Byta koppling på en Passat -05

markusbacka
23 april 2016 · 68 Inlägg

Hej alla kunniga!

Har en fin Passat av 2005 års modell som har gått drygt 18400 mil. Har i ungefär ett halvår vetat att lamellerna börjat ta slut, då det ryker och osar när jag försökt mig på att backa med släp. Men för vanlig framåtkörning har det inte varit några problem. Tills för drygt tre veckor sedan. Då blev det över en natt riktigt knepigt att lägga i växlarna när bilen är igång. Slår jag av den går det att lägga i dom nästan som vanligt, även om det kan ta emot och vara trögt även då.

Om jag har en växel i och ska stanna vid tex en stoppmarkering, trampar ner kopplingen för att stanna, ja då vill bilen hemskt gärna fortsätta dra. Dvs, den frikopplar inte riktigt som den ska. Efter samtal med verkstaden trodde dom att lameller och fritrampningslager behöver bytas.

Någon som varit med om detta? Hur vanligt är det? Och kan det vara något mer som är galet med kopplingen? Verkstaden undrade om det verkligen var värt att lägga ner dom pengarna på den, men jag har inte mycket till val då ekonomin är extremt begränsad just nu och att köpa en skitbil som jag inte vet något om, för dom pengar det kostar att byta kopplingsdelarna, är jag inte jättesugen på.

CC72
23 april 2016 · 1 661 Inlägg

Känns som en oseriös verkstad om dom kommenterar så på en 11 år gammal bil med dom miltalen.
Hitta en billig verkstad eller någon skola där dom har fordonsprogram och köp en hel kopplingssats på t ex reservdelar24, mister auto osv. Håll dig till en mer känt märke än att bara gå på prislappen.

Har du en passat 3BG eller en 3C? Google om du inte vet skillnaden.
Vad har du för motor? 1.8T?

http://m.reservdelar24.se/bil-maerke/re … ssats.html

simlar
23 april 2016 · 5 524 Inlägg

Att den inte frikopplar helt låter mer som problem med kopplingshydrauliken, dålig huvudcylinder, låg bromsvätskenivå (kopplingen delar samma behållare), gammal bromsvätska eller dålig slavcylinder är rimliga orsaker.

Men är ju ändå dags för kopplingsbyte hör jag då den tydligen rykt och luktat bränt för dig några gånger.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
markusbacka
23 april 2016 · 68 Inlägg

simlar skrev:
Att den inte frikopplar helt låter mer som problem med kopplingshydrauliken, dålig huvudcylinder, låg bromsvätskenivå (kopplingen delar samma behållare), gammal bromsvätska eller dålig slavcylinder är rimliga orsaker.

Men är ju ändå dags för kopplingsbyte hör jag då den tydligen rykt och luktat bränt för dig några gånger.

Bromsvätska har jag ju iofs aldrig bytt (illa, illa...) så det kunde ju vara vettigt att göra. Gjorde inte det när jag bytte bromsar... Frågan är, ska jag göra det nu innan jag lämnar in bilen för att se om det blir bättre? För jag är ju övertygad om att svårigheterna att växla har att göra med att den inte frikopplar. Och visst, lamellerna är dåliga, men dom slirar inte när jag kör vanligtvis.

markusbacka
23 april 2016 · 68 Inlägg

CC72 skrev:
Känns som en oseriös verkstad om dom kommenterar så på en 11 år gammal bil med dom miltalen.
Hitta en billig verkstad eller någon skola där dom har fordonsprogram och köp en hel kopplingssats på t ex reservdelar24, mister auto osv. Håll dig till en mer känt märke än att bara gå på prislappen.

Har du en passat 3BG eller en 3C? Google om du inte vet skillnaden.
Vad har du för motor? 1.8T?

http://m.reservdelar24.se/bil-maerke/re … ssats.html

1.8 T, tror det är en 3BG. Gör dom det helt gratis på tex ett fordonsprogram? Finns ett några mil från där jag bor...

simlar
23 april 2016 · 5 524 Inlägg

markusbacka skrev:

CC72 skrev:
Känns som en oseriös verkstad om dom kommenterar så på en 11 år gammal bil med dom miltalen.
Hitta en billig verkstad eller någon skola där dom har fordonsprogram och köp en hel kopplingssats på t ex reservdelar24, mister auto osv. Håll dig till en mer känt märke än att bara gå på prislappen.

Har du en passat 3BG eller en 3C? Google om du inte vet skillnaden.
Vad har du för motor? 1.8T?

http://m.reservdelar24.se/bil-maerke/re … ssats.html

1.8 T, tror det är en 3BG. Gör dom det helt gratis på tex ett fordonsprogram? Finns ett några mil från där jag bor...

Arbetet brukar vara gratis ja, så enda kostnaden är delarna.
Däremot så räkna med att det tar bra mycket längre tid än på verkstad, sen finns ju alltid risken att eleverna skruvar sönder något men bör då rimligtvis täckas av skolans försäkring om det inte är något som förmodligen gått sönder annars (t.ex en torr gammal slang som går av eller dylikt).

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Meaganeowner
25 april 2016 · 2 250 Inlägg

Bytte växellådan själv. Det skulle gå att plocka kan dän via väster hjulhus. Försökte detta. Går säkert för den som gjorde detta tidigare. Det slutade med att jag lyfte ur hela drivpaketet. Inte så svårt egentligen. Man jobba systematiskt.
Blir f ö samma process om man bara ska byta koppling.

youask
28 april 2016 · 271 Inlägg

en verkstad ska ju ifrågasätta om det är värt att reparera bilen om reparation är över 50% av bilens värde. Så det är väl rätt gjort av dem?

en normal verkstad borde ligga runt 10000kr att byta koppling

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang