Hammarlack o sedan lacka över med "rätt" kulör så bör man tänka om...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Smajly
28 januari 2016 · 3 059 Inlägg

Målade bärarmarna på min golf med hammarlack för ett antal år sedan och dom är nästan lika snygga fortfarande. Det håller för det mesta.

aroncbds
28 januari 2016 · 8 Inlägg

HanHed skrev:
Kommer behöva byta bussningar på e30n å tänkt att fräscha upp bärarmar osv. Har ganska låg budget så har inte tänkt på blästring och pulverlack, så funderar på hammarlack/hammerite.
Läst att det innehåller silikon vilket inte verkar så bra om man t.ex. Ska lacka bilen(?).

Så frågan är ska jag köra på med Hammarlack eller bör jag akta mig för det? hmm

Jag brukar själv välja pulverlack i första hand, men använder mig också gärna av Hammerite för mina nyblästrade bromsok, diffklumpar, bärarmar, skruvskallar och liknande och det håller faktiskt kanonbra! Torkar snabbt och är lätt att bättringsmåla i efterhand.

Dock ALDRIG på karossen!! Det är ett stort "NO-NO", då som de flesta andra skriver, silikon är monumentalt svårt att bli av med...

Släng gärna upp några bilder på din renovering!

Senast redigerat av aroncbds (28 januari 2016)

Mercedes E300 DT "dieselloket" (1999)
Mercedes 240D 3.0 "Trenollan" (1975)
Mercedes 250CE "3.0-edition" (1972)
HanHed
8 februari 2016 · 118 Inlägg

aroncbds skrev:

HanHed skrev:
Kommer behöva byta bussningar på e30n å tänkt att fräscha upp bärarmar osv. Har ganska låg budget så har inte tänkt på blästring och pulverlack, så funderar på hammarlack/hammerite.
Läst att det innehåller silikon vilket inte verkar så bra om man t.ex. Ska lacka bilen(?).

Så frågan är ska jag köra på med Hammarlack eller bör jag akta mig för det? hmm

Jag brukar själv välja pulverlack i första hand, men använder mig också gärna av Hammerite för mina nyblästrade bromsok, diffklumpar, bärarmar, skruvskallar och liknande och det håller faktiskt kanonbra! Torkar snabbt och är lätt att bättringsmåla i efterhand.

Dock ALDRIG på karossen!! Det är ett stort "NO-NO", då som de flesta andra skriver, silikon är monumentalt svårt att bli av med...

Släng gärna upp några bilder på din renovering!

Okej tack för svar! smile

Nytt projekt, Nissan S13 in å kika! :) https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=322617
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang