BMW E39 Diesel Läckage

Lommen
21 april 2016 · 273 Inlägg

Har ett diesel läckage på en av mina bilar, vet inte riktigt om detta är rätt avdelning men provar.

Jag tankade fullt, det rann ut en jävla massa, flera liter både när jag stog still och när jag körde iväg, ett rejält läckage så pass att bilarna bakom höll ett långt avstånd och det var fullt med dieselstänk bak på min bil. Det fortsatte att droppa på vänster sida under tanken rätt så länge i några dagar, nu har jag kört ur så det är möjligen 30 liter kvar och nu droppar det inte mycket.

Nu till frågan, jag tog ur baksätet, lyfte på locket så jag kommer åt armaturen till tanken, såg då att en ledning var av, men ser ju att den lilla ledningen inte kan orsaka sånt kopiöst läckage, antagligen kanske packningen under den stora muttern som håller armaturen har gått sönder åxå ?

Titta på bilden, jag får för mig att det är matarledningen som är av, men bilen går ju att köra, så då måste det väl vara returledningen då ? Fast då borde det droppa mer vid tomgång eftersom det hela tiden kommer diesel i retur när bilen är igång ?

Hur går jag vidare utan att göra saken värre ?

Väldigt tacksam för svar...


https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13077039_10153390675340964_2537476476273332064_n.jpg?oh=e0670e35f56392adc5ed5e0500822d70&oe=57BEB149

Lommen
21 april 2016 · 273 Inlägg

Fast samtidigt tänker jag så här att detta lock sitter ju längst upp på tanken, kanske inte speciellt troligt att det skulle läka så mycket därifrån den stora muttern som håller armatur, extremt svårt att komma åt att se påfyllnadsröret som går in i tanken hur det ser ut, kanske kommer läckaget därifrån.. eller inte.

Tog bort locket under sätet på vänster sida tanken åxå men där var det tort och fint, inga läckage alls.

ehedman
21 april 2016 · 1 966 Inlägg

Om en slang har spruckit är det lika bra att byta alla dåliga slangar.

Lommen
22 april 2016 · 273 Inlägg

ehedman skrev:
Om en slang har spruckit är det lika bra att byta alla dåliga slangar.

Ja så är det nog, i detta fallet är det ingen slang som är trasig vad jag kan se...

simlar
22 april 2016 · 5 525 Inlägg

Med tanke på läckaget du beskriver så kommer jag att tänka på påfyllnadsröret, är det någon skarv mellan det röret och tanken så kan det vara ganska kraftigt läckage över halv tank.

Annars misstänker jag att tanken har spruckit, för det är väl inga slangar någon annanstans än till armaturen under baksätet?

http://bmwfans.info/parts-catalog
Där kan du se sprängskisser på det mesta, finns dock flera olika E39 diesel så med den informationen du givit kan jag inte plocka fram rätt bil.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Lommen
23 april 2016 · 273 Inlägg

Det är svårt att komma åt att se under hur det ser ut med påfyllnadsröret, så jag vet faktist inte det, men jag har en känsla av att det skulle kunna vara så att nått där är trasigt..

Det är en 530 Diesel...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang