ventilknack??? volvo v40 01 fas2 skulle behöva lite råd medmera

berk
7 mars 2007 · 16 Inlägg

hej köpte ny bil i lördags då va allt bra men igår började den knacka och jag vet hur ventilknack låter har kört audi innan vad ska jag göra skadligt för motor ska jag byta till fetare olja? byta lyftare eller är det en kam som knackar kasnke? 11800mil låter konsigt kasnke att det skullle vara en kam  vad kostar lyftare jobbigt att montera? lite råd tack så fort som möjligt!! mwh bärk is teh shit //

2jzinside Fartygsingenjör
7 mars 2007 · 550 Inlägg

Citerar lite från www.v40r.com där finns goda råd till x40 åkare smile, tror det kan vara detta som strular för dig

9 av 10 knackningar från motorn, som även bara uppstår när motorn har varit avstängd och som sedan försvinner när motorn blir varm beror på att grenröret sitter dåligt mot topplocket.

Det sitter 8 bultar som håller fast grenröret i topplocket, och de har en tendens att vibrera loss. Ner med ett spärrskaft och 12:ans hylsa och dra åt alla 8 bultar. Det har hjälpt 9 av 10 X40-ägare med just dessa problem.

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis
berk
7 mars 2007 · 16 Inlägg

wrapman skrev:
Citerar lite från www.v40r.com där finns goda råd till x40 åkare smile, tror det kan vara detta som strular för dig

9 av 10 knackningar från motorn, som även bara uppstår när motorn har varit avstängd och som sedan försvinner när motorn blir varm beror på att grenröret sitter dåligt mot topplocket.

Det sitter 8 bultar som håller fast grenröret i topplocket, och de har en tendens att vibrera loss. Ner med ett spärrskaft och 12:ans hylsa och dra åt alla 8 bultar. Det har hjälpt 9 av 10 X40-ägare med just dessa problem.

men det knackar mest när den är varm. jag kör inte hårt med bilen aldrig.

mr_green
7 mars 2007 · 847 Inlägg

Behöver inte vara ventilknack. På polarns S40 01:a va det läckage mellan grenrör o turbo. Låter exakt som ett ventilknack det med.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
berk
7 mars 2007 · 16 Inlägg

mr_green skrev:
Behöver inte vara ventilknack. På polarns S40 01:a va det läckage mellan grenrör o turbo. Låter exakt som ett ventilknack det med.

men det blir bara mer och mer när bilen är varm ska det vara så brukar det inte vara tvärt om??

Luckard
17 april 2010 · 243 Inlägg

Tänkte låna tråden lite om de är okej..
på min T4 Fas2 så hade jag också knack, trodde först de kom från turbon eller något i avgasväg, ja att de läcker, sen fick jag se att de va en bult som va borta från grenröret så tog en ny och drog åt den...
men blev ingen skillnad från knacket, sen lyssnade jag genom en mejsel på topplocket där jag hörde knacket och de knackar ganska rejält, fick de att sluta en stund när jag böt olja, kör nu med Castrol helsyntetiskt 5W40. men efter ett tag så knackar de igen.
ska iaf pröva med att dra åt alla skruvar men tror iaf att de är nån ventil som har gjort sitt.
bilen i sig går inge konstigt eller så vad jag känt iaf.
tacksam för svar

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
torpis Forummoderator
18 april 2010 · 10 572 Inlägg

vvtdrevet kan knacka...  lyssna med stetoskop

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Luckard
18 april 2010 · 243 Inlägg

torpis skrev:
vvtdrevet kan knacka...  lyssna med stetoskop

okej ska kika på det få se..
men kom på en sak...hur kan de då sluta knacka ett tag efter jag bytt olja sen när jag kört ett litet tag komma fram igen sen har de knackat sen dess? som jag fattar de som så sitter vvtdrevet där vi kammarna osv osv?

Senast redigerat av V40Lundberg (18 april 2010)

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
torpis Forummoderator
19 april 2010 · 10 572 Inlägg

V40Lundberg skrev:

torpis skrev:
vvtdrevet kan knacka...  lyssna med stetoskop

okej ska kika på det få se..
men kom på en sak...hur kan de då sluta knacka ett tag efter jag bytt olja sen när jag kört ett litet tag komma fram igen sen har de knackat sen dess? som jag fattar de som så sitter vvtdrevet där vi kammarna osv osv?

oljans beskaffenhet påverkar ibland knackningar. varm/kall olja är olika trögflytande etc...  det kanske är i ett visst intervall när oljan är ljummen som det knackar, men med kall eller varm motor funkar det.

Fas1 skall om allt är rätt gå helt tyst medans fas 1.5 tickar en smula pga mekaniska tryckarna och fas2 mekaniska tryckare i kombination med VVT ger klart mer ljud.  Man får försöka skilja på tickande och rassel. Alltså försöka lyssna sig till om ljudet låter rätt eller fel.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Luckard
19 april 2010 · 243 Inlägg

torpis skrev:

V40Lundberg skrev:

torpis skrev:
vvtdrevet kan knacka...  lyssna med stetoskop

okej ska kika på det få se..
men kom på en sak...hur kan de då sluta knacka ett tag efter jag bytt olja sen när jag kört ett litet tag komma fram igen sen har de knackat sen dess? som jag fattar de som så sitter vvtdrevet där vi kammarna osv osv?

oljans beskaffenhet påverkar ibland knackningar. varm/kall olja är olika trögflytande etc...  det kanske är i ett visst intervall när oljan är ljummen som det knackar, men med kall eller varm motor funkar det.

Fas1 skall om allt är rätt gå helt tyst medans fas 1.5 tickar en smula pga mekaniska tryckarna och fas2 mekaniska tryckare i kombination med VVT ger klart mer ljud.  Man får försöka skilja på tickande och rassel. Alltså försöka lyssna sig till om ljudet låter rätt eller fel.

okej okej min tickar oavsett varm som kall, kollade på en film på streetside fick man se en S60 T5
och den tickar ju extremt, men doc är de ju en T5 motor men kanske inte är så mycket som skilljer?
men ska kolla runt lite och lyssna få se.

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
vw-mannen
21 april 2010 · 295 Inlägg

Låter mer som att du Kör med FÖR Tun Olja!!
Oljan pallar inte värmen o då smörjer den inte som den ska o då blir oljan mer som vatten  o då kommer kanckningarna fram!!

Volkswagen Golf II Turbo CS "Challenge Stradale Turbo" (1988)
Luckard
21 april 2010 · 243 Inlägg

vw-mannen skrev:
Låter mer som att du Kör med FÖR Tun Olja!!
Oljan pallar inte värmen o då smörjer den inte som den ska o då blir oljan mer som vatten  o då kommer kanckningarna fram!!

okej, enligt mekonomen så ska jag köra på antigen 5w 40 eller 10w 40
doc köpte jag 5w 40 eftersom dom inte hade 10w 40, men ska iaf byta olja snart igen få se om de blir någon skillnad. sen en polare till mig har en S40 T4 fas1 och han kör på 5w 40 och de knackar inget...
men de kan vara olika från bil till bil. men håller på att undersöka fortfarande

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
Volvo-V40-T4
8 april 2016 · 208 Inlägg

Sedan dog tråden utan att man får svar på vad som va fel.
Samma sak varje gång.
Kan inte admin radera trådar som inte kommer till skott med slut svaret på vad som va fel.

Mvh

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter
Volvo V40 T4 "M.A - Emma" (2003)
torpis Forummoderator
8 april 2016 · 10 572 Inlägg

Volvo-V40-T4 skrev:
Sedan dog tråden utan att man får svar på vad som va fel.
Samma sak varje gång.
Kan inte admin radera trådar som inte kommer till skott med slut svaret på vad som va fel.

Mvh

Nej, vi tänker inte läsa genom samtliga trådar och försöka avgöra om svaren är bra nog eller ej och sen radera det vi tycker inte passar dig.

Det fungerar som så att när trådens kärna inte längre har någon energi kvar att växa med så dör den ut automatiskt. Om någon har någonting nytt att tillföra så gör man det och den får ny energi.  Att där emot bumpa 9år gamla trådar för att knäppa folk på nosen för de inte svarar bra nog i din smak är inte tillåtet! Ganska enkelt.

6§ Lyftning av trådar och innehållslösa inlägg
Inlägg vars huvudsyfte är att lyfta en tråd är inte tillåtna.
Innehållslösa inlägg som ej för diskussionen framåt är inte tillåtna. Som innehållslöst inkluderas t.ex. inlägg som "+1", "word", "hehe" med mera.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang