Volvo V40 -99 | Elfel, radio/centrallås fungerar ej | Blinkande lampor, ljud, m.m

SnafuisFubar
28 april 2016 · 9 Inlägg

Hallå!

Så lite kort om problemet, jag var ute med min Volvo V40 2.0T -1999 igår när helt plötsligt stereon la av. Den gick ej igång heller utan helt död, samtidigt så blinkar lampan för ''Öppen dörr'' i takt med att solsensorn/ECC lampan som sitter på höger sida på instrumentbrädan blinkar också, till det så är det ett ''bzzande'' ljud.

Läste i instruktionsboken och där står det att ECC lampan blinkar vid något fel, och fortsätter den blinka när man slagit av och på bilen igen ska man uppsöka en volvo-verkstad eller liknande.

Så sammanfattat vad som ej fungerar; Radion helt död, centrallåset fungerar ej, detta är vad jag har upptäckt. Samt så blinkar lampan för öppen dörr och ECC lampan i takt med ett bzzande ljud. Färddatorn och klockan återställs också vid varje uppstart!

Vad har jag gjort hittintills; laddade batteriet under natten, har kollat alla säkringar och dom är hela. Har även felsökt i diagnostikuttaget men den hittade inga felkoder.

Detta är väldigt konstigt men ska in nästa vecka till Volvo och så ska en snubbe jag känner ta en titt, men ekonomin är lite i botten och då vänder jag mig hit i första hand och se om någon har haft liknande problem eller helt enkelt vet lösningen.

Tror detta har med att jag körde med halvurladdat batteri med låg spänning, samt båda stolsvärmarna igång, stereon igång, samt vindrutetorkare fram respektive bak då och då. Så antingen har något blivit kortslutet eller helt enkelt orkade inte med alla processer.

Är väldigt tacksam för seriösa svar på detta problem! big_smile
Tack på förhand

Senast redigerat av LuddeAlajarvi (28 april 2016)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 april 2016 · 4 917 Inlägg

Lurigt..
Men jag hade kollat vad generatorn lämnar och även kollat om det finns rippel, överlagrad växelström alltså, som kanske stör ut databoxen..
Ett skott rakt ut i luften förvisso , men man får ju börja nånstans..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
SnafuisFubar
28 april 2016 · 9 Inlägg

tommen1 skrev:
Lurigt..
Men jag hade kollat vad generatorn lämnar och även kollat om det finns rippel, överlagrad växelström alltså, som kanske stör ut databoxen..
Ett skott rakt ut i luften förvisso , men man får ju börja nånstans..

Okej, ska kika mig in på det, men måste nog ändå lämna över det till Volvo snubben sad

Ivan98
26 juni 2020 · 1 Inlägg

Hejsan,

Jag undrar ifall du har löst problemet och ifall du vet vad problemet va?? För jag har nämligen precis samma problem på min S40 som du har/haft.


Vänligen,

Ivan98

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Hade man bara fått återkoppling på felen så hade man sluppit att fråga..
Tyvärr är det många som vill ha hjälp, men sen så visar man inget tebaks som jag ser det..sad
Jag tror det blir till att kolla jordpunkter till att börja med..
Man kan ju mäta hur det förhåller sig genom att ha batteriets jordpol som referens..

Senast redigerat av axxet (26 juni 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang