Fjärr nyckeln fungerar inte för upplåsning av dörrarna :(

Wargen53
7 februari 2016 · 17 Inlägg

Har en Renualt Laguna RXE 2.0S 16 ventil. 1997, med fjärrlåsproblem. Utanför bilen fungerar det inte att låsa upp eller låsa, men sitter jag inne i bilen och håller nyckefjärren mot mottagaren som sitter i taket fungerar det. Har givetvis bytt till nya batterier i fjärren, men samma resultat. Monterade ner motagaren och kollade visuellt på det lilla kretskortet och hittade lite oxid på några ytmonterade komponenter och rengjorde det med oxidrengöring och sedan återmontering, men nu funkar det inte alls, helt död. Undrar var felet kan vara ? Kan man ta ett begagnat från skroten och få det till att fungera tro ? Tacksam för felsökningstips av någon som varit med om samma fenomen. Tack på förhand.

Senast redigerat av Wargen53 (8 februari 2016)

torpis Forummoderator
7 februari 2016 · 10 572 Inlägg

Detta är inte avancerad motorteknik. Jag flyttar tråden...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Wargen53
7 februari 2016 · 17 Inlägg

Vart har du flyttat min tråd? Kan inte hitta den.

Senast redigerat av Wargen53 (7 februari 2016)

Christian S
8 februari 2016 · 4 816 Inlägg

Wargen53 skrev:
Vart har du flyttat min tråd? Kan inte hitta den.

nu ligger den under Fordonsel och bilelektronik där den hör hemma.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
240bns
8 februari 2016 · 1 008 Inlägg

Det går utmärkt att byta ut IR-mottagaren från skroten typ.
Det är rätt vanligt problem att vatten och fukt tränger in vid antennfoten som sitter alldeles ovanför, och sedan hamnar på IR-mottagarens kretskort.
(IR = typ TV-dosa fjärrstyrning)

Wargen53
8 februari 2016 · 17 Inlägg

Tack för tipset 240bns ! Skall ner på skroten en dag o fixa en annan IR-mottagare. Skall även täta under antennfoten på taket så ingen ny fukt kan tränga in där. Ha det gott.

Wargen53
14 februari 2016 · 17 Inlägg

Bytte IR-mottagaren häromdagen och nu fungerar det. Tack för tipsen. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang