Tjutande/vinande ljud i högtalarna

nytom94
10 april 2016 · 3 Inlägg

Hej där!

Mitt första inlägg här på Garaget.org och tänkte därför börja med det som jag haft problem med i min bil sedan dag 1 och det är alltså stereon.

Problemet började när jag bytte från orginal stereo i min BMW e36 320 95a till en eftermarknads stereo vid märke LTC.

Problemet jag har är att från första uppstart har stereon haft ett tjutande/vinande ljud i högtalarna. Ljudet följer varvtalet och trodde därför de hade något med generatorn att göra, och testade därför att jorda den "extra" och de funkade såklart inte. Efter de bestämde jag mig för att prova en annan stereo och slängde då dit en Kenwood, tyckte ljudet blev lite lägre men är mycket svårt att säga.

Har också försökt med ett sånt här störningsfilter från Biltema (vet inte hur bra de är men) och de funka såklart inte heller. Har försökt läsa mig fram men tycker inte jag hittar några jätte lika inlägg men finns säkert någonstans.

Därför vänder jag mig till er proffs ljudfixare där ute som kanske har något vettigt att tipsa mig om!
Tack på förhand.
big_smile

octan
17 april 2016 · 372 Inlägg

Jordade du om stereon eller generatorn?
Använder du separata slutsteg? Då brukar det fungera att lägga tll en extra jord på signalen.

Senast redigerat av octan (17 april 2016)

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren
Volkswagen New Beetle "Hellboy mkII" (2000)
Szummi
17 april 2016 · 268 Inlägg

Låter som en bränd signaljord. Det man kan testa är som octan skriver att man kan jorda lågnivåkablaget. tex ta en bit kabel och lägga den mot lågnivåns yttre hölje och sedan jorda den i chassit till stereon.

Lycka till!

nytom94
19 april 2016 · 3 Inlägg

@Octan Jag har jordat både stereon och generatorn. Tjutandet har varit med ända sen jag bara bytte stereo men har också bas + slutsteg idag.

@Szummi Jag ska absolut pröva det du skriver! Tack för förklaringen är en sån himla nybörjare med vad det gäller billjud.

Senast redigerat av nytom94 (19 april 2016)

Bassiehof
19 april 2016 · 1 777 Inlägg

Googlade lite på LTC och fann en "marin" stereo i 500-kronors klassen. Efter din beskrivning vågar jag påstå att "vinet" är inbyggt i stereon för billiga produkter har ofta uselt signal/brusförhållande och i ditt fall alltså dålig intern jord, dvs på kretskort. Man gör så för att kunna ta mer betalt för "lite bättre" produkter även om de använder jämförbara komponenter. Usel konstruktion mao. Inget att göra åt, det är bara att göra en reklamation, eller låt det bli en läxa så du inte köper billig skit nästa gång.

nytom94
19 april 2016 · 3 Inlägg

Tack för alla tips och idéer!
Idag har jag prövat att jorda lågnivåkablaget men tyvärr utan framgång. Därför tänker jag prova att dra om både
+ och - från batteriet till stereon då jag i ett PM fick tips om att BMWs kablage kunde ha strul med det.

@Basiehof Jag trodde också att LTC var en marin stereo, men den jag köpt stod det specifikt att den var till bil. Men som sagt har jag nu gjort mig av med den och använder mig nu av en Kenwood. Men tack för din åsikt!

****JAG blev idag förvånad när jag monterade bort stereon men lät alla sladdar sitta kvar, startade bilen och tryckte på gasen att själva "vinandet" kom från själva stereon och inte från högtalarna som jag alltid trott! Kan de vara någon ledtråd?

Senast redigerat av nytom94 (19 april 2016)

Bassiehof
19 april 2016 · 1 777 Inlägg

Ja, det är ett elände, detta "fantomvin" som mytomaner brukar säga. Skål på dig, gosse! Lycka till med ditt nyförvärv!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang