Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Fjong
26 april 2016 · 1 494 Inlägg

MrTeddy skrev:
Har tyvärr inte läst igenom hela tråden så någon kan ha skrivit det här innan... Men jag undrar om man kan dra en bas låda på samma sätt som du drar en vanlig högtalare,Dvs 2 sladdar från sterion till basen?

Nej du måste ha ett separat slutsteg för en bas då stereons inbyggda slutsteg är för klent och endast 4ohm stabilt. Inte fel att driva resten av högtalarna med separata steg heller.

Gatanslag
26 april 2016 · 47 Inlägg

Fjong skrev:

MrTeddy skrev:
Har tyvärr inte läst igenom hela tråden så någon kan ha skrivit det här innan... Men jag undrar om man kan dra en bas låda på samma sätt som du drar en vanlig högtalare,Dvs 2 sladdar från sterion till basen?

Nej du måste ha ett separat slutsteg för en bas då stereons inbyggda slutsteg är för klent och endast 4ohm stabilt. Inte fel att driva resten av högtalarna med separata steg heller.

Okej, men är slusteg och förstärkare samma sak?

100 sugis hästar är roligare än 100 turbo hästar!
Saab 90 (1986)
J-Frank
26 april 2016 · 1 410 Inlägg

MrTeddy skrev:

Fjong skrev:

MrTeddy skrev:
Har tyvärr inte läst igenom hela tråden så någon kan ha skrivit det här innan... Men jag undrar om man kan dra en bas låda på samma sätt som du drar en vanlig högtalare,Dvs 2 sladdar från sterion till basen?

Nej du måste ha ett separat slutsteg för en bas då stereons inbyggda slutsteg är för klent och endast 4ohm stabilt. Inte fel att driva resten av högtalarna med separata steg heller.

Okej, men är slusteg och förstärkare samma sak?

ja de är de la, men sen ska du köra en bas med, så ska du ha mono slutsteg elr som de kan heta monoblock. dvs 1-kanal som är perfa för bas smile

Fjong
26 april 2016 · 1 494 Inlägg

MrTeddy skrev:

Fjong skrev:

MrTeddy skrev:
Har tyvärr inte läst igenom hela tråden så någon kan ha skrivit det här innan... Men jag undrar om man kan dra en bas låda på samma sätt som du drar en vanlig högtalare,Dvs 2 sladdar från sterion till basen?

Nej du måste ha ett separat slutsteg för en bas då stereons inbyggda slutsteg är för klent och endast 4ohm stabilt. Inte fel att driva resten av högtalarna med separata steg heller.

Okej, men är slusteg och förstärkare samma sak?

Det är inte samma sak men är inte påläst nog för att våga mig på att försöka förklara det. smile

Henkix
26 april 2016 · 6 737 Inlägg

Tänkte se om jag kanske kan få lite hjälp här av någon med att räkna ut vilken grovlek på kabeln från batteriet jag ska ha till strömfördelningsblocket som det sedan ska gå 2 kablar från till varje steg, samt vilken säkring jag lär ha vid batteriet. kabeln kommer att vara ca 5meter lång

Det första steget då är detta. Ett monoblock
http://www.ullareddigital.se/spl-dynami … c-109.aspx
Det steget ska kopplas till en 12" MDS bas på 300W 4 ohm.

Det andra steget är ett 4-kanalssteg. http://www.ullareddigital.se/andersson- … c-108.aspx
2 av kanalerna kommer att kopplas till 4 högtalare med impedans på 4 ohm. alltså kommer dom två kanalerna att köras i 2 ohm.
Högtalarna som kommer drivas på dem 2 utgångarna är ett par 5,25" på 35w rms och ett par 6x9" på 60w rms.

Dem andra 2 kanalerna kommer att driva ett kittsystem på 4ohm.

På monoblocket sitter det  2x30A säkringar och på 4 kanalarn sitter det 2x25A säkringar.

hoppas nån har ett svar till mej big_smile har googlat på detta o hittat lite info men så fort man ska börja räkna ut det så börjar siffrorna bara snurra i huvudet vilket resulterar i att jag inte kommer fram till nånting tongue

mvh

Senast redigerat av Henkix (26 april 2016)

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Gatanslag
26 april 2016 · 47 Inlägg

volvo_pure_power skrev:

MrTeddy skrev:

Fjong skrev:

Nej du måste ha ett separat slutsteg för en bas då stereons inbyggda slutsteg är för klent och endast 4ohm stabilt. Inte fel att driva resten av högtalarna med separata steg heller.

Okej, men är slusteg och förstärkare samma sak?

ja de är de la, men sen ska du köra en bas med, så ska du ha mono slutsteg elr som de kan heta monoblock. dvs 1-kanal som är perfa för bas smile

Tack så mycket! har aldrig hållit på med ljud så det här ska bli nåt nytt, lite tråkigt att åka runt med biltema högtalare hela tiden smile

100 sugis hästar är roligare än 100 turbo hästar!
Saab 90 (1986)
Bassiehof
27 april 2016 · 1 777 Inlägg

MrTeddy skrev:

Fjong skrev:

MrTeddy skrev:
Har tyvärr inte läst igenom hela tråden så någon kan ha skrivit det här innan... Men jag undrar om man kan dra en bas låda på samma sätt som du drar en vanlig högtalare,Dvs 2 sladdar från sterion till basen?

Nej du måste ha ett separat slutsteg för en bas då stereons inbyggda slutsteg är för klent och endast 4ohm stabilt. Inte fel att driva resten av högtalarna med separata steg heller.

Okej, men är slusteg och förstärkare samma sak?

Det finns integrerad förstärkare, som har en förförstärkare och en effektförstärkare. En bilstereo är ett exempel plus att den har lite andra funktioner förstås. Med stereons förförstärkare kan du driva ett externt slutsteg eller effektförstärkare genom att ansluta den till stereons RCA-utgång front/rear/sub.

J-Frank
27 april 2016 · 1 410 Inlägg

MrTeddy skrev:

volvo_pure_power skrev:

MrTeddy skrev:

Okej, men är slusteg och förstärkare samma sak?

ja de är de la, men sen ska du köra en bas med, så ska du ha mono slutsteg elr som de kan heta monoblock. dvs 1-kanal som är perfa för bas smile

Tack så mycket! har aldrig hållit på med ljud så det här ska bli nåt nytt, lite tråkigt att åka runt med biltema högtalare hela tiden smile

hehe kan förstå det, men biltema är nog bättre en va jag har i min calibra wink papp högtalare wink hehe

svampen92
28 april 2016 · 139 Inlägg

Söker ett par bra, lättdrivna 5,25 or; de kommer sitta i bakdörrarna bara för att fylla ut lite och kopplas på steron. (har redan ordentligta framsystem och bas) Har någon några bra tips? Så prisvärda som möjligt men absolut max 850kr. (ju billigare ju bättre) Tack på förhand smile

Hassman
29 april 2016 · 493 Inlägg

Fått lite parametrar från BRL på mina 5.25" basar, tänkte kolla vad andra får fram för lämplig låda till dessa? Just nu innan det fanns parametrar så sitter dom i en 100L låda med 2st 4" portar avstämd till 42hz, kommer såklart ändra avstämningen nu men det talades om en bandpass låda som förslag från BRL också.

Hjälp gärna till nu så vi kan maxa dom här basarna! 8st är det som det handlar om (y)

http://i1095.photobucket.com/albums/i463/haschman/IMG.jpg

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
Bassiehof
29 april 2016 · 1 777 Inlägg

Hassman skrev:
Fått lite parametrar från BRL på mina 5.25" basar, tänkte kolla vad andra får fram för lämplig låda till dessa? Just nu innan det fanns parametrar så sitter dom i en 100L låda med 2st 4" portar avstämd till 42hz, kommer såklart ändra avstämningen nu men det talades om en bandpass låda som förslag från BRL också.

Hjälp gärna till nu så vi kan maxa dom här basarna! 8st är det som det handlar om (y)

http://i1095.photobucket.com/albums/i463/haschman/IMG.jpg

5,25" basar med en fs på 53 hz och portar avstämda vid 42 hz? Hur tänkte du där?

Hassman
30 april 2016 · 493 Inlägg

Bassiehof skrev:

Hassman skrev:
Fått lite parametrar från BRL på mina 5.25" basar, tänkte kolla vad andra får fram för lämplig låda till dessa? Just nu innan det fanns parametrar så sitter dom i en 100L låda med 2st 4" portar avstämd till 42hz, kommer såklart ändra avstämningen nu men det talades om en bandpass låda som förslag från BRL också.

Hjälp gärna till nu så vi kan maxa dom här basarna! 8st är det som det handlar om (y)

http://i1095.photobucket.com/albums/i463/haschman/IMG.jpg

5,25" basar med en fs på 53 hz och portar avstämda vid 42 hz? Hur tänkte du där?

Om du läser igen så fanns det inga parametrar alls när lådan byggdes..

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
Bassiehof
30 april 2016 · 1 777 Inlägg

Hassman skrev:

Bassiehof skrev:

Hassman skrev:
Fått lite parametrar från BRL på mina 5.25" basar, tänkte kolla vad andra får fram för lämplig låda till dessa? Just nu innan det fanns parametrar så sitter dom i en 100L låda med 2st 4" portar avstämd till 42hz, kommer såklart ändra avstämningen nu men det talades om en bandpass låda som förslag från BRL också.

Hjälp gärna till nu så vi kan maxa dom här basarna! 8st är det som det handlar om (y)

http://i1095.photobucket.com/albums/i463/haschman/IMG.jpg

5,25" basar med en fs på 53 hz och portar avstämda vid 42 hz? Hur tänkte du där?

Om du läser igen så fanns det inga parametrar alls när lådan byggdes..

Det är inte svårt att fatta att du inte kan låta 5,25" basar spela ner till 42 hz om de inte har en xmax på 20 cm. Typ. Jag kan tipsa om att det förmodligen är fysiskt omöjligt.

Hassman
30 april 2016 · 493 Inlägg

Bassiehof skrev:

Hassman skrev:

Bassiehof skrev:

5,25" basar med en fs på 53 hz och portar avstämda vid 42 hz? Hur tänkte du där?

Om du läser igen så fanns det inga parametrar alls när lådan byggdes..

Det är inte svårt att fatta att du inte kan låta 5,25" basar spela ner till 42 hz om de inte har en xmax på 20 cm. Typ. Jag kan tipsa om att det förmodligen är fysiskt omöjligt.

Varför är du så jävla otrevlig? Håll käften om du inte har något normalt att säga... Går utmärkt att ha dom spelandes avstämt till 42hz, men inte optimalt (eftersom att det fortfarande inte fanns parametrar..)

Lådan är avstämd till 42hz, inte delad så lågt på steget/hu.

Om inte annat så är du välkommen till Linköping ikväll så ska jag bevisa att det mycket väl är möjligt.

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
Bassiehof
30 april 2016 · 1 777 Inlägg

Hassman skrev:

Bassiehof skrev:

Hassman skrev:

Om du läser igen så fanns det inga parametrar alls när lådan byggdes..

Det är inte svårt att fatta att du inte kan låta 5,25" basar spela ner till 42 hz om de inte har en xmax på 20 cm. Typ. Jag kan tipsa om att det förmodligen är fysiskt omöjligt.

Varför är du så jävla otrevlig? Håll käften om du inte har något normalt att säga... Går utmärkt att ha dom spelandes avstämt till 42hz, men inte optimalt (eftersom att det fortfarande inte fanns parametrar..)

Lådan är avstämd till 42hz, inte delad så lågt på steget/hu.

Om inte annat så är du välkommen till Linköping ikväll så ska jag bevisa att det mycket väl är möjligt.

Jag är inte otrevlig. Om du inte tål kritik, varför skriver du här då? Det är ren fysiskt omöjligt för de flesta små "basar" att spela så djupt, inte minst med tanke på att fs ligger högre än 42 hz så det kommer att låta illa. Du vill alltså låta en midbas spela subbasfrekvenser. Det kommer inte att fungera. Bas är mellan 60 och 200 hz, SUBbas (dvs UNDER basen) är mellan 20-60 hz. Är delningen högpass då, runt 60 hz?

Hassman
1 maj 2016 · 493 Inlägg

Bassiehof skrev:

Hassman skrev:

Bassiehof skrev:

Det är inte svårt att fatta att du inte kan låta 5,25" basar spela ner till 42 hz om de inte har en xmax på 20 cm. Typ. Jag kan tipsa om att det förmodligen är fysiskt omöjligt.

Varför är du så jävla otrevlig? Håll käften om du inte har något normalt att säga... Går utmärkt att ha dom spelandes avstämt till 42hz, men inte optimalt (eftersom att det fortfarande inte fanns parametrar..)

Lådan är avstämd till 42hz, inte delad så lågt på steget/hu.

Om inte annat så är du välkommen till Linköping ikväll så ska jag bevisa att det mycket väl är möjligt.

Jag är inte otrevlig. Om du inte tål kritik, varför skriver du här då? Det är ren fysiskt omöjligt för de flesta små "basar" att spela så djupt, inte minst med tanke på att fs ligger högre än 42 hz så det kommer att låta illa. Du vill alltså låta en midbas spela subbasfrekvenser. Det kommer inte att fungera. Bas är mellan 60 och 200 hz, SUBbas (dvs UNDER basen) är mellan 20-60 hz. Är delningen högpass då, runt 60 hz?

Aj då, du får nog höra av dig till jl audio och berätta att deras 6w3v3 också inte klarar av att vara avstämd till 38hz med en 44fs..


Jag kollade dina tidigare inlägg, det räckte för att avsluta diskussionen med dig.

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
Bassiehof
1 maj 2016 · 1 777 Inlägg

Hassman skrev:

Bassiehof skrev:

Hassman skrev:
Varför är du så jävla otrevlig? Håll käften om du inte har något normalt att säga... Går utmärkt att ha dom spelandes avstämt till 42hz, men inte optimalt (eftersom att det fortfarande inte fanns parametrar..)

Lådan är avstämd till 42hz, inte delad så lågt på steget/hu.

Om inte annat så är du välkommen till Linköping ikväll så ska jag bevisa att det mycket väl är möjligt.

Jag är inte otrevlig. Om du inte tål kritik, varför skriver du här då? Det är ren fysiskt omöjligt för de flesta små "basar" att spela så djupt, inte minst med tanke på att fs ligger högre än 42 hz så det kommer att låta illa. Du vill alltså låta en midbas spela subbasfrekvenser. Det kommer inte att fungera. Bas är mellan 60 och 200 hz, SUBbas (dvs UNDER basen) är mellan 20-60 hz. Är delningen högpass då, runt 60 hz?

Aj då, du får nog höra av dig till jl audio och berätta att deras 6w3v3 också inte klarar av att vara avstämd till 38hz med en 44fs..


Jag kollade dina tidigare inlägg, det räckte för att avsluta diskussionen med dig.

En 6w3v3 är en gammal bas, den heter 6w3v3-4 nuförtiden. Dessutom är det en 6,5", inte en 5,25" och den klarar givetvis att spela lägre frekvenser med mer kraft.

Jag skulle inte låta denna midbas spela så låga frekvenser och absolut inte ha den i en portad låda. Det finns ingen anledning att pressa en högtalare till gränsen för vad den klarar av, också för att du, när du köper så pass kompetenta högtalare som JL Audios, antagligen har en större subbas i skuffen som klarar jobbet mycket bättre. Om du hade läst ordentligt hade du sett att F3 är 58hz så det blir en mycket lägre nivå vid lägre frekvenser = distorsion hörs inte lika mycket.

Senast redigerat av Bassiehof (1 maj 2016)

Hassman
1 maj 2016 · 493 Inlägg

Förstår ärligt talat inte vad fan du tjafsar för. Jag har provat 4st olika lådor i olika storlekar med olika avstämningar och även 3st olika slutna lådor i olika volymer.

Det här alternativet är det enda vi har kommit fram till att få dom att spela högt, vi hade ingen som helst jävla information om varken basarna eller parametrar så vi byggde på och testade.

Nu har vi siffror och ska bygga en optimal låda, skiter fullständigt i vad du påstår om den här lådan.

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
firrefisken
3 maj 2016 · 108 Inlägg

Jag håller på att bygga egna dörrsidor med 2 stycken koaxialer i varje + en diskant. Mitt problem är att jag inte vet hur jag ska koppla så jag får rätt ohm vid slutsteget (ett sånt här http://www.dbakuten.se/bilstereo/varuma … zta-4125x/ ). De två koaxialerna är på 150WRMS 4 ohm och diskanten är på 3,2 ohm. I bakdörrarna har jag 1 diskant på 4 ohm och en koaxial på 60WRMS 4 ohm. Vill såklart kräma på så mycket som möjligt från steget. Om jag räknat rätt so kan jag seriekoppla koaxialerna för att få 8 ohm och sen parallellkoppla diskanten för att i slutändan få 2,18 ohm. Om jag då gör detta på bädde dörrsidor så lastar jag ju steget med 4,36 ohm, eller? Om det stämmer så kanske jag ska sätta bakdörrarnas högtalare på huvudenhetens egna effekt för att få 240w till varje främre bildörr? Hjälp mig snälla!

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Bassiehof
3 maj 2016 · 1 777 Inlägg

Hur många diskanter behöver du egentligen? Du är medveten om att det blir en del att pilla med tidskomp? Mao det kommer inte att låta särskilt bra utan tidskomp, nivåjustering och eq. En diskant är en relativt låg belastning för en förstärkare helt enkelt för att höga frekvenser inte behöver lika mycket effekt som låga så de halverar inte impedansen som en bas gör. Annars hade koaxialen också kunnat ligga på 2 ohm. Steget har 4 kanaler så du behöver inte seriekoppla nånting, bara kör med en bas till varje kanal och sen kan du ju klabba lite med de separata diskanterna MED filter/nivå för att höra vad som låter bäst. Om det funkar kan du brygga steget och bara köra framsystemet och köra de i bakdörren med stereon (om stereons inbyggda slutsteg inte stängs av automatiskt, det finns inställningar man kan göra i vissa enheter) och använda bakhögtalarna som rear fill (ofta lite lägre ljudnivå). Googla för mer info.

Senast redigerat av Bassiehof (3 maj 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang