Volvo XC90 D5 - Byta intercooler ?

Lommen
23 april 2016 · 273 Inlägg

Har sett på internet att folk byter intercooler på sina XC90 och andra D5 motorer, verkar ganska enkelt, men jag tänkte lyssna lite här bland alla er som är erfaren av dessa grejer, är det möjligt utan att måsta ta bort AC kylaren ? tänkte mer om det skulle vara så smidigt att den bara kan få hänga kvar så man slipper lämna in för att tömma AC systemet och sen fylla upp igen..

Intercoolern är jävligt oljig nertill och ibland får jag felmeddelande om att laddtrycket är felande, den är inte så där jätte pigg heller, en mekaniker har sagt till mig som hastigast att det är väldigt vanligt med trasiga intercoolers och att man oftast byter den och slangarna så brukar det funka bra igen..

Stämmer detta ?

Tänkte isånna fall köpa en eftermarknads intercooler som är till XC90 D5 och ge mig på att byta, ja slangarna åxå förstås..

Fått veta att det kostar ungefär 10 tusen att lämna in och få intercoolern bytt, så tänkte kan jag klara det själv på ett par tusen så kan man ju spara en massa pengar..

Det är årgång 2004 och den har gått 41500mil ungefär. Tänkte kolla upp turbon åxå på samma gång och ev byta den åxå eftersom jag inte anser att det borde vara så mycket olja i intercoolern så kanske turbon börjar bli dålig åxå ?


Tacksam för svar....

eferm
24 april 2016 · 245 Inlägg

bort me felkoden å kör

Volvo 744 "Yngve" (1989)
Volvo XC90 D5 "Dunderklumpen" (2006)
Lommen
24 april 2016 · 273 Inlägg

Skulle inte tro det är så bra att köra med trasig intercooler då den ibland går i "safe mode" så den bara går att varva 3000 varv, samt att turbon inte laddar som den ska, samt att den drar avsevärt mycket diesel, finns många faktorer i och med detta.. felkoderna har jag rensat ut ett par gånger, den går i Safe mode ibland ofta, klart bilen ska lagas, dessutom oljeläckage var än jag står parkerad.

Så.. vad kan möjligen vara positivt med ditt förslag att rensa felkoder o köra ?

eferm
24 april 2016 · 245 Inlägg

föstod inte att du redan testat. det jag menade var att det kan vara bra att testa med att ta bort felkoden å köra för att se om samma återkommer.
/mvh erik

Volvo XC90 D5 "Dunderklumpen" (2006)
Volvo 744 "Yngve" (1989)
Lommen
25 april 2016 · 273 Inlägg

eferm skrev:
föstod inte att du redan testat. det jag menade var att det kan vara bra att testa med att ta bort felkoden å köra för att se om samma återkommer.
/mvh erik

Ja problemet har funnits på bilen ett år eller så, blivit avsevärt värre senaste 6-7 månaderna, renade ut koderna på bilverkstad för ett tag sen, problemet kvarstår att den ibland går i safe mode och då måste man starta om den för att få tillbaka kraften och varven... och komma ur safe mode..

Vanligt fenomen när intercoolern går sönder på just D5 har jag hört..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang