[VOLVO 940 GL 1994 B230F] Automatväxellåda beter sig konstigt

-volvo-240-
24 april 2016 · 21 Inlägg

Hej! Jag har fått tag i en fin gubbkörd 940 på 15000 mil som hela tiden har servats och underhållits som den ska. Jag har inte kört så mycket automat förut, så jag vet inte om växxellådan beter sig som den ska eller inte.

Grejen är att när man bromsar in, gärna kraftigt, så försvinner driven en stund. när bilen stannat med driven fortfarande i så står den bara still utan drivning i ett par sekunder. Sen kickar den i. Är så frustrerande när man bara står där med bilar bakom sig och vill komma iväg.

Ojlenivån är normal. Oljan ser fin ut. Någon som kan nåt om detta?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 april 2016 · 14 041 Inlägg

-volvo-240- skrev:
Hej! Jag har fått tag i en fin gubbkörd 940 på 15000 mil som hela tiden har servats och underhållits som den ska. Jag har inte kört så mycket automat förut, så jag vet inte om växxellådan beter sig som den ska eller inte.

Grejen är att när man bromsar in, gärna kraftigt, så försvinner driven en stund. när bilen stannat med driven fortfarande i så står den bara still utan drivning i ett par sekunder. Sen kickar den i. Är så frustrerande när man bara står där med bilar bakom sig och vill komma iväg.

Ojlenivån är normal. Oljan ser fin ut. Någon som kan nåt om detta?

Har du kollat oljenivån med varmkörd motor och med motorn igång samt ha växlat igenom alla vaxlar: PRND32123DNRP?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
-volvo-240-
24 april 2016 · 21 Inlägg

Jag hade visst fel. Kollade oljan nu och det fanns ingen olja på stickan alls. Dock fanns det när jag kollade i förra veckan. Då är det alltså ett läckage det handlar om.

Joakim-S Hobby Fotograf
24 april 2016 · 650 Inlägg

-volvo-240- skrev:
Jag hade visst fel. Kollade oljan nu och det fanns ingen olja på stickan alls. Dock fanns det när jag kollade i förra veckan. Då är det alltså ett läckage det handlar om.

Den kan skilja mycket på nivån om den är kall eller varm också, så du vet det.

MG e-HS (2021)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 april 2016 · 14 041 Inlägg

-volvo-240- skrev:
Jag hade visst fel. Kollade oljan nu och det fanns ingen olja på stickan alls. Dock fanns det när jag kollade i förra veckan. Då är det alltså ett läckage det handlar om.

Kollade du på det sättet som jag beskrev?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
-volvo-240-
24 april 2016 · 21 Inlägg

Ja Benny det gjorde jag. Jag har fått fylla på två liter under dagen och trots det var den på min-nivån när jag parkerade förut. Nu ska jag inte köra den mer utan se till att få den lagad as soon as possible.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang