Batteriladdningen sjunker när jag laddar batteriet

jdholm
22 april 2016 · 11 Inlägg

Idag lyckades jag nästan tömma batteriet under dagen. Fick hjälp attt starta bilen när jag skulle hem. Körde runt några mil för att vara säker på att kunna starta nästa gång. Väl hemma ville jag ändå fylla på så mycket som möjligt igen för att inte förstöra batteriet, man har ju hört att det är dumt att ladda ur dem helt, så jag kopplade in laddaren. Nu har den stått inkopplad i två timmar och det som har hänt är att laddningen sjunkit till nästan ingenting alls. Hur går det ihop? Borde inte laddnigen stiga istället!? Vad gör jag för fel!?

Jag kopplade röd på pluss och svart på minus. Bilen är en Honda MB9 från 98. Behövs mer info så säg bara till. Det här lämnar mig med en obehaglig känsla!

/Johan

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 april 2016 · 4 917 Inlägg

Det är helt rätt..
Då är batteriet laddat.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jdholm
22 april 2016 · 11 Inlägg

Ah! Såklart! Mätaren indikerar strömmen, inte laddningen... Tack för det! Nu kan jag sova lite lugnare. smile

Är det troligt att batteriet klarat den här episoden bra eller har det tappat maxladdning?

simlar
22 april 2016 · 5 516 Inlägg

Det stämmer, när batteriet inte tar emot mer ström så är det fulladdat. Därför minskar laddströmmen.
Ett dåligt batteri blir dock aldrig fulladdat.

Batteriet kan säkert ha klarat sig, sålänge det inte är minusgrader så brukar dom klara sig ganska bra fastän det är dåligt med ström.
Är du osäker så kan du åka till en verkstad eller reservdelsåterförsäljare och be dom mäta upp batteriet med batteriprovare.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
jdholm
23 april 2016 · 11 Inlägg

Tack för uttömmande svar! Känns bra att batteriet förmodligen inte blivit nämnbart sämre iaf. Märker jag någon förändring i hur väl batteriet håller sig så får jag ta väl en sväng till närmaste verkstad.

jaka54
23 april 2016 · 5 681 Inlägg

Hej!
Skaffa en multimeter och mät batterispänningen. Ett friskt batteri ska ha ca 12,6-13V efter laddning (efter ca12-24timmar)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 april 2016 · 4 917 Inlägg

Jag skulle GÄRNA vilja ha ett batteri som visar 13 volt  är det är fulladdat !cool

Senast redigerat av tommen1 (23 april 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang