BMW E39 montera Facelift lyktor

Lommen
7 april 2016 · 273 Inlägg

Tyckte nån skrev tidigare att det är mycket ovanligt med Halogen på en BMW från och med att facelift kom... jag har en E39 av 2001 årsmodell, alltså facelift med allt vad det innebär, MEN med Halogen lysen, rätt ovanligt kan jag tycka. Dom Halogen jag sett mest av är årgångarna 95-00 ungefär. Alltså Pre Facelift.

it_mutt Avstängd
7 april 2016 · 10 388 Inlägg

Har ingen koll på hur BMW lägger upp det, men sitter det ingen lapp i bilen/instruktionsbok/liknande med alla utrustningskoder? Skulle ju göra det hela lättlöst )

Audi har ju det så, o då sin sida på nätet där man kan kolla sin bil (fungerar dock inte riktigt bra på importer)

Senast redigerat av it_mutt (7 april 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Fredrik_Rangert Egenföretagare
7 april 2016 · 999 Inlägg

Lommen skrev:

På en BMW från -99 bör det definitivt vara automatisk reglering, har haft både E39 -99 och E38 -96, båda hade xenon från fabriken och automatisk reglering.

Både manuell och automatiskt nivåreglering då alltså ? låter konstigt i mina öron.. aldrig tidigare sett en bil med Xenon med både automatiskt och manuell nivåreglering... på min bil menar jag...

Nej nu läste du fel, båda bilarna var utrustade med automatisk nivåreglering. Inte manuell.

Fredrik_Rangert Egenföretagare
7 april 2016 · 999 Inlägg

Utrustningslista på BMW bilar hittar man bl a här: www.bmwvin.com
Slå in de sju sista siffrorna i chassienumret.

Lommen
7 april 2016 · 273 Inlägg

Nu är det så här att jag har ägnat ett tag åt att kolla upp min utrustningslista på bilen jag åker i och den har inte Xenon från fabrik, fast det sitter orginal xenon där, pre facelift alltså. Måste vara så att skillnaden mellan Xenon och Halogen på pre facelift är noll när det kommer till kontakter osv eftersom det inte sitter några konstiga kopplingar eller skarvar eller nått sånt på kablarna som går till lyktorna, så dom är inte bytt eller omgjorda på nått sätt, alltså måste det passa 100% mellan xenon och halogen på dom tidigare modellerna.. jag vet inte om det är lika på Faceliftmodellerna ?

Jag har en annan E39 som ska in på besiktning nu om ett par veckor som har exakt samma fenomen, inget xenon i utrustningslistan men sitter exakt samma som föregående bil, Pre facelift orginal xenon, inte heller där några konstiga kontakter eller kablar eller skarvar, alltså plug & play. Så nu kommer jag måsta göra så här, jag har Halogen Facelift framlysen liggande från en 2001 som jag tänkte försöka få dit på den bilen jag ska besikta, vill inte riskera att få ombesiktning pga xenonet. KOntakterna på facelift är inte samma som på pre facelift bilen, så ska försöka få tag på kablarna med kontakter från en skrot så jag kan försöka modifiera dit Facelift halogen så lär det inte bli nått nedslag på olagligt xenon i alla fall.

Tror nämligen att justerpinnarna i dessa facelift är trasiga så jag måste köpa några nya sånna och byta åxå, glappade rätt bra kände jag. Måste kolla upp åxå så jag kan få den manuella nivåregleringen att funka med Facelift lysena åxå.. sen får nog dom där lysena sitta kvar där så blir ju bilen en facelift när det kommer till lyktorna i alla fall, fritt fram att sätta dit eftermarknads xenon sen om man vill o känner för det, lär vara ett antal som kör så då 99% av E39 orna jag ser har Xenon, jobbigt för snuten att stoppa alla som har Xenon för att kolla om det är orginal eller inte, lär vara poliskontroll man blir stoppad i som det finns risk att man får föreläggande..

it_mutt Avstängd
7 april 2016 · 10 388 Inlägg

Lommen skrev:
Nu är det så här att jag har ägnat ett tag åt att kolla upp min utrustningslista på bilen jag åker i och den har inte Xenon från fabrik, fast det sitter orginal xenon där, pre facelift alltså. Måste vara så att skillnaden mellan Xenon och Halogen på pre facelift är noll när det kommer till kontakter osv eftersom det inte sitter några konstiga kopplingar eller skarvar eller nått sånt på kablarna som går till lyktorna, så dom är inte bytt eller omgjorda på nått sätt, alltså måste det passa 100% mellan xenon och halogen på dom tidigare modellerna.. jag vet inte om det är lika på Faceliftmodellerna ?

Jag har en annan E39 som ska in på besiktning nu om ett par veckor som har exakt samma fenomen, inget xenon i utrustningslistan men sitter exakt samma som föregående bil, Pre facelift orginal xenon, inte heller där några konstiga kontakter eller kablar eller skarvar, alltså plug & play. Så nu kommer jag måsta göra så här, jag har Halogen Facelift framlysen liggande från en 2001 som jag tänkte försöka få dit på den bilen jag ska besikta, vill inte riskera att få ombesiktning pga xenonet. KOntakterna på facelift är inte samma som på pre facelift bilen, så ska försöka få tag på kablarna med kontakter från en skrot så jag kan försöka modifiera dit Facelift halogen så lär det inte bli nått nedslag på olagligt xenon i alla fall.

Tror nämligen att justerpinnarna i dessa facelift är trasiga så jag måste köpa några nya sånna och byta åxå, glappade rätt bra kände jag. Måste kolla upp åxå så jag kan få den manuella nivåregleringen att funka med Facelift lysena åxå.. sen får nog dom där lysena sitta kvar där så blir ju bilen en facelift när det kommer till lyktorna i alla fall, fritt fram att sätta dit eftermarknads xenon sen om man vill o känner för det, lär vara ett antal som kör så då 99% av E39 orna jag ser har Xenon, jobbigt för snuten att stoppa alla som har Xenon för att kolla om det är orginal eller inte, lär vara poliskontroll man blir stoppad i som det finns risk att man får föreläggande..

Helt omöjligt är det ju inte.

Jag har ett par original facelift xenonstrålkastare till min A3a liggande. Bara att plugga in. Det som skiljer är då anslutningen till nivåregleringsmotorn, men det är det hela.

Nu är inte min en facelift, så jag har ju redan nu en adapter till faceliftstrålkastarna. Men om den hade varit faceliftade, hade de passat rakt av, sånär som på motorn då.

Ingen omöjlighet att det är samma hos BMW

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Lommen
7 april 2016 · 273 Inlägg

Ingen omöjlighet att det är samma hos BMW

Ja jag menar ju att Halogen 95-00 har samma anslutningar som original Xenon 95-00, plug & play alltså, och det samma då troligen med 01 och nyare då även dessa finns med både Halogen och Xenon från fabrik.

Svårare dock med att montera 01 och nyare facelift lampor på en 95-00 eftersom kontakterna inte riktigt stämmer, det är där jag måste till en skrot och klippa bort lite kontakter så jag kan få grejerna att lira på min 1999.. lite pyssel kanske men borde gå att få det att funka..

Jag fattar verkligen inte hur det är möjligt att min E39 kunde gå igenom besiktningen med Xenon då det absolut inte ska sitta det original, kanske möjligt eftersom jag är nästan säker på att det finns importmodeller av E39 med fabriksmonterat Xenon utan automatisk nivåreglering och högtrycksspolning, så gubben som besiktade bilen kanske bara tog det för givet o grävde inte djupare i det..

Hade en S60 en gång för länge länge sen med Xenon och vanliga torkararmar som rengöring åxå så.. inget är väl omöjligt.

it_mutt Avstängd
7 april 2016 · 10 388 Inlägg

Lommen skrev:

Ingen omöjlighet att det är samma hos BMW

Ja jag menar ju att Halogen 95-00 har samma anslutningar som original Xenon 95-00, plug & play alltså, och det samma då troligen med 01 och nyare då även dessa finns med både Halogen och Xenon från fabrik.

Svårare dock med att montera 01 och nyare facelift lampor på en 95-00 eftersom kontakterna inte riktigt stämmer, det är där jag måste till en skrot och klippa bort lite kontakter så jag kan få grejerna att lira på min 1999.. lite pyssel kanske men borde gå att få det att funka..

Jag fattar verkligen inte hur det är möjligt att min E39 kunde gå igenom besiktningen med Xenon då det absolut inte ska sitta det original, kanske möjligt eftersom jag är nästan säker på att det finns importmodeller av E39 med fabriksmonterat Xenon utan automatisk nivåreglering och högtrycksspolning, så gubben som besiktade bilen kanske bara tog det för givet o grävde inte djupare i det..

Hade en S60 en gång för länge länge sen med Xenon och vanliga torkararmar som rengöring åxå så.. inget är väl omöjligt.

Ah, my bad (om jag tänkte galet eller läste galet låter jag vara osagt)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Lommen
7 april 2016 · 273 Inlägg

Ah, my bad (om jag tänkte galet eller läste galet låter jag vara osagt

Ingen fara på taket.. vi är alla människor, vi är inte perfekta och varken vet eller kan allt, än mindre förstå alla hela tiden.. big_smile

Lommen
8 april 2016 · 273 Inlägg

Tog isär ena Facelift lyktan idag för att se hur det ser ut på insidan eftersom justeringarna måste bytas, ringde till ivars bil o hörde vad dom kostade.. 249:- per sida.. wow, dyrt tänkte jag, ska beställa från tyskland istället i helgen.

Det här rasade ut ur lykthuset när jag värmt bort plastglaset.. troligen lika i den andra eftersom det ligger några lösa delar i den åxå och skramlar...

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/v/t1.0-9/12920332_10153361610465964_2403498215175186018_n.jpg?oh=9a785f128228c1637dd42e8cfe7bf07d&oe=578B6E6C

Lommen
8 april 2016 · 273 Inlägg

Idag var jag till skroten o köpte den del av kabelstammen som går till lyktorna fram på en E39 2001 så jag får kontakterna så jag kan bygga ihop nått som gör det enklare att montera Facelift lyktorna på min pre facelift, vill inte göra nån massiv åverkan på bilens original kabelhärva så blir väl lämpligast ett gäng sånna där blåa strömtjuvar eller vad dom kallas, så jag kan skarva på facelift kontakterna på bilens original kabelhärva... inte optimalt kanske men...

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/12987185_10153361864430964_4047788636818582402_n.jpg?oh=7f0809d1c126c9c02b66e6169cd25199&oe=57BB5D05

Mew
8 april 2016 · 2 152 Inlägg

De där justeringarna finns billigt på eBay. Bara att beställa. big_smile

Lommen
8 april 2016 · 273 Inlägg

Mew skrev:
De där justeringarna finns billigt på eBay. Bara att beställa. big_smile

Som jag skrev för nått inlägg sen så ska jag beställa på från tyskland på ebay och det har jag gjort nu, kommer förhoppningsvis i slutet på nästa vecka..

Lommen
15 april 2016 · 273 Inlägg

Idag kom dom nya justerpinnarna med posten, beställde sent i Fredagsnatt.. o fick dom idag så i princip 5 dagars leveranstid, helt ok kan jag tycka..  ska ta o byta dom där i helgen om möjligt...och priset, ja runt 180:- med frakt, på Ivars Bil kostar dessa 249:- per sida, alltså runt 500:- för båda sidor, här fick jag två för 180:-... det är stor skillnad.

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-0/s480x480/12986930_10153378036560964_9127883800032608748_n.jpg?oh=b4634c880ce27136abefc4de549f4cb9&oe=57BCCFB4

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang