Fråga om slutsteg

kakanbro
16 april 2016 · 89 Inlägg

Hejsan mitt slutsteg gav upp nu lagom till sommaren, kollat efter ett nytt nu, hittade ett monoblock med fläktkylning nu men tyckte det lät lite för bra för att vara sant med 1200W för 1.2k. Eller är det kanske "Watts RMS" man kollar på? har aldrig haft riktig koll på detta utan alltid köpt färdigt paket med bas och slutsteg.

Skickar en länk på det steget jag menar iaf

https://www.netonnet.se/art/ljudbild/bi … 6277.9096/
berätta gärna vad ni tycker eller om man kan hitta ett bättre i samma prisklass, för här har vi extremt tajt budget för tillfället smile



Den ska driva 2st 12" basar som jag inte vet mkt om. Inga värstingar. Innan har jag haft ett ground zero slutsteg som klarat av dessa basar i 6 månader i min ägo, och längre än så innan dess, tills det började strula nu då. Kan gå ut och försöka ta reda på mer om bas och steg om det behövs. Men nu var min fråga mest om detta slutsteg jag kollat på.

Vad jag har förstått så tjänar man mest på att köra monoblock om slutsteget BARA ska driva subben? för högtalarna drivs alla på separata slutsteg.

Fjong
16 april 2016 · 1 494 Inlägg

Om du bränner slutsteg så fort så är nått väldigt fel, rekommenderar att du åtgärdar det innan du köper nytt steg. Dom håller länge länge om allt står rätt till.

Det är w rms man går efter men det stämmer inte alltid heller beroende på märke, sen måste du ha kolla på hur du kan koppla det också eftersom att det oftast lämnar olika mkt effekt beroende på vilket motstånd man kopplar i och hur du kan koppla beror på vilka spolar dina basar har. Phoenix gold är ett bra märke för övrigt.

Ladda upp en bild på basarna och din budget så blir det mycket lättare att hjälpa.

kakanbro
21 april 2016 · 89 Inlägg

http://billjudgruppen.se/HQ4002

en sådan bas har jag idag smile

så billigt det möjligt går att komma undan, ingen utställningsbil heller, men har dubbla hyror att betala på 2st studielån just nu, så budgeten är tajt just nu big_smile

Senast redigerat av kakanbro (21 april 2016)

Fjong
21 april 2016 · 1 494 Inlägg

Som jag kan tyda så är det singel 4ohm spolar och då kopplar du 2ohm. BRL har ju ett DLS XM10 för 1400, det skulle funka prima. Hittar ingen info direkt om PG steget. Billigast är ju alltid begagnat men finns ju alltid risker med det såklart.

Men vad är felet för tillfället? Går steget i protect? Ingen garanti kvar?

kakanbro
22 april 2016 · 89 Inlägg

Japp jus nu går det i protect direkt när det får ström. När felet uppkom så gick den i protect lite då och då när jag spelade. Inte alls när jag spelade mycket bas, utan pyttelite bas fick det att slå ifrån också. Men startade jag om stereon så funkade den alltid igen i kanske 30min till sen samma process igen, 

men efter 3-4 dagar så började det att gå i protect (röda lampan) direkt när systemet startar.

Jag har kollat jordkabel och alla säkringar smile

kakanbro
22 april 2016 · 89 Inlägg

Säkert en dum fråga, men jag passar på ändå smile på steget du rekommendera så står det wrms på både 2 och 4ohm, men hur väljer man om man vill ha 2/4ohm sen i praktiken?  big_smile

Fjong
22 april 2016 · 1 494 Inlägg

Kan inte säga vad felet är på rak arm men vad det än är så behöver det som sagt åtgärdas innan du sätter i ett nytt steg.

Vilken ohm(motstånd) du kan välja beror på spolarna i basen/basarna. Dina tex har singel 4ohm spole (som jag tolkar det) som du kan serie koppla (8 ohm) eller parallell koppla (2ohm). Hade dom haft dubbla 4ohm spolar var så hade du kunnat koppla 1 ohm eller 4 ohm. smile

För att räkna ut och få kopplingsschema: http://www.rockfordfosgate.com/support/ … izard.aspx

Alla steg klarar inte kopplas hur lågt som helst heller, DLS steget tex är 2 och 4 ohm stabilt så att koppla i 1 ohm är en dålig ide om du inte är duktigt och vet precis var systemets gränser går då du riskerar att bränna det (viktigt att hålla koll på!) Att koppla högre tex 6ohm funkar med. Högre ohm ger som regel mer kontroll och därför ett bättre ljud men mindre effekt och lägre ohm sämre kontroll men mer effekt så det spelar högre.

kakanbro
23 april 2016 · 89 Inlägg

va in på brl och pratade med dom, troligtvis var problemet enligt honom att det var seriekopplat innan, köpte ett steg på 700W 20hm 380" 4 ohm och parallellkopplade nu för det rekommenderades, blev riktigt mycket bättre bas nu än innan, väldigt nöjd blev jag big_smile

Bassiehof
23 april 2016 · 1 777 Inlägg

Jag misstänker att du har spelat sönder båda stegen helt enkelt för att de inte klarar den påfrestning du utsätter de för. Värmen gör sitt i slutändan. Om du spelar sönder detta i övrigt ospecade steg också får du se över strömförsörjning och köpa mer effekt, ett större steg, annars blir det dyrt i längden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang