Sålt bil till handlare HJÄLP

khim
11 april 2016 · 3 Inlägg

Hej

Jag e ny här och behöver lite hjälp,


För över 2 månader sen köpte jag en ny nissan, den skulle byggas så det skulle ta ca 2 månader. Jag har en saab 95 som han värdera över telefon, jag tog upp allt som va så som skador osv. 2 månader går och jag åker dit med saaben, jag får min nya bil och dom tar min saab och kör iväg den.

Dagen efter ringar handlarn från nissan till mig och säger att skadan på högerbak dörr är mer än vad jag uppgav på telefon för ca 2 månader sedan. Han säger att bilhandlaren som ska ta saaben inte vill ha den och självrisk e på 6 tusen men dom kan stå för halva och jag ska betala 3 tusen.

Vem har rätt?

Han tittade inte på bilen då, och han tittade inte på bilen 2 månader senare. det va inte som jag undanhöll skadan utan han tyckte det va mer än vad jag hade sagt.


HJÄLP

Bennybira
11 april 2016 · 480 Inlägg

Rent krasst så har inte handlaren mycket att komma med?
Du hade skrivit på papper på nissan och inlämnandet av saaben innan du körde därifrån väl??

Hur det är rent paragraft /lagmässigt vet jag dock inte... inte jurist! smile

Fiat 127 (1977)
khim
11 april 2016 · 3 Inlägg

Yes, allt va påskrivet och klart, han ringde mig dan efter...

CC72
11 april 2016 · 1 661 Inlägg

Det är han som brustit i sin undersökningsplikt. Sen vad som har sagts över telefon är det ingen som vet förutom ni två och även där blir det lätt missförstånd. Om en skada/repa är stor eller liten är väldigt subjektivt om man har därför alltid en undersökningsplikt likväl som man som säljare har en upplysningsplikt.

Men en annan fråga...
I samma veva som du hämtar din nya bil lämnar du in gamla som inbytesbil till en handlare som i sin tur ska sälja den till en annan handlare?

khim
11 april 2016 · 3 Inlägg

Ja, Nissan säljer saaben vidare till en lite handlare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang