Hur fungerar värmeslingor i bakrutan?

ogredani
31 mars 2016 · 5 Inlägg

Som jag tror så drivs värmeslingorna av likström och att de blir varma av resistansen i slingorna. Först och främst, stämmer det?

http://s25.postimg.org/x4xvt0ngv/2016_03_31_08_41_44.jpg

Om ja, hur kan en slinga som denna fungera?
* Till vänster ser man en "ö" med fyra punkter. Antar att denna ö bara är där för estetiska skäl?
* Till höger om ön går det fyra slingor som ansluter till samma stam, men den är ju en fristående gren. Hur ska strömmen kunna ledas där eftersom det är återvändsgränd i de fyra ändarna?

Även på vår andra bil så finns det slingor som inte kortsluts nånstans utan bara löper ut fritt för att sen sluta.

Volvanders
31 mars 2016 · 35 Inlägg

ja det drivs som du beskriver (har jag för mej i allafall)
hm det ser knepigt ut ,kan det va radioantennen? och att värmeslingan är av ett annat utförande typ osynlig tunt nät
funkar rutan?
A

ogredani
31 mars 2016 · 5 Inlägg

Det stämmer! Det var radioantennen. smile

Volvanders
31 mars 2016 · 35 Inlägg

vad var det för bil? och funkar elbakrutan?

ogredani
31 mars 2016 · 5 Inlägg

Volvanders skrev:
vad var det för bil? och funkar elbakrutan?

Subaru Legacy -05.

Nä inte just nu (anledningen till att jag började kolla på det). Misstänker att det är en säkring eller en kontakt som hoppat loss efter att man stängt bakluckan några gånger. Om det bara kan sluta regna, blåsa kallt och frun passar barnet under dagsljus ska jag kika på det närmare. smile

Volvanders
31 mars 2016 · 35 Inlägg

kan även vara kabel mellan kaross och lucka (böjs ofta) låter som du är på rätt spår, kan kanske sitta ett relä åxo
men att mäta är att veta, börja med säkringen.  känns knappen okej?

simlar
31 mars 2016 · 5 516 Inlägg

Volvanders skrev:
kan även vara kabel mellan kaross och lucka (böjs ofta) låter som du är på rätt spår, kan kanske sitta ett relä åxo
men att mäta är att veta, börja med säkringen.  känns knappen okej?

Absolut vanligaste felkällan på en kombi är att kablarna går av i gummidamasken mellan kaross och baklucka, speciellt när bilen har några år på nacken och bakluckan öppnats ett x-antal gånger.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
ogredani
31 mars 2016 · 5 Inlägg

simlar skrev:

Volvanders skrev:
kan även vara kabel mellan kaross och lucka (böjs ofta) låter som du är på rätt spår, kan kanske sitta ett relä åxo
men att mäta är att veta, börja med säkringen.  känns knappen okej?

Absolut vanligaste felkällan på en kombi är att kablarna går av i gummidamasken mellan kaross och baklucka, speciellt när bilen har några år på nacken och bakluckan öppnats ett x-antal gånger.

Tror det ligger nånstans där också.

Säkringen ser fin ut. Knappen känns ok och jag hör att relät klickar till. Längre än så pallade jag inte att pilla just nu med 3 kalla grader ute. smile (drömmer om varmgarage...)

ogredani
3 april 2016 · 5 Inlägg

Då har man varit ute vid midnatt igen ute på parkeringen och pillat några snabba minuter.

Det är inget fel på anslutningsterminalerna vid glaset. Får fint kontinuitetspip från voltmätaren när jag testar ledning mellan terminalerna.
Får även kontinuitet mellan terminalerna och jord (hämtat från bygeln som bakluckelåset grabbar tag i), men det borgar bara för jordkabeln.
Hittar inget kabelbrott i damaskerna heller. Nästa projekt blir att plocka bort allt trim och se om det finns något brott någon annanstans.

Senast redigerat av ogredani (3 april 2016)

Volvanders
4 april 2016 · 35 Inlägg

Om du har ohmmätt /sumrat slingorna skulle jag rekommendera att ta bort ena kabel så att du bara mäter elrutan,
funderade på hur det är med jorden kommer den vi karossen?
kan kanske prova med att och dra kablar direkt från batteriet och koppla in på ruta (original bortkopplat)då är du hundra på att du har spänning.
hade du mät om det var spänning vid rutan,
Oxid på reläkontakterna är ju oxå möjligt ,ta bor reläet å titta stoppa i å ur några gånger så får du bättre kontakt på alla stift ,börja med det
A

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang