Saab 9-3 2.0t 175 hk 2003 startar inte

BluePrint1985
13 februari 2016 · 11 Inlägg

Min bil vägrar starta. Det är en Saab 9-3 2.0t, 175 hk, 2003 års modell.

När jag startar tändningen så verkar allt som vanligt, instrumentpanelen, AC, kupébelysning, radio etc. fungerar. Men när jag försöker starta motorn så hör jag bara klick från motorn (solenoiden?). Klicket kommer alltså inte bara från reläet utan inifrån motorn där jag antar att startmotorn sitter.

Jag har förstått att det då troligen betyder att batteriet är slut eller att startmotorn har dött. Jag fick ett tips att jag kan prova att starta allt som drar ström i bilen (alla lysen, helljus, fläktar, stolsvärme, elvärmen i bakrutan, radio etc.) och sen dra på vindrutetorkare på max. Om torkarna går långsammare än normalt så är det batteriet. Annars är det startmotorn. Jag kunde dock inte avgöra om torkarna gick långsammare än normalt, det kändes så men jag minns inte riktigt hur snabbt de går normalt. De minskade inte heller hastigheten märkbart medan de var på.

Jag tänkte då att jag kan prova med startkablar. Om bilen startar då är det elektroniken, om den inte startar så är det startmotorn. Det låter väl rimligt?

Problemet är att alla jag känner har relativt nya bilar och jag har lärt mig att man inte ska hjälpstarta med dem då det är mycket stor risk att skada elektroniken. Finns det något bra sätt att komma runt detta?

Min nästa tanke är att ladda batteriet med hjälp av en batteriladdare. När jag skulle plocka loss batteriet så satt kabelskorna fast på polerna, det såg ut som om skorna hade skavt in i själva polerna. Jag försökte bända med en skruvmejsel, både där muttern normalt sitter och underifrån men det satt så hårt att jag inte vågade bända hårdare utan att riskera att skada något. Är det någon annan som varit med om detta och har en bra lösning?

Kan också meddela att min multimeter vid tre mätningar påstår att batterispänningen är 12,16 / 12,20 / 12,07 volt.

Jag försökte också testa så att det inte är kortslutning nånstans genom att sätta multimetern på "diodtest med summerton" på kabelskorna, utan att den lät något. Vet inte om detta är idiotsäkert eftersom jag inte fick loss kabelskorna från batteriet, vad tror ni?

Slutligen; på nästan alla svar jag fått när jag googlat så ska (eller måste!!!) man sätta minuskabeln på den bil som får hjälp på en olackerad del av karossen. I min instruktionsbok står dock att man ska koppla till det tomma batteriets minuspol. Vad är egentligen rätt?

Senast redigerat av BluePrint1985 (13 februari 2016)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Normalt visar batteriet åtminstonde 12,6 volt.
Man kopplar + till bägge först därefter till minus på externa och sist jordat ställe på egen motor .
Detta för att undvika batteriexplosion, även om det är ganska osannolikt..
För att slippa elektronikfel så brukar jag inte ha motorn igång på den som lämnar ström.
Går inte motorn igång med startkablar så BÖR det vara startmotorn.
Man kan prova med att kortsluta dom 2  tjocka anslutningarna på startmotorn för då förbigår man solenoiden som går via startnyckeln.
Men kolla först så startmotorn har 2 TJOCKA anslutningar, för man vet snart inte vad moderna bilar har..smile

Senast redigerat av tommen1 (14 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
BluePrint1985
14 februari 2016 · 11 Inlägg

tommen1 skrev:
Normalt visar batteriet åtminstonde 12,6 volt.
Man kopplar + till bägge först därefter till minus på externa och sist jordat ställe på egen motor .
Detta för att undvika batteriexplosion, även om det är ganska osannolikt..
För att slippa elektronikfel så brukar jag inte ha motorn igång på den som lämnar ström.

Så här säger min instruktionsbok:

http://i.imgur.com/O2tVOID.jpg

Bör jag strunta i detta och ändå koppla till karossen?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Karossen är bara en idiotsäker grej egentligen OM det skulle finnas knallgas nära eller i batteriet..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
BluePrint1985
14 februari 2016 · 11 Inlägg

tommen1 skrev:
Karossen är bara en idiotsäker grej egentligen OM det skulle finnas knallgas nära eller i batteriet..

Okej, jag förstår. Du har inte nån aning om de andra frågorna jag skrev? Framför hur jag ska göra med nya bilar som inte kan lämna ström pga. elektronik samt vad som har hänt när jag inte får bort kabelskorna från polerna?

Senast redigerat av BluePrint1985 (14 februari 2016)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Man kan dra igång bilen också UTAN startmotor..
Vilka mer frågor tänkte du på?
Alla kabelskor måste man kunna få bort..
Annars kan man ju inte byta batteri..
Strunta i batteriet sålänge tills du fått igång motorn och mätat att generatorn lämnar  närmare 14 volt..
Lämnar den 14 volt så är det batteriet som är svagt. Och då får du ändå bända loss batteriet.

Senast redigerat av tommen1 (14 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
BluePrint1985
14 februari 2016 · 11 Inlägg

tommen1 skrev:
Man kan dra igång bilen också UTAN startmotor..
Vilka mer frågor tänkte du på?

Jag läste att man kan förstöra katalysatorn om man försöker dra igång den, har aldrig gjort det tidigare så jag vet inte om jag vågar utan att riskera att förstöra något mer.

Följande frågor tänker jag:

1: Det känns som att om den hjälpande bilen bara har motorn av så kan man fortfarande skada dess elektronik, iaf vad jag har läst mig till på flera olika forum och sidor. Finns det nån väg runt det? Vill inte riskera att pajja någon annans bil.

2: Kan jag ha dragit åt kabelskorna för hårt runt batteriets polers så jag nu inte får bort dem? Finns det något bättre sätt än att behöva såga av polerna från batteriet?

3: (Glömde denna fråga i originalinlägget) Mitt batteri, ett Tudor TA770, är bara 3½ år gammalt. Är inte det väldigt kort tid för ett batteri?

4: Jag är orolig för att det kanske är kortslutning någonstans (framför allt pga. fråga 3). Är det sätt jag testade i inlägget ovan bra, eller finns det något annat sätt att testa om det är det?

Hoppas jag kanske förklarat frågorna lite tydligare tongue

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Man kan ju alltid ta av batteriet från den andra bilen eller knuffa igång sin egen.
Normalt håller ett batteri 7-8 år, MEN det finns ju dåliga exemplar..
Man behöver  bara mäta spänning på batteriets poler med instrument.
Kortslutning har du inte med ett värde över 12 volt.
Jag har knuffat igång min flera gånger och jag har katalysator, inget har hänt.
Om det är batteriet som är svagt går inte att avgöra förrän batteriet är laddat.
Och då måste generatorn lämna minst 13,5 volt vid tomgång och ända upp till 14,5 volt när man gasar.

Senast redigerat av tommen1 (14 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
BluePrint1985
14 februari 2016 · 11 Inlägg

tommen1 skrev:
Och då måste generatorn lämna minst 13,5 volt vid tomgång och ända upp till 14,5 volt när man gasar.

Hur gör man för att testa generatorn? Måste man långt ner i motorn och gräva? Måste erkänna att jag inte alls vet var generatorn sitter på min bil eller hur den ser ut.

Jag förstår absolut din tanke, måste ju dock få igång bilen först tongue

PS. Försökte googla på generatorns placering, fick inget vettigt svar, därav min fråga. Antar att jag måste nå den för att kunna mäta vad den genererar.

Senast redigerat av BluePrint1985 (14 februari 2016)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Man mätar på batteriets poler ..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
torsen
14 februari 2016 · 7 238 Inlägg

BluePrint1985 skrev:
2: Kan jag ha dragit åt kabelskorna för hårt runt batteriets polers så jag nu inte får bort dem? Finns det något bättre sätt än att behöva såga av polerna från batteriet?

Skruva ur skruvarna helt ur polskorna.
Bänd lite försiktigt i "glipan" på polskorna med en flatskruvmejsel.
Kanske räcker det med att putsa och smörja in batteripoler och kabelskor för att få bättre kontakt dem emellan.
Ditt batteri har ju inte så låg spänning så att det är där felet ligger.
Din bil/startmotor är gammal så det kan tänkas att kolen är slitna och kärvar samt att fjädrarna som trycker kolen mot kollektorn inte förmår trycka fram dem tillräckligt för god kontakt.
Prova att, medans någon håller tändningsnyckeln i startmotorläge, stöta med en större skruvmejsel, litet spett etc mot startmotorn.

smile

BluePrint1985
14 februari 2016 · 11 Inlägg

tommen1 skrev:
Man mätar på batteriets poler ..

Ahh, jag förstår


torsen skrev:

BluePrint1985 skrev:
2: Kan jag ha dragit åt kabelskorna för hårt runt batteriets polers så jag nu inte får bort dem? Finns det något bättre sätt än att behöva såga av polerna från batteriet?

Skruva ur skruvarna helt ur polskorna.
Bänd lite försiktigt i "glipan" på polskorna med en flatskruvmejsel.
Kanske räcker det med att putsa och smörja in batteripoler och kabelskor för att få bättre kontakt dem emellan.
Ditt batteri har ju inte så låg spänning så att det är där felet ligger.
Din bil/startmotor är gammal så det kan tänkas att kolen är slitna och kärvar samt att fjädrarna som trycker kolen mot kollektorn inte förmår trycka fram dem tillräckligt för god kontakt.
Prova att, medans någon håller tändningsnyckeln i startmotorläge, stöta med en större skruvmejsel, litet spett etc mot startmotorn.

smile

Som jag skrev i originalinlägget så har jag redan försökt att bända med skruvmejsel, så hårt jag vågade, utan att jag fick loss dem.

Läste/såg också att batteri bör ha minst 12,4 V när det inte är i drift och de där 0.2-0.3 volten som saknas definitivt kan göra skillnad och visa på dåligt batteri. Jag vill utesluta att det är batteriet innan jag byter startmotor. Kostar ju rätt många tusen att få det gjort och jag vill inte göra det i onödan (har varken kunskap eller utrustning att kunna göra det själv). Att varken stolsvärme eller eluppvärmning i bakrutan går att starta när strömmen är på, kan inte det vara ett symptom på batteriet?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Nej, det kan vara att batteriet inte är laddat.
Du måste få igång motorn för att kunna avgöra var felet är.
Spring igång eländet och mäta sen på batteriet.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
BluePrint1985
14 februari 2016 · 11 Inlägg

tommen1 skrev:
Nej, det kan vara att batteriet inte är laddat.
Du måste få igång motorn för att kunna avgöra var felet är.
Spring igång eländet och mäta sen på batteriet.

Absolut. Jag håller på att försöka få tag i någon som kan hjälpa mig.

Bilen står längst in på en parkering med lite uppförsbacke mot utfarten så det går inte att putta den för hand. Vill slippa köpa nån slags starthjälp i onödan ifall det inte är batteriet.

BluePrint1985
14 februari 2016 · 11 Inlägg

Okej; så här långt har jag kommit nu:

En kompis var här med sin bil och först försökte vi starta den med startkablar (vi kopplade + -> + och - -> -) och sen väntade vi 10-15 minuter med hennes motor igång. Sen försökte jag starta min bil med så mycket elektronik som möjligt avslagen, utan att det hände något.

Då försökte vi bogsera igång den och det gick bra redan på första försöket. När jag sen kollade spänningen med min motor igång visade voltmetern 14,75 volt.

Ytterligare frågor:

1. Kan jag då anta att generatorn är okej?

2. Kan batteriet fortfarande vara boven trots att det inte gick att starta med startkablar eller är det "bevisat" att det är startmotorn?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Generarorn är ok med det värdet!
Startmotorn är kass eftersom den inte går igång, men kolla anslutningarna först så dom sitter fast.
Som sista koll kan du kortsluta med en  kraftig mejsel mellan de 2 tjocka skruvanslutningarna på startmotorn.
Med motorn avslagen och friläge och då ska normalt startmotorn tugga om den är hel.Gör den det så är det fel på solenoiden på startmotorn.

Senast redigerat av tommen1 (14 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
BluePrint1985
14 februari 2016 · 11 Inlägg

tommen1 skrev:
Generarorn är ok med det värdet!
Startmotorn är kass eftersom den inte går igång, men kolla anslutningarna först så dom sitter fast.
Som sista koll kan du kortsluta med en  kraftig mejsel mellan de 2 tjocka skruvanslutningarna på startmotorn.
Med motorn avslagen och friläge och då ska normalt startmotorn tugga om den är hel.Gör den det så är det fel på solenoiden på startmotorn.

Du råkar inte veta var startmotorn sitter på en 9-3:a och är det svårt att montera bort den själv? Jag har försökt googla men inte hittat nåt svar.

Bör man köpa en ny för typ 4000 eller ska man köpa en beg för typ 1000?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Kan vara kolen som är slut också,men kolla startmotorn enl ovanstående först..
Själv hade jag tagit från skroten och inte köpt nytt.
Men är det kolen så är det kanske enkelt att byta, beror på hur händig man är..
Kolla den tjocka kabeln från plus på batteriet så går den till startmotorn.
Normalt sitter den med 3 skruvar mot motorn och man MÅSTE ta av batterijorden innan man tar av den!

Senast redigerat av tommen1 (14 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
BluePrint1985
14 februari 2016 · 11 Inlägg

tommen1 skrev:
Kan vara kolen som är slut också,men kolla startmotorn enl ovanstående först..
Själv hade jag tagit från skroten och inte köpt nytt.
Men är det kolen så är det kanske enkelt att byta, beror på hur händig man är..
Kolla den tjocka kabeln från plus på batteriet så går den till startmotorn.
Normalt sitter den med 3 skruvar mot motorn och man MÅSTE ta av batterijorden innan man tar av den!

Jag har två tjocka sladdar som går från batteriet, båda försvinner och jag kan inte se var de går. Det är typ lika tjocka och båda är röda så det ger ingen hjälp.

Har hittat lite bilder och det verkar såpass svårt att komma åt så man troligen måste lyfta bort motorn. Så det verkar inte vara något man kan göra själv tongue

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Det måste finnas någon här som vet..
Antingen på baksidan eller på vänster sida sett framifrån brukar det vara..
Man lyfter nog inte motorn för ett så enkelt jobb..
På min corolla sitter den bakom motorn och halvvägs ner..
Det gäller bara att hitta var de långa bultarna går in som håller den på plats mot motorn, sen är det enkelt !
Jag har bytat på min sjäv och där var kolen slut..l
Titta på nätet efter "startmotor till saab 9-3 "så ser du t o m hur den ser ut och hur många hål som håller den på plats..

Senast redigerat av tommen1 (14 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang