Tjock vit rök från avgasröret

hurvar Audi A4 B8 2014
25 april 2016 · 22 Inlägg

Hej! Jag har en Opel Astra F - 95 som ryker mycket vit tjock rök, och den har inte gått igenom besiktningen pga hög HC halt på tomgången.
Har bytt olja, oljefilter, tändstift, bränslefilter, katalysator, luftfilter och har även rengjort vevhusventilationen men den ryker lika mycket fortfarande! Även fast man varmkör bilen så är det lika mycket rök. Inget kylarvatten eller olja försvinner. Så nu undrar jag vad det kan vara som är fel?

Audi A4 Quattro 2014
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 april 2016 · 4 917 Inlägg

Allt vatten försvinner inte på en gång..
Tyvärr så tyder det på att vatten förångas och då är det nog packningen som läcker lite..
Då ligger du i valet o kvalet vad du ska göra..
Byta den kommer väl att kosta tusenlappar och det är inte roligt att slänga på en gammal kärra..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
26 april 2016 · 9 296 Inlägg

Luktar röken något? Glykol som pyser ut brukar lukta sött. Bubblar det i expansionskärlet när du har motorn igång?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
TheDeadDorkster Dieselgypsy
26 april 2016 · 538 Inlägg

Testa att åka en ordentlig sväng någon dag: t.ex. 30-40 mil. Då borde största delen av fukten försvinna från avgassystemet (då kan du i.a.f. utesluta det). Håll sen också koll på kylarvätskenivån under en längre tid för att se om nivån sjunker. Det ryker inte utan anledning sad

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
hurvar Audi A4 B8 2014
3 maj 2016 · 22 Inlägg

bytte tändstift samband med allt annat typ två veckor sen och tog ut dom igår för att kontrollera och såg att tre var brända ''fungerar'' och en var helst ny

Audi A4 Quattro 2014
CC72
3 maj 2016 · 1 661 Inlägg

Går bilen som den ska i övrigt? Om ett stift är "nytt" så känns det som om att den kanske bara går på tre cylindrar.

caromania Forummoderator
3 maj 2016 · 9 296 Inlägg

CC72 skrev:
Går bilen som den ska i övrigt? Om ett stift är "nytt" så känns det som om att den kanske bara går på tre cylindrar.

Om den inte skulle tända skulle sannolikt stiftet vara surt av soppa etc. Och om nu en spridare inte följde med skulle ju bilen gå som en påse nötter.

Jag tror på toppackning som läcker in i den cylindern med rent stift. Jag skulle dra i en sats K-seal och hoppas på det bästa. Förmodligen funkar inte det heller och då har man skiten i systemet, men med handen på hjärtat så är en Opel från 95 inte värd att lägga för mycket krut på.

Senast redigerat av caromania (3 maj 2016)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang