Nissan 200SX S14a

Projekttråd A-Ö relaterat till min Nissan 200SX S14a
  • 53 Följare
  • 219 147 Visningar
  • Projektet avslutat 3 oktober 2017
tom_rosenback
2 augusti 2011 · 349 Inlägg

Har hunnit köra redan cirka en vecka efter att jag fått alla delar bytta men inte hunnit ladda upp några bilder förrän nu. Så här kommer dom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/116/115588/115588-60f9da6d513888cb179010ff8a9380f1.jpg
Nya delar, fjädrar, vipparm, rockerarm stoppers, Tomei kammar och en Nismo växelspaksknopp

https://www1.garaget.org/gallery/images/116/115588/115588-e46e80beb77ac0a877ed103554e71ead.jpg
Supertech fjädrar

https://www1.garaget.org/gallery/images/116/115588/115588-2869d72341c3f211c0cc7bda78f8eeb6.jpg
Shimsning

https://www1.garaget.org/gallery/images/116/115588/115588-4a554f3383034b8cdb2c52108bd6acc5.jpg
Allt på plats efter haveriet

https://www1.garaget.org/gallery/images/116/115588/115588-9739c3361e08601b95436a4fc4f97006.jpg
Timingen kollad

https://www1.garaget.org/gallery/images/116/115588/115588-6aef5072a6d358c841a6f9eccac6d1a2.jpg
Gammal vs ny växelspaksknopp

Hann även i helgen att besöka Botniaring, Jurva. Där märkte vi att Nismon kastade fina flames som vi filmade. Kastade snabbt ihop en liten filmsnutt av detta (lite dålig kvalite dock)



På banan sprack även en silikon skarv som vi fixade på plats...

I helgen blir det kanske lite 201m streetrace, får se... Skulle också vilja ha Nissen i bänken för att se hur pass kamaxlarna påverkar effekten.

//Tom
Min projekttråd: Nissan 200SX S14a
Mitt galleri: http://karpero.mine.nu/gallery/
BMW 525D (2007)
supraturbo gött med mos pajjka
2 augusti 2011 · 181 Inlägg

tom_rosenback skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/116/115588/115588-9739c3361e08601b95436a4fc4f97006.jpg
Timingen kollad .

kul du nollar mot en gula vevaxel markeringen smile på kammarna,
men antar du bara tog första bästa när motorn var i tdc för du inte orka vrida alla markeringar rätt eller
?  //M

Toyota supra eurospec "old blue" (1994)
tom_rosenback
2 augusti 2011 · 349 Inlägg

supraturbo skrev:

tom_rosenback skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/116/115588/115588-9739c3361e08601b95436a4fc4f97006.jpg
Timingen kollad .

kul du nollar mot en gula vevaxel markeringen smile på kammarna,
men antar du bara tog första bästa när motorn var i tdc för du inte orka vrida alla markeringar rätt eller
?  //M

Det finns inga andra markeringar på kedjan :S men jo motorn i TDC och kammarna i de lägen som Tomei hänvisar till dvs 5 kuggar på insugssidan och 9 avgassidan, sedan 10 länkar mellan markeringarna på drivarna.

Vet inte om det bara är jag eller är det faktiskt så, men det känns som alla hästar inte är hemma i lilla Nissen. Har försökt kolla igenom allt som kan påverka detta men inte hittat något konkret, blir att åka i bänken för att verifiera +/- resultat.

//Tom
Min projekttråd: Nissan 200SX S14a
Mitt galleri: http://karpero.mine.nu/gallery/
BMW 525D (2007)
supraturbo gött med mos pajjka
2 augusti 2011 · 181 Inlägg

tom_rosenback skrev:

supraturbo skrev:

tom_rosenback skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/116/115588/115588-9739c3361e08601b95436a4fc4f97006.jpg
Timingen kollad .

kul du nollar mot en gula vevaxel markeringen smile på kammarna,
men antar du bara tog första bästa när motorn var i tdc för du inte orka vrida alla markeringar rätt eller
?  //M

Det finns inga andra markeringar på kedjan :S men jo motorn i TDC och kammarna i de lägen som Tomei hänvisar till dvs 5 kuggar på insugssidan och 9 avgassidan, sedan 10 länkar mellan markeringarna på drivarna.

Vet inte om det bara är jag eller är det faktiskt så, men det känns som alla hästar inte är hemma i lilla Nissen. Har försökt kolla igenom allt som kan påverka detta men inte hittat något konkret, blir att åka i bänken för att verifiera +/- resultat.

det finns 2st till markeringar som är blåaktiga på kamkedjan ,den gula ser du aldrig förutom när du sätter dit kedjan den gula markeringen är innan för remhjulet och står mot med sitt spår på veven kl 17, dom 2st blå aktiga kan vara svåra att se om kedjan gått ett tag , men kolla noga nästa gång så kommer du se 2st blåaktiga smile

Toyota supra eurospec "old blue" (1994)
tom_rosenback
3 augusti 2011 · 349 Inlägg

supraturbo skrev:

tom_rosenback skrev:

supraturbo skrev:

kul du nollar mot en gula vevaxel markeringen smile på kammarna,
men antar du bara tog första bästa när motorn var i tdc för du inte orka vrida alla markeringar rätt eller
?  //M

Det finns inga andra markeringar på kedjan :S men jo motorn i TDC och kammarna i de lägen som Tomei hänvisar till dvs 5 kuggar på insugssidan och 9 avgassidan, sedan 10 länkar mellan markeringarna på drivarna.

Vet inte om det bara är jag eller är det faktiskt så, men det känns som alla hästar inte är hemma i lilla Nissen. Har försökt kolla igenom allt som kan påverka detta men inte hittat något konkret, blir att åka i bänken för att verifiera +/- resultat.

det finns 2st till markeringar som är blåaktiga på kamkedjan ,den gula ser du aldrig förutom när du sätter dit kedjan den gula markeringen är innan för remhjulet och står mot med sitt spår på veven kl 17, dom 2st blå aktiga kan vara svåra att se om kedjan gått ett tag , men kolla noga nästa gång så kommer du se 2st blåaktiga smile

Måste kolla det där, svårt dock att se om den gula är på rätt plats nertill... Tack för tipset!

//Tom
Min projekttråd: Nissan 200SX S14a
Mitt galleri: http://karpero.mine.nu/gallery/
BMW 525D (2007)
camaro67 Meister
4 augusti 2011 · 6 763 Inlägg

tom_rosenback skrev:

supraturbo skrev:

tom_rosenback skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/116/115588/115588-9739c3361e08601b95436a4fc4f97006.jpg
Timingen kollad .

kul du nollar mot en gula vevaxel markeringen smile på kammarna,
men antar du bara tog första bästa när motorn var i tdc för du inte orka vrida alla markeringar rätt eller
?  //M

Det finns inga andra markeringar på kedjan :S men jo motorn i TDC och kammarna i de lägen som Tomei hänvisar till dvs 5 kuggar på insugssidan och 9 avgassidan, sedan 10 länkar mellan markeringarna på drivarna.

Vet inte om det bara är jag eller är det faktiskt så, men det känns som alla hästar inte är hemma i lilla Nissen. Har försökt kolla igenom allt som kan påverka detta men inte hittat något konkret, blir att åka i bänken för att verifiera +/- resultat.

Enligt vad jag kan förstå när jag läser manualen till s14 så har du fel mellanrum på kammarna. Och det hoppas jag att du har annars har jag rivit ur min maskin helt i onödan idag för att göra om nollningen. För min har varit orkeslös och laddtrycket har kommit sent.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
tom_rosenback
4 augusti 2011 · 349 Inlägg

camaro67 skrev:

tom_rosenback skrev:

supraturbo skrev:

kul du nollar mot en gula vevaxel markeringen smile på kammarna,
men antar du bara tog första bästa när motorn var i tdc för du inte orka vrida alla markeringar rätt eller
?  //M

Det finns inga andra markeringar på kedjan :S men jo motorn i TDC och kammarna i de lägen som Tomei hänvisar till dvs 5 kuggar på insugssidan och 9 avgassidan, sedan 10 länkar mellan markeringarna på drivarna.

Vet inte om det bara är jag eller är det faktiskt så, men det känns som alla hästar inte är hemma i lilla Nissen. Har försökt kolla igenom allt som kan påverka detta men inte hittat något konkret, blir att åka i bänken för att verifiera +/- resultat.

Enligt vad jag kan förstå när jag läser manualen till s14 så har du fel mellanrum på kammarna. Och det hoppas jag att du har annars har jag rivit ur min maskin helt i onödan idag för att göra om nollningen. För min har varit orkeslös och laddtrycket har kommit sent.

Berätta hur du förstår manualen, men om man räknar länkarna i manualen så är det 10 mellan (den tionde länken faller på märket på ena kammen) Även om man gör timingen enligt Tomeis guider så blir mellanrummet samma.

Helt orkeslös är min Nissan inte, var i bänken i tisdags, vi drog inte fullt ut men fram till 5000rpm och ~1.6bar ladd så kom vi till 340hk om jag inte minns fel, där finns mer att ge. Kommer att göra en ny bänkning bara fått tändningen kollat ordentligt, har du annars tändningen rätt?

Inte behöver du väl riva ur maskin för att kolla kammarna?

//Tom
Min projekttråd: Nissan 200SX S14a
Mitt galleri: http://karpero.mine.nu/gallery/
BMW 525D (2007)
camaro67 Meister
4 augusti 2011 · 6 763 Inlägg

tom_rosenback skrev:

camaro67 skrev:

tom_rosenback skrev:

Det finns inga andra markeringar på kedjan :S men jo motorn i TDC och kammarna i de lägen som Tomei hänvisar till dvs 5 kuggar på insugssidan och 9 avgassidan, sedan 10 länkar mellan markeringarna på drivarna.

Vet inte om det bara är jag eller är det faktiskt så, men det känns som alla hästar inte är hemma i lilla Nissen. Har försökt kolla igenom allt som kan påverka detta men inte hittat något konkret, blir att åka i bänken för att verifiera +/- resultat.

Enligt vad jag kan förstå när jag läser manualen till s14 så har du fel mellanrum på kammarna. Och det hoppas jag att du har annars har jag rivit ur min maskin helt i onödan idag för att göra om nollningen. För min har varit orkeslös och laddtrycket har kommit sent.

Berätta hur du förstår manualen, men om man räknar länkarna i manualen så är det 10 mellan (den tionde länken faller på märket på ena kammen) Även om man gör timingen enligt Tomeis guider så blir mellanrummet samma.

Helt orkeslös är min Nissan inte, var i bänken i tisdags, vi drog inte fullt ut men fram till 5000rpm och ~1.6bar ladd så kom vi till 340hk om jag inte minns fel, där finns mer att ge. Kommer att göra en ny bänkning bara fått tändningen kollat ordentligt, har du annars tändningen rätt?

Inte behöver du väl riva ur maskin för att kolla kammarna?

I manualen jag har står det att de ska vara 20 kugg emellan. Och de där är väll 21 om jag inte räknar fel? Jag läste lite i den där och tänkte väll inte efter riktigt i manualen ville de riva både topp och tråg för att kunna få bort bröstkåpan. Men den behöver man ju faktiskt inte ha bort har jag fått veta i efterhand men de är ju alltid bra att träna på att lyfta i och ur motor big_smile

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
tom_rosenback
4 augusti 2011 · 349 Inlägg

camaro67 skrev:

tom_rosenback skrev:

camaro67 skrev:
Enligt vad jag kan förstå när jag läser manualen till s14 så har du fel mellanrum på kammarna. Och det hoppas jag att du har annars har jag rivit ur min maskin helt i onödan idag för att göra om nollningen. För min har varit orkeslös och laddtrycket har kommit sent.

Berätta hur du förstår manualen, men om man räknar länkarna i manualen så är det 10 mellan (den tionde länken faller på märket på ena kammen) Även om man gör timingen enligt Tomeis guider så blir mellanrummet samma.

Helt orkeslös är min Nissan inte, var i bänken i tisdags, vi drog inte fullt ut men fram till 5000rpm och ~1.6bar ladd så kom vi till 340hk om jag inte minns fel, där finns mer att ge. Kommer att göra en ny bänkning bara fått tändningen kollat ordentligt, har du annars tändningen rätt?

Inte behöver du väl riva ur maskin för att kolla kammarna?

I manualen jag har står det att de ska vara 20 kugg emellan. Och de där är väll 21 om jag inte räknar fel? Jag läste lite i den där och tänkte väll inte efter riktigt i manualen ville de riva både topp och tråg för att kunna få bort bröstkåpan. Men den behöver man ju faktiskt inte ha bort har jag fått veta i efterhand men de är ju alltid bra att träna på att lyfta i och ur motor big_smile

Pröva att räkna noga på denna bild så skall du se att det är 20 rullar inte 21 mellan punkterna. Det går inte heller att få ett ojämnt antal, även fast man skulle vilja det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/116/115588/115588-9739c3361e08601b95436a4fc4f97006.jpg

Om du kollar denna guide så ser du 10 länkar http://www.frsport.com/Installing-Tomei … _t_35.html

Även i verkstadshandboken http://media.sxoc.com/contributors/vez/ … manual.pdf kan man på sida 65 räkna länkarna till 10.

Visst kan det vara bra att träna att lyfta i och ur motorn, men så roligt är det väl ändå inte big_smile

//Tom
Min projekttråd: Nissan 200SX S14a
Mitt galleri: http://karpero.mine.nu/gallery/
BMW 525D (2007)
camaro67 Meister
4 augusti 2011 · 6 763 Inlägg

tom_rosenback skrev:

camaro67 skrev:

tom_rosenback skrev:

Berätta hur du förstår manualen, men om man räknar länkarna i manualen så är det 10 mellan (den tionde länken faller på märket på ena kammen) Även om man gör timingen enligt Tomeis guider så blir mellanrummet samma.

Helt orkeslös är min Nissan inte, var i bänken i tisdags, vi drog inte fullt ut men fram till 5000rpm och ~1.6bar ladd så kom vi till 340hk om jag inte minns fel, där finns mer att ge. Kommer att göra en ny bänkning bara fått tändningen kollat ordentligt, har du annars tändningen rätt?

Inte behöver du väl riva ur maskin för att kolla kammarna?

I manualen jag har står det att de ska vara 20 kugg emellan. Och de där är väll 21 om jag inte räknar fel? Jag läste lite i den där och tänkte väll inte efter riktigt i manualen ville de riva både topp och tråg för att kunna få bort bröstkåpan. Men den behöver man ju faktiskt inte ha bort har jag fått veta i efterhand men de är ju alltid bra att träna på att lyfta i och ur motor big_smile

Pröva att räkna noga på denna bild så skall du se att det är 20 rullar inte 21 mellan punkterna. Det går inte heller att få ett ojämnt antal, även fast man skulle vilja det.
http://www1.garaget.org/gallery/images/116/115588/115588-9739c3361e08601b95436a4fc4f97006.jpg

Om du kollar denna guide så ser du 10 länkar http://www.frsport.com/Installing-Tomei … _t_35.html

Även i verkstadshandboken http://media.sxoc.com/contributors/vez/ … manual.pdf kan man på sida 65 räkna länkarna till 10.

Visst kan det vara bra att träna att lyfta i och ur motorn, men så roligt är det väl ändå inte big_smile

Hmm jag måste ha varit ganska trött igår när jag kom hem :S Fan jag skulle haft den där tomei-länken innan jag rev ur maskinen igår men men..

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
tom_rosenback
4 augusti 2011 · 349 Inlägg

camaro67 skrev:

tom_rosenback skrev:

camaro67 skrev:

I manualen jag har står det att de ska vara 20 kugg emellan. Och de där är väll 21 om jag inte räknar fel? Jag läste lite i den där och tänkte väll inte efter riktigt i manualen ville de riva både topp och tråg för att kunna få bort bröstkåpan. Men den behöver man ju faktiskt inte ha bort har jag fått veta i efterhand men de är ju alltid bra att träna på att lyfta i och ur motor big_smile

Pröva att räkna noga på denna bild så skall du se att det är 20 rullar inte 21 mellan punkterna. Det går inte heller att få ett ojämnt antal, även fast man skulle vilja det.
http://www1.garaget.org/gallery/images/116/115588/115588-9739c3361e08601b95436a4fc4f97006.jpg

Om du kollar denna guide så ser du 10 länkar http://www.frsport.com/Installing-Tomei … _t_35.html

Även i verkstadshandboken http://media.sxoc.com/contributors/vez/ … manual.pdf kan man på sida 65 räkna länkarna till 10.

Visst kan det vara bra att träna att lyfta i och ur motorn, men så roligt är det väl ändå inte big_smile

Hmm jag måste ha varit ganska trött igår när jag kom hem :S Fan jag skulle haft den där tomei-länken innan jag rev ur maskinen igår men men..

Hehe, nåväl nu vet du iaf.

//Tom
Min projekttråd: Nissan 200SX S14a
Mitt galleri: http://karpero.mine.nu/gallery/
BMW 525D (2007)
Curse
7 februari 2012 · 686 Inlägg

Har det hänt nå mera me Nismon? Själv tvingades jag sälja min sad

Mazda 6 "MPS" (2006)
tom_rosenback
7 februari 2012 · 349 Inlägg

Curse skrev:
Har det hänt nå mera me Nismon? Själv tvingades jag sälja min sad

Det har bara varit en massa körande nu sen jag bytte kammarna. Funderar dock på om jag borde renovera maskin. Svårt val, elr rättare sagt dyrt val...

Tråkigt att du hamnade sälja din!

//Tom
Min projekttråd: Nissan 200SX S14a
Mitt galleri: http://karpero.mine.nu/gallery/
BMW 525D (2007)
Jetti
23 november 2012 · 99 Inlägg

Har det hänt något nytt med bilen din? smile

Nissan 200sx s14a "Damson Purple" (1997)
tom_rosenback
26 november 2012 · 349 Inlägg

Jetti skrev:
Har det hänt något nytt med bilen din? smile

Hejsan,

Nej tyvärr har det nog inte hänt något på en lång tid. Har inte kört med den sedan i somras nångång. Orsaken till detta är 2.

1. Vevstakslagrena började föra oljud vilket ledde till att jag inte längre ville köra med den för att inte förstöra mera än vad som redan är förstört.... sad
2. Min sambo och jag har köpt tomt och börjat bygga hus + garage, så det äter upp största delen av min lediga tid och därav har det inte blivit något gjort åt Nissanen.

Ett stort + med hus/garage byggandet är att jag planerat in en 2-pelar lyft dit. Så bara jag får in Nissanen i garaget kommer jag kolla över motorn big_smile Takhöjden i garage blir 3,5m.

En kluven fråga dock som jag har är om jag skall renovera motorn för att behålla bilen (mera hästar :evilsmiley: ) eller om jag skall renovera den för att sälja den vidare (nöja mig med de hästar jag har)... Skillnaden är väl ungefär 1500€ => oändligt big_smile

//Tom
Min projekttråd: Nissan 200SX S14a
Mitt galleri: http://karpero.mine.nu/gallery/
BMW 525D (2007)
tom_rosenback
23 april 2014 · 349 Inlägg

En kort uppdatering. Garaget börjar nu bli klart och lyften är på plats big_smile Så snart kommer det börja komma bilder på renoveringen av motorn. Största jobbet blir nog antagligen efter sommaren iom att det nu skall byggas terasser och gård osv. Bild på lyften med en av våra bilar på.
http://gallery.karpero.mine.nu/_data/i/upload/2014/04/08/20140408232954-a6159e2c-la.jpg

//Tom
Min projekttråd: Nissan 200SX S14a
Mitt galleri: http://karpero.mine.nu/gallery/
BMW 525D (2007)
Curse
23 april 2014 · 686 Inlägg

Du kommer att ångra dig om du säljer den. Det gör jag än idag....

Mazda 6 "MPS" (2006)
tom_rosenback
11 februari 2016 · 349 Inlägg

Länge sen denna tråd uppdaterats nu, men nu tar den fart igen. Som sagt har haft fullt upp med annat och inte hunnit annat än köra med den. Inte så bara det heller. Efter att den stått under bygg tiden bytte jag VTC kugghjulet för att få tyst på knackandet, i övrigt har det inte gjorts nåt åt den, före nu.

Har upplevt att den emellanåt gått på 3 cylindrar men har bara misstänkt att det varit dumpen så har inte tagit det så hårt, men förra helgen bestämde jag mig för att göra ett kompressionstest och även ett leak down test. Inga vidare resultat på en av cylindrarna, ungefär 10 bar kompression på 3 av cylindrarna med ungefär 5-10% leakdown, vilket är ok. På den sista cylindern var kompression 5bar och leak down cirka 80%, allt blåste runt kolven, vilket betyder att det är endera en kolvring eller ett säte runt en kolvring som gett med sig. Vilket, ja, det blir att ta reda.

Så ikväll påbörjade jag jobbet att lossa kablar, slangar, avloppsrör och diverse detaljer för att kunna lyfta ut motorn. Målet är att lyfta den till helgen. Wish me luck och så hoppas vi att det inte förstörts allt för mycket.

Bilder från idag.

Började med att tömma den på vätskor
http://karpero.mine.nu/gallery/_data/i/upload/2016/02/11/20160211225153-44ecdd13-la.jpg

Före
http://karpero.mine.nu/gallery/_data/i/upload/2016/02/11/20160211225156-d5f67ce5-la.jpg

Efter
http://karpero.mine.nu/gallery/_data/i/upload/2016/02/11/20160211225206-7a68018d-la.jpg

Det som kvarstår före lyft är några kablar och slangar underifrån, men det borde inte vara något större huvudbry.

Fortsättning följer...

Senast redigerat av tom_rosenback (15 februari 2016)

//Tom
Min projekttråd: Nissan 200SX S14a
Mitt galleri: http://karpero.mine.nu/gallery/
BMW 525D (2007)
tom_rosenback
13 februari 2016 · 349 Inlägg

Har idag jobbat med att lyfta ur motorn, började även nedmonteringen av motorn. Snart får vi se vad som är fel.

Motorn lyfts ur
http://karpero.mine.nu/gallery/_data/i/upload/2016/02/13/20160213170926-e018c28d-la.jpg

Motorrummet tomt
http://karpero.mine.nu/gallery/_data/i/upload/2016/02/13/20160213170928-d9ab316c-la.jpg

Fäster motorn i stativet
http://karpero.mine.nu/gallery/_data/i/upload/2016/02/13/20160213170914-b3a188a6-la.jpg

Påbörjat nedmonteringen
http://karpero.mine.nu/gallery/_data/i/upload/2016/02/13/20160213170917-60d8a943-la.jpg

Senast redigerat av tom_rosenback (15 februari 2016)

//Tom
Min projekttråd: Nissan 200SX S14a
Mitt galleri: http://karpero.mine.nu/gallery/
BMW 525D (2007)
tom_rosenback
15 februari 2016 · 349 Inlägg

Fick motorn isär plockad under helgen och hittade även felet. Som jag misstänkte så hade ett mellangärde på kolven gett vika vilket ledde till den dåliga kompressionen. Lite märken i cylindern var det också så det blir nog att borra för att få det i skick igen, samtidigt blir det väl att slänga i lite bättre grejer big_smile I övrigt så maskinen ut att vara i gott skick.

Topplocket avtaget
http://karpero.mine.nu/gallery/_data/i/upload/2016/02/14/20160214185734-6e09bb49-la.jpg

Märken i cylindern
http://karpero.mine.nu/gallery/_data/i/upload/2016/02/14/20160214185749-c151605f-la.jpg

Kolven som är lite sönder ;(
http://karpero.mine.nu/gallery/_data/i/upload/2016/02/14/20160214185753-74e61843-la.jpg

Senast redigerat av tom_rosenback (15 februari 2016)

//Tom
Min projekttråd: Nissan 200SX S14a
Mitt galleri: http://karpero.mine.nu/gallery/
BMW 525D (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang