Swedac har dragit in tillståndet för CLEAR CAR att bedriva bilbesiktningsverksamhet enl TT.

Evildan
27 februari 2016 ·

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:
Privatisering det är så herrejösses bra för konsumenten!

Jo tjena...

Åja, nu har iallafall denna bransch som de verkar en fungerande kontrollinstans wink

Titta på färdtjänst och sjukresor så kommer du tappa hakan. Där snackar vi om skit.

Jodå det är vi för väl bekanta med.
Den branschen är tämligen suspekt med tanke på att oseriösa aktörer tillåts fortsätta trots avtalsbrott på avtalsbrott. hmm

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
27 februari 2016 · 3 730 Inlägg

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:
Privatisering det är så herrejösses bra för konsumenten!

Jo tjena...

Åja, nu har iallafall denna bransch som de verkar en fungerande kontrollinstans wink

Titta på färdtjänst och sjukresor så kommer du tappa hakan. Där snackar vi om skit.

Jodå det är vi för väl bekanta med.
Den branschen är tämligen suspekt med tanke på att oseriösa aktörer tillåts fortsätta trots avtalsbrott på avtalsbrott. hmm

Det beror på att de som ska betala notan gillar ordet "billigt" i högre grad än "kvalitet". Det är den enda anledningen...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Evildan
27 februari 2016 ·

DiwraZ skrev:

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:

Åja, nu har iallafall denna bransch som de verkar en fungerande kontrollinstans wink

Titta på färdtjänst och sjukresor så kommer du tappa hakan. Där snackar vi om skit.

Jodå det är vi för väl bekanta med.
Den branschen är tämligen suspekt med tanke på att oseriösa aktörer tillåts fortsätta trots avtalsbrott på avtalsbrott. hmm

Det beror på att de som ska betala notan gillar ordet "billigt" i högre grad än "kvalitet". Det är den enda anledningen...

Det är ju tyvärr så, och det är vi röstberättigade som ställt till det så. sad

Goffen Administratör
27 februari 2016 · 2 974 Inlägg

Jag tror inte alla clearcar stationer gör dåliga jobb men det förutsätter ju att huvudkontoret sköter sitt med. Som vanligt är det tråkigt att seriösa stationer får dåligt publicitet pga andras slarv.

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Putteliten
27 februari 2016 · 9 074 Inlägg

DiwraZ skrev:

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:

Åja, nu har iallafall denna bransch som de verkar en fungerande kontrollinstans wink

Titta på färdtjänst och sjukresor så kommer du tappa hakan. Där snackar vi om skit.

Jodå det är vi för väl bekanta med.
Den branschen är tämligen suspekt med tanke på att oseriösa aktörer tillåts fortsätta trots avtalsbrott på avtalsbrott. hmm

Det beror på att de som ska betala notan gillar ordet "billigt" i högre grad än "kvalitet". Det är den enda anledningen...

Så är det överallt i dagens samhälle vid upphandlingar. Det är ALLTID sista raden som räknas, inget får kosta. Det finns till och med företag som går back för att ta hem upphandlingar. I alla fall så är det så med kontorsmaskiner...

trubbelturbo
27 februari 2016 · 1 459 Inlägg

Billigast på pappret men dyrast i slutändan är väl regel no.1 när det gäller upphandlingar smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Muttley
27 februari 2016 ·

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:
Privatisering det är så herrejösses bra för konsumenten!

Jo tjena...

Åja, nu har iallafall denna bransch som de verkar en fungerande kontrollinstans wink

Titta på färdtjänst och sjukresor så kommer du tappa hakan. Där snackar vi om skit.

Jodå det är vi för väl bekanta med.
Den branschen är tämligen suspekt med tanke på att oseriösa aktörer tillåts fortsätta trots avtalsbrott på avtalsbrott. hmm

Jo inom taxi var de vilda västern.  De fungerar inte alls, ingen kontrollerar alls. Och trots att jag försökte anmäla de gång på gång var där ingen ansvarig.
Då tjänade vi i sista ledet ungefär 1500 kr mer än om man stämplade efter skatt smile
Jag gav branschen fingret för 7 månader sedan.

Hade gärna sett att allt som avreglerats hade en ordentlig kontroll också.

Viss sjukvård funkar ju bättre än den statliga tex.   Tandvård funkar bättre privat hos mig än hos gamla folktandvården exempel.


De gick nog för snabbt helt enkelt smile.

torsen
28 februari 2016 · 7 234 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Billigast på pappret men dyrast i slutändan är väl regel no.1 när det gäller upphandlingar smile

X 2 cool

torsen
28 februari 2016 · 7 234 Inlägg

En annan, visserligen lite o t, fråga är det nya påbudet att de s k "A3:orna" utgått sedan förra eller förrförra året.
När jag fick min nya bil i höstas så fanns ingen notering hos Transportstyrelsen om att bilen har draganordning.
Fick förklaringen att på helbilsgodkända bilar där det monteras godkända draganordningar behövs ingen besiktning av dragmonteringen, och därav ingen notering om draget.
Vet om att det i s m A3:orna på nya, framför allt Volvo, upptäcktes flera montageslarv.
Som exempel hade en serie V70 styrarmarna felaktigt monterade.
En ren slump att en besiktningstekniker hos ASB upptäckte att styrarm var ingängad alldeles för lång på den ena sidan och endast ett drygt varv på den andra sidan.
För hand kunde man rycka loss den otillräckligt ingängade styrarmen.
Outbildad eller dåligt informerad personal vid bandet som inte förstod vad som kunde hända.
Samma sak, nästan, med personalen hos ClearCar som inte förstår följderna av att hoppa över vissa delar av besiktningsrutinen.
Läser man SWEDAC´s protokoll över anmärkningar så kan man se att beträffande vissa fordon så behövde de inte inspekteras under.
Skrämmande att ledningen beordrat personalen att inte följa besiktningsrutinen utan hoppa över vissa punkter.
Inte alls obefogat av SWEDAC att stoppa ClearCar när sådant kommer i dagen.
Observera att detta är uppgifter som kommer från personalen till SWEDAC.

Så här kan det gå när profiten(Reinfelt) får råda över förståndet/kunskapen.

Ursäkta om jag blandade äpplen och päron.

spillolja
23 april 2016 · 4 020 Inlägg

besikta har förvärvat clearcar  vilket ska ha skett i början av april

https://besikta.se/om-besikta/press/#/p … ar-1366710
http://www.clearcar.se/Shop/Page/pgOwnP … hp?iId=595

Senast redigerat av spillolja (23 april 2016)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
spillolja
29 juni 2016 · 4 020 Inlägg

Riksradions P1 har ett program om bilbesiktningen idag kl 10:03
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as … el=6463214

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 juni 2016 · 17 466 Inlägg

spillolja skrev:
Riksradions P1 har ett program om bilbesiktningen idag kl 10:03
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as … el=6463214

Bra länk. Lyssnade på det nu. Ska Besiktiga Prius imorgon... Bromsskivorna bak är i stort sett bara rost... Gissa vem som ska ut och tokköra idag?
Västkustens snabbaste Prius finns på Tjörn under dagen :-)

Frågan är hur det går med bilprovningarna. Bara i våra trakter har det blivit 3-4 stycken istället för 1. Och det är ingen storstad direkt. Fördelen är ju att man får tid samma dag om så önskas men dyrt har det blivit.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Auto-man
1 juli 2016 · 551 Inlägg

En stor del av deras stationer har bytt namn och höjt priset

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 juli 2016 · 17 466 Inlägg

Auto-man skrev:
En stor del av deras stationer har bytt namn och höjt priset

Var på Besikta idag. De kommer höja igen. Idag gick det på 449. Nästa gång blir det en femhundring. De fick reda på det imorse...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Auto-man
1 juli 2016 · 551 Inlägg

Taktik, börja billigt, godkänn många, byt namn och höj priset?

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
1 juli 2016 · 551 Inlägg

Kollade just, de har 20 minuter per bil. Vad har andra?

Dags att jämföra priser igen men gamla Opus SBP verkar gnälligare.

Vill man ha petigt billigare eller släpphänt och dyrare?

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang