Vad ska jag göra med framlyktorna?

peterwesterlund
11 februari 2016 · 37 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215890/215890-1fbfd99d1e38d4bc380063eb2af30a13.jpg

Vad ska jag göra för att dem ska bli snyggare? Tänker att jag i alla fall vill ha vitare färg. Finns det några små medel man kan göra åtminstone detta utan större kunskap eller ingrepp? Funderar lite på att istället byta ut hela lyktan men, hur svårt är det? Någon som vet nån tråd där det beskrivs eller youtube-video på detta?

Allt jag gör vill jag för övrigt ska vara lagligt. Vill ha mer kött på benen generellt kring vad jag kan göra och bör tänka på.

Senast redigerat av peterwesterlund (11 februari 2016)

alexbenhard Hemlig Agent
11 februari 2016 · 1 115 Inlägg
peterwesterlund
11 februari 2016 · 37 Inlägg

Kanske var lite otydlig med vad jag efterfrågade. Att bara byta lampa på strålkastaren vet jag hur man gör. Jag pratar nu om antingen att byta hela lyktan. Eller byta lampa, men där vill jag i så fall få råd och tips på vad jag ska köpa för lampa för att det ska bli snyggare.

Mervolic Yawn...
11 februari 2016 · 3 151 Inlägg

Om man vill vara laglig så finns det inte så mycket du kan göra. Du får inte klistra på någonting på lyktan, du får inte montera en annan typ av lampa, du får inte byta till en strålkastare som inte är godkänd för din bil, etc, etc...

Det du får göra däremot är att byta till en annan lampa av samma typ, dvs 55W halogen. Vill du ha bra ljus dessutom så rekommenderar jag Osram Night Breaker Unlimited. Vill du bara ha vitt (xenonliknande) ljus så är Osram Cool Blue Intense ett bra val.

P.s. Värt att tänka på är att Night Breaker har sämre livslängd än vanliga lampor, så räkna med ett tätare bytesintervall. Cool Blue är något bättre.

Senast redigerat av Mervolic (11 februari 2016)

Cupra_
11 februari 2016 ·

Mervolic skrev:
Om man vill vara laglig så finns det inte så mycket du kan göra. Du får inte klistra på någonting på lyktan, du får inte montera en annan typ av lampa, du får inte byta till en strålkastare som inte är godkänd för din bil, etc, etc...

Det du får göra däremot är att byta till en annan lampa av samma typ, dvs 55W halogen. Vill du ha bra ljus dessutom så rekommenderar jag Osram Night Breaker Unlimited. Vill du bara ha vitt (xenonliknande) ljus så är Osram Cool Blue Intense ett bra val.

P.s. Värt att tänka på är att Night Breaker har sämre livslängd än vanliga lampor, så räkna med ett tätare bytesintervall. Cool Blue är något bättre.

Det skulle kanske vara ok att byta till stylingstrålkastare som är e-märkta?

Jag har gjort det på flera bilar utan att vare sig besiktning eller polis sagt något, men om det är "helt ok" är jag osäker på.

Mervolic Yawn...
11 februari 2016 · 3 151 Inlägg

Deception skrev:

Mervolic skrev:
Om man vill vara laglig så finns det inte så mycket du kan göra. Du får inte klistra på någonting på lyktan, du får inte montera en annan typ av lampa, du får inte byta till en strålkastare som inte är godkänd för din bil, etc, etc...

Det du får göra däremot är att byta till en annan lampa av samma typ, dvs 55W halogen. Vill du ha bra ljus dessutom så rekommenderar jag Osram Night Breaker Unlimited. Vill du bara ha vitt (xenonliknande) ljus så är Osram Cool Blue Intense ett bra val.

P.s. Värt att tänka på är att Night Breaker har sämre livslängd än vanliga lampor, så räkna med ett tätare bytesintervall. Cool Blue är något bättre.

Det skulle kanske vara ok att byta till stylingstrålkastare som är e-märkta?

Jag har gjort det på flera bilar utan att vare sig besiktning eller polis sagt något, men om det är "helt ok" är jag osäker på.

Jag vet inte riktigt hur det är om man hårdrar det, men allt på bilen ska i dag vara e-godkänt. Så långt är det ok. Men det som jag tänker mig kan ställa till det, är det där med helbilsgodkännandet som det kallas. Vad jag förstått så får man bara montera av biltillverkaren godkända tillbehör, och stylingstrålkastare hör nog inte dit. Men jag kan ha fel.

Edit: Sen är det ju en ganska stor skillnad på om det är lagligt eller om besiktning/polis bryr sig... roll cool

Senast redigerat av Mervolic (11 februari 2016)

peterwesterlund
11 februari 2016 · 37 Inlägg

Har för mig att det var nått sånt som jag köpte senast när jag bytte lampa. Nått "night" som dessutom har bättre ljus. Men är möjligt att dedär Blue Intense är mer vad jag söker, men är lite orolig för att det blir för blått.

Vilken frambelysning hade Audi som standard till de "tube light"-baklyktor jag monterat på? Har inte så bra koll men, det var väl typ ett "extrapaket"? Det kanske var xeon iof..

Har väl kanske fått den info som går att få nu. Får fortsätta fundera.

Cupra_
11 februari 2016 ·

Mervolic skrev:

Deception skrev:

Mervolic skrev:
Om man vill vara laglig så finns det inte så mycket du kan göra. Du får inte klistra på någonting på lyktan, du får inte montera en annan typ av lampa, du får inte byta till en strålkastare som inte är godkänd för din bil, etc, etc...

Det du får göra däremot är att byta till en annan lampa av samma typ, dvs 55W halogen. Vill du ha bra ljus dessutom så rekommenderar jag Osram Night Breaker Unlimited. Vill du bara ha vitt (xenonliknande) ljus så är Osram Cool Blue Intense ett bra val.

P.s. Värt att tänka på är att Night Breaker har sämre livslängd än vanliga lampor, så räkna med ett tätare bytesintervall. Cool Blue är något bättre.

Det skulle kanske vara ok att byta till stylingstrålkastare som är e-märkta?

Jag har gjort det på flera bilar utan att vare sig besiktning eller polis sagt något, men om det är "helt ok" är jag osäker på.

Jag vet inte riktigt hur det är om man hårdrar det, men allt på bilen ska i dag vara e-godkänt. Så långt är det ok. Men det som jag tänker mig kan ställa till det, är det där med helbilsgodkännandet som det kallas. Vad jag förstått så får man bara montera av biltillverkaren godkända tillbehör, och stylingstrålkastare hör nog inte dit. Men jag kan ha fel.

Edit: Sen är det ju en ganska stor skillnad på om det är lagligt eller om besiktning/polis bryr sig... roll cool

Vore det olagligt så tror jag polisen skulle bry sig jo.. Speciellt när man blivit stoppad för något annat och de ser över bilen.

Men jag håller med dig om helfordonsgodkännandet.
Men som min bil, den är reggad med 18" men såldes ny med 19" Originalfälgar monterade.. Så ja, helfordonsgodkännandet är nog inte mycket värt i praktiken. För rent krasst får du inte ens byta fälgar om man ska hårddra det.

Så länge de är e-märkta och korrekt inställda har jag således svårt att tro att man skulle kunna få "skit" för det. Men du kanske drar åt dig mer uppmärksamhet från snuten..

Mervolic Yawn...
11 februari 2016 · 3 151 Inlägg

Deception skrev:
Vore det olagligt så tror jag polisen skulle bry sig jo.. Speciellt när man blivit stoppad för något annat och de ser över bilen.

Men jag håller med dig om helfordonsgodkännandet.
Men som min bil, den är reggad med 18" men såldes ny med 19" Originalfälgar monterade.. Så ja, helfordonsgodkännandet är nog inte mycket värt i praktiken. För rent krasst får du inte ens byta fälgar om man ska hårddra det.

Så länge de är e-märkta och korrekt inställda har jag således svårt att tro att man skulle kunna få "skit" för det. Men du kanske drar åt dig mer uppmärksamhet från snuten..

Polisen kan inte alla regler och inte alla lagar heller för den delen. Och i många fall bryr dom sig inte. Finns exempel på folk som har klarat sig i kontroller med xenon eftermonterat i halvljus, samtidigt finns det dom som åkt dit och varit tvungna att registreringsbesikta bilen för att dom haft xenon i halv- eller dimljus. Lagen är inte lika för alla...

19" originalfälgar är givetvis godkända enligt helfordonsgodkännandet, sen att den är reggad med 18" har ju ingen betydelse (eftersom båda är godkända). Så visst får man byta fälgar, men bara enligt tillverkarens rekommendationer.

I övrigt håller jag med, är dom e-märkta så kommer du troligen inte att få något problem någonstans ifrån. Men frågan var om det är lagligt, och det vet jag inte.

TomBjorklund VAGIS Car Club
12 februari 2016 · 1 093 Inlägg

Du får inte byta strålkastare till något annat än bilen är godkänd, hur mycket ce eller emärkt den är om man ska vara petig. Riskerna att någon gnäller är dock EXTRREMT små.
Jag öppnade mina och lackerade insatsen (allt grått) svart och bytte till xenon-look lampor

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
it_mutt Avstängd
12 februari 2016 · 10 388 Inlägg

Självfallet får man byta saker och ting på sin bil. Få saker är så missuppfattade som helbilsgodkännandet.

För att förenkla något enormt innebär det att "vad du nu än sätter dit", ska uppfylla minst de kraven som originalprytteln har. Och det ska finnas ett godkännande som styrker detta.

Det innebär, exempelvis, att en TüV-godkänd sänkningssats går alldeles utmärkt att sätta dit, då TüV-godkännandet (ska iaf) innebär att det möter de krav som finns för saken (i form av; vara säkra, når biltillverkarens krav och så vidare). Eller för den del smälla dit ett airride-system, under samma förutsättningar.

Det är så det är tänkt att fungera. Sen kan man givetvis fundera på huruvida "Pelle Jönsson från PelleJönshåla" orkar gå igenom hela proceduren med att få rätt (under förutsättning att han faktiskt har rätt) mot vem det nu är som sätter sig på tvären, -om- någon nu sätter sig på tvären givetvis.

Du får ex.vis byta till xenon. MEN, du ska ha varenda certifikat på varenda komponent i systemet (ex.vis nivåregleringen, givare osv). Detta i sin tur är då en smärre omöjlig uppgift att skaka fram för "gemene man".

- - Edit - -

Sen kan man givetvis också ifrågasätta äktheten i vissa TüV-godkännanden, men, jag åsyftar givetvis under de förutsättningar då allt "är som det ska".

Senast redigerat av it_mutt (12 februari 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
TomBjorklund VAGIS Car Club
12 februari 2016 · 1 093 Inlägg

it_mutt skrev:
Självfallet får man byta saker och ting på sin bil. Få saker är så missuppfattade som helbilsgodkännandet.

För att förenkla något enormt innebär det att "vad du nu än sätter dit", ska uppfylla minst de kraven som originalprytteln har. Och det ska finnas ett godkännande som styrker detta.

Det innebär, exempelvis, att en TüV-godkänd sänkningssats går alldeles utmärkt att sätta dit, då TüV-godkännandet (ska iaf) innebär att det möter de krav som finns för saken (i form av; vara säkra, når biltillverkarens krav och så vidare). Eller för den del smälla dit ett airride-system, under samma förutsättningar.

Det är så det är tänkt att fungera. Sen kan man givetvis fundera på huruvida "Pelle Jönsson från PelleJönshåla" orkar gå igenom hela proceduren med att få rätt (under förutsättning att han faktiskt har rätt) mot vem det nu är som sätter sig på tvären, -om- någon nu sätter sig på tvären givetvis.

Du får ex.vis byta till xenon. MEN, du ska ha varenda certifikat på varenda komponent i systemet (ex.vis nivåregleringen, givare osv). Detta i sin tur är då en smärre omöjlig uppgift att skaka fram för "gemene man".

- - Edit - -

Sen kan man givetvis också ifrågasätta äktheten i vissa TüV-godkännanden, men, jag åsyftar givetvis under de förutsättningar då allt "är som det ska".

Viktigt att skilja på TüV och e-märkningen smile

Men det är en bra tydlig förklaring!

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
mrcarflow
12 februari 2016 · 139 Inlägg

Hur du än gör så är det knappast någon polis som kommer att stoppa dig om du inte byter till tvärblåa lampor:)

Jag monterar däck och fälg på https://www.abswheels.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang