Min bil vägrar starta. Det är en Saab 9-3 2.0t, 175 hk, 2003 års modell.
När jag startar tändningen så verkar allt som vanligt, instrumentpanelen, AC, kupébelysning, radio etc. fungerar. Men när jag försöker starta motorn så hör jag bara klick från motorn (solenoiden?). Klicket kommer alltså inte bara från reläet utan inifrån motorn där jag antar att startmotorn sitter.
Jag har förstått att det då troligen betyder att batteriet är slut eller att startmotorn har dött. Jag fick ett tips att jag kan prova att starta allt som drar ström i bilen (alla lysen, helljus, fläktar, stolsvärme, elvärmen i bakrutan, radio etc.) och sen dra på vindrutetorkare på max. Om torkarna går långsammare än normalt så är det batteriet. Annars är det startmotorn. Jag kunde dock inte avgöra om torkarna gick långsammare än normalt, det kändes så men jag minns inte riktigt hur snabbt de går normalt. De minskade inte heller hastigheten märkbart medan de var på.
Jag tänkte då att jag kan prova med startkablar. Om bilen startar då är det elektroniken, om den inte startar så är det startmotorn. Det låter väl rimligt?
Problemet är att alla jag känner har relativt nya bilar och jag har lärt mig att man inte ska hjälpstarta med dem då det är mycket stor risk att skada elektroniken. Finns det något bra sätt att komma runt detta?
Min nästa tanke är att ladda batteriet med hjälp av en batteriladdare. När jag skulle plocka loss batteriet så satt kabelskorna fast på polerna, det såg ut som om skorna hade skavt in i själva polerna. Jag försökte bända med en skruvmejsel, både där muttern normalt sitter och underifrån men det satt så hårt att jag inte vågade bända hårdare utan att riskera att skada något. Är det någon annan som varit med om detta och har en bra lösning?
Kan också meddela att min multimeter vid tre mätningar påstår att batterispänningen är 12,16 / 12,20 / 12,07 volt.
Jag försökte också testa så att det inte är kortslutning nånstans genom att sätta multimetern på "diodtest med summerton" på kabelskorna, utan att den lät något. Vet inte om detta är idiotsäkert eftersom jag inte fick loss kabelskorna från batteriet, vad tror ni?
Slutligen; på nästan alla svar jag fått när jag googlat så ska (eller måste!!!) man sätta minuskabeln på den bil som får hjälp på en olackerad del av karossen. I min instruktionsbok står dock att man ska koppla till det tomma batteriets minuspol. Vad är egentligen rätt?
Senast redigerat av BluePrint1985 (13 februari 2016)