Idiotiskt att alla ska byta dubbdäck nu på 2 veckor?

Muttley
27 april 2016 ·

Auto-man skrev:

Hamilton skrev:

Auto-man skrev:

Så lagen är galen

Inget fel på lagen felet ligger i dom som tolkar den så som du gör.

Som verkar vara en majoritet tongue

http://voto.se/poll/ingadubbar

Privat struntar jag i 15/4 då datumet är flexibelt men man måste vet vad man gör och ska säga cool

Nej du struntar inte i det. Då hade du aldrig gjort en tråd om det.

Auto-man
27 april 2016 · 551 Inlägg

tkd_rille skrev:

Auto-man skrev:

Hamilton skrev:
Inget fel på lagen felet ligger i dom som tolkar den så som du gör.

Som verkar vara en majoritet tongue

http://voto.se/poll/ingadubbar

Privat struntar jag i 15/4 då datumet är flexibelt men man måste vet vad man gör och ska säga cool

Nej du struntar inte i det. Då hade du aldrig gjort en tråd om det.

Det är inte en privatsak att skriva här, utan synnerligen offentligt. Jag vet vad jag ska säga så jag kan köra korta sträckor på dubbdäck året runt med en bil som sällan används. Men hustrun är osäker och vi vet hur folk har det med sommardäck i snön enligt länkarna och vetskap, så det är ett publikt politisk problem som jag roar mig med att tackla ibland, som vanligt, med vissa framgångar.

Senast redigerat av Auto-man (27 april 2016)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Mervolic Yawn...
28 april 2016 · 3 151 Inlägg

Inget fel på lagen. Lagen är tydlig. Kör med vinterdäck om risk finns för halka, byt till sommardäck när halkrisken är obefintlig (dvs när det är stabila plusgrader dygnet runt). Svårare än så är det inte.

Att majoriteten av befolkningen tolkar lagen fel beror väl på lässvårigheter eller okunskap. Därmed finns ingen anledning att lagen ska behöva ändras. Däremot skulle den kanske behöva förtydligas lite, så att folk förstår.

St3v3
29 april 2016 · 357 Inlägg

Mervolic skrev:
Inget fel på lagen. Lagen är tydlig

Däremot skulle den kanske behöva förtydligas lite, så att folk förstår.

big_smilebig_smilelollol

Mervolic Yawn...
29 april 2016 · 3 151 Inlägg

St3v3 skrev:

Mervolic skrev:
Inget fel på lagen. Lagen är tydlig

Däremot skulle den kanske behöva förtydligas lite, så att folk förstår.

big_smilebig_smilelollol

Haha, insåg i efterhand att det där blev lite dumt formulerat. Menade med det sista att även om lagen är tydlig för dom som sysslar med lagar, så har folk i allmänhet svårt att förstå den. Så formuleras den annorlunda kanske det skulle vara lättare för en "svensson" att förstå.

Auto-man
29 april 2016 · 551 Inlägg

Mervolic skrev:

St3v3 skrev:

Mervolic skrev:
Inget fel på lagen. Lagen är tydlig

Däremot skulle den kanske behöva förtydligas lite, så att folk förstår.

big_smilebig_smilelollol

Haha, insåg i efterhand att det där blev lite dumt formulerat. Menade med det sista att även om lagen är tydlig för dom som sysslar med lagar, så har folk i allmänhet svårt att förstå den. Så formuleras den annorlunda kanske det skulle vara lättare för en "svensson" att förstå.

Om det är sommar till 15/4 men blir vinter 2 veckor senare, försök att formulera.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Hamilton
29 april 2016 · 8 864 Inlägg

Auto-man skrev:

Hamilton skrev:

Auto-man skrev:
Så lagen är galen

Inget fel på lagen felet ligger i dom som tolkar den så som du gör.

Som verkar vara en majoritet tongue

http://voto.se/poll/ingadubbar

Privat struntar jag i 15/4 då datumet är flexibelt men man måste vet vad man gör och ska säga cool

Vet inte om jag ska skratta... din majoritet är 20st av ca 4,6 miljoner bilister som finns i landet.
Det här tycks vara ett lokalt problem som bara du och 19 st till har.

Senast redigerat av Hamilton (29 april 2016)

Fotograf på tierpidag.se
Auto-man
29 april 2016 · 551 Inlägg

Hamilton skrev:

Auto-man skrev:

Hamilton skrev:

Inget fel på lagen felet ligger i dom som tolkar den så som du gör.

Som verkar vara en majoritet tongue

http://voto.se/poll/ingadubbar

Privat struntar jag i 15/4 då datumet är flexibelt men man måste vet vad man gör och ska säga cool

Vet inte om jag ska skratta... din majoritet är 20st av ca 4,6 miljoner bilister som finns i landet.
Det här tycks vara ett lokalt problem som bara du och 19 st till har.

Alla kan rösta här men du har alltså missat tråden och länkarna vad som händer i verkligheten, när folk hamnat i snökaos och sommardäck. Men skygglappar kanske bara är ett lokalt problem hos er big_smile

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
it_mutt Avstängd
29 april 2016 · 10 388 Inlägg

Auto-man skrev:

Hamilton skrev:

Auto-man skrev:

Som verkar vara en majoritet tongue

http://voto.se/poll/ingadubbar

Privat struntar jag i 15/4 då datumet är flexibelt men man måste vet vad man gör och ska säga cool

Vet inte om jag ska skratta... din majoritet är 20st av ca 4,6 miljoner bilister som finns i landet.
Det här tycks vara ett lokalt problem som bara du och 19 st till har.

Alla kan rösta här men du har alltså missat tråden och länkarna vad som händer i verkligheten, när folk hamnat i snökaos och sommardäck. Men skygglappar kanske bara är ett lokalt problem hos er big_smile

"The need of the many outweigh the needs of the few"
Spock 1982

Eller mer anpassat; att något är ett problem för få är inte något som den stora massan kan orka bry sig om eller ens ska bry sig om. Om 95% inte har problem med något, så ska man, sett till "din tanke", se till de 5% som har problem med något (om ens 5%) får som de vill. Det är inte riktigt hållbart i längden.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hamilton
29 april 2016 · 8 864 Inlägg

Auto-man skrev:

Hamilton skrev:

Auto-man skrev:
Som verkar vara en majoritet tongue

http://voto.se/poll/ingadubbar

Privat struntar jag i 15/4 då datumet är flexibelt men man måste vet vad man gör och ska säga cool

Vet inte om jag ska skratta... din majoritet är 20st av ca 4,6 miljoner bilister som finns i landet.
Det här tycks vara ett lokalt problem som bara du och 19 st till har.

Alla kan rösta här men du har alltså missat tråden och länkarna vad som händer i verkligheten, när folk hamnat i snökaos och sommardäck. Men skygglappar kanske bara är ett lokalt problem hos er big_smile

Jag har då aldrig upplevt det här med däcksval och årstider som något problem och då har jag garanterat kört flera mil än dig.

Felet sitter bakom ratten och inte i däcken
och om jag nu mot förmodan skulle rösta och du får i hop 30st röster vad är din tanke då?

Senast redigerat av Hamilton (29 april 2016)

Fotograf på tierpidag.se
caromania Forummoderator
30 april 2016 · 9 296 Inlägg

Auto-man skrev:
Om det är sommar till 15/4 men blir vinter 2 veckor senare, försök att formulera.

Jag ger mig på ett försök.

"Vad är Nya Zeeland?"

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mervolic Yawn...
5 maj 2016 · 3 151 Inlägg

Auto-man skrev:

Mervolic skrev:

St3v3 skrev:

big_smilebig_smilelollol

Haha, insåg i efterhand att det där blev lite dumt formulerat. Menade med det sista att även om lagen är tydlig för dom som sysslar med lagar, så har folk i allmänhet svårt att förstå den. Så formuleras den annorlunda kanske det skulle vara lättare för en "svensson" att förstå.

Om det är sommar till 15/4 men blir vinter 2 veckor senare, försök att formulera.

Och? Det har ingen betydelse. Är det vinterväglag ska du använda vinterdäck, och då är även dubbdäck tillåtna.

Muttley
5 maj 2016 ·

Mervolic skrev:

Auto-man skrev:

Mervolic skrev:

Haha, insåg i efterhand att det där blev lite dumt formulerat. Menade med det sista att även om lagen är tydlig för dom som sysslar med lagar, så har folk i allmänhet svårt att förstå den. Så formuleras den annorlunda kanske det skulle vara lättare för en "svensson" att förstå.

Om det är sommar till 15/4 men blir vinter 2 veckor senare, försök att formulera.

Och? Det har ingen betydelse. Är det vinterväglag ska du använda vinterdäck, och då är även dubbdäck tillåtna.

Tydde jag dig fel?  Om de är snökaos efter den 15/4 får du köra med sommardäck smile

Mervolic Yawn...
5 maj 2016 · 3 151 Inlägg

tkd_rille skrev:

Mervolic skrev:

Auto-man skrev:
Om det är sommar till 15/4 men blir vinter 2 veckor senare, försök att formulera.

Och? Det har ingen betydelse. Är det vinterväglag ska du använda vinterdäck, och då är även dubbdäck tillåtna.

Tydde jag dig fel?  Om de är snökaos efter den 15/4 får du köra med sommardäck smile

Du har missförstått lagen, tyvärr.

transportstyrelsen.se skrev:
När det är eller befaras bli vinterväglag behöver vi i Sverige använda vinterdäck eller dubbdäck.


Definitionen av vinterväglag

Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig.

Det står ingenstans att du får använda sommardäck på vinterväglag.


Källhänvisning: Polisen.se, Transportstyrelsen.se

Senast redigerat av Mervolic (5 maj 2016)

it_mutt Avstängd
5 maj 2016 · 10 388 Inlägg

Mervolic skrev:

tkd_rille skrev:

Mervolic skrev:
Och? Det har ingen betydelse. Är det vinterväglag ska du använda vinterdäck, och då är även dubbdäck tillåtna.

Tydde jag dig fel?  Om de är snökaos efter den 15/4 får du köra med sommardäck smile

Du har missförstått lagen, tyvärr.

transportstyrelsen.se skrev:
När det är eller befaras bli vinterväglag behöver vi i Sverige använda vinterdäck eller dubbdäck.


Definitionen av vinterväglag

Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig.

Det står ingenstans att du får använda sommardäck på vinterväglag.



Källhänvisning: Polisen.se, Transportstyrelsen.se

Nej, här är det allt DU som har missförstått lagen.

Enligt dina egna källor

Vinterdäck 1 december–31 mars
Ditt fordon ska ha vinterdäck från 1 december–31 mars om det är vinterväglag

Dubbdäck 1 oktober–15 april
Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid.

Transportstyrelsen.se

Står klart och tydligt att du -ska- ha vinterdäck under perioden 1/12-31/3 (om vinterväglag råder). Övrig tid -får- du använda dubbdäck (om det befaras bli, eller de facto är, vinterväglag.)
Du får alltså köra med sommardäck fr.o.m. 1/4 även om det är full snöstorm.

- - Edit - -

"Får köra med sommardäck" som i; det är fullt lagligt.

Det är då, givetvis, även tillåtet att köra med dubbdäck 1/10-15/4 oavsett om det förväntas bli vinterväglag eller inte.

Senast redigerat av it_mutt (5 maj 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mervolic Yawn...
5 maj 2016 · 3 151 Inlägg

it_mutt skrev:
Nej, här är det allt DU som har missförstått lagen.

Enligt dina egna källor

Vinterdäck 1 december–31 mars
Ditt fordon ska ha vinterdäck från 1 december–31 mars om det är vinterväglag

Dubbdäck 1 oktober–15 april
Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid.

Transportstyrelsen.se

Står klart och tydligt att du -ska- ha vinterdäck under perioden 1/12-31/3 (om vinterväglag råder). Övrig tid -får- du använda dubbdäck (om det befaras bli, eller de facto är, vinterväglag.)
Du får alltså köra med sommardäck fr.o.m. 1/4 även om det är full snöstorm.

- - Edit - -

"Får köra med sommardäck" som i; det är fullt lagligt.

Det är då, givetvis, även tillåtet att köra med dubbdäck 1/10-15/4 oavsett om det förväntas bli vinterväglag eller inte.

Jag kanske är dum då, men jag ser inte vart det står att man får ha sommardäck i snöstorm? Ser bara att det står att man behöver använda vinterdäck när det råder vinterväglag (oavsett tid på året)..?

Edit: Kan tillägga att det däremot står att det är 1200kr i böter om sommardäck används på vinterväglag (någon årstid ej angiven).

Senast redigerat av Mervolic (5 maj 2016)

Evildan
5 maj 2016 ·

JohnMayLives skrev:
1: Våtslipa bort all färg som hamnat utanför repan
2: Lägg i mer färg (av rätt kulör!) i repan. Baslacken (metallic) får aldrig slipas.
3: När färgen torkat så lägger du i klarlack. Försök att bygga upp så nivån blir liiiite högre än omgivande lack
4: Låt torka/härda ordentligt
5: Våtslipa ner så gott det går, är man duktig kan man slipa ner till samma nivå som omgivande lack. Börja med P1000/P1200 o sedan finare, avsluta med P2500 eller P3000. Akta så du inte slipar igenom omgivande originallack...
6: Rubba, polera och vaxa. Klart.

Ett av dom klokare inläggen i den här tråden även fast den handlar om vinterdäckslagen.

it_mutt Avstängd
5 maj 2016 · 10 388 Inlägg

Mervolic skrev:

it_mutt skrev:
Nej, här är det allt DU som har missförstått lagen.

Enligt dina egna källor

Vinterdäck 1 december–31 mars
Ditt fordon ska ha vinterdäck från 1 december–31 mars om det är vinterväglag

Dubbdäck 1 oktober–15 april
Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid.

Transportstyrelsen.se

Står klart och tydligt att du -ska- ha vinterdäck under perioden 1/12-31/3 (om vinterväglag råder). Övrig tid -får- du använda dubbdäck (om det befaras bli, eller de facto är, vinterväglag.)
Du får alltså köra med sommardäck fr.o.m. 1/4 även om det är full snöstorm.

- - Edit - -

"Får köra med sommardäck" som i; det är fullt lagligt.

Det är då, givetvis, även tillåtet att köra med dubbdäck 1/10-15/4 oavsett om det förväntas bli vinterväglag eller inte.

Jag kanske är dum då, men jag ser inte vart det står att man får ha sommardäck i snöstorm? Ser bara att det står att man behöver använda vinterdäck när det råder vinterväglag (oavsett tid på året)..?

Var ser du detta?




Det står att du under en period -ska- använda vinterdäck om vinterväglag råder, det innebär, även i en lag, att du -får- använda sommardäck, om det -inte- råder vinterväglag. (1/12-31/3)

Däremot står det att du -får- använda dubbdäck resterande tid av året, om det råder, eller befaras bli, vinterväglag. (1/4-30/11)

Utöver detta -får- du använda dubbdäck även om vinterväglag inte råder under ytterligare en period. (1/10-30/11 samt 1/4-15/4).

Lagen säger alltså, väldigt klart och tydligt, att om det råder vinterväglag under perioden 1/12-31/3 så ska du använda vinterdäck (dubb eller friktionsdäck). Råder det inte vinterväglag, behöver du helt sonika inte använda vinterdäck och kan brumma runt på sommardäck (sen är det upp till polisen att avgöra osv osv).

När som helst, utanför denna"ska"-period (som då blir 1/4-30/11) får du, som i; det är fullt lagligt, köra med sommardäck även om det är full snöstorm, då lagen inte -kräver- vinterdäck under denna period (men, om det varnas för en kommande snöstorm 3/7, så får du köra med dubbdäck om du nu absolut vill, men du måste inte). Väderförhållandena spelar alltså, ur lagens synvinkel, ingen som helst roll utanför "ska"-perioden.

Senast redigerat av it_mutt (5 maj 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mervolic Yawn...
5 maj 2016 · 3 151 Inlägg

it_mutt skrev:
Var ser du detta?

Det står högst upp på sidan jag hänvisade till.

it_mutt skrev:
Det står att du under en period -ska- använda vinterdäck om vinterväglag råder, det innebär, även i en lag, att du -får- använda sommardäck, om det -inte- råder vinterväglag. (1/12-31/3)

Däremot står det att du -får- använda dubbdäck resterande tid av året, om det råder, eller befaras bli, vinterväglag. (1/4-30/11)

Utöver detta -får- du använda dubbdäck även om vinterväglag inte råder under ytterligare en period. (1/10-15/4).

Lagen säger alltså, väldigt klart och tydligt, att om det råder vinterväglag under perioden 1/12-31/3 så ska du använda vinterdäck (dubb eller friktionsdäck). Råder det inte vinterväglag, behöver du helt sonika inte använda vinterdäck och kan brumma runt på sommardäck (sen är det upp till polisen att avgöra osv osv).

När som helst, utanför denna period (som då blir 1/4-30/11) får du, som i; det är fullt lagligt, köra med sommardäck även om det är full snöstorm, då lagen inte -kräver- vinterdäck under denna period (men, om det varnas för en kommande snöstorm 3/7, så får du köra med dubbdäck om du nu absolut vill).

Se där, då har jag lärt mig nått nytt. tongue

Lite lustigt, egentligen. Det är ju inte mindre halt bara för att det är en annan årstid. roll Är det vinterväglag så är det ju vinterväglag, och som det stod i inledningen på Transportstyrelsens hemsida så "behöver man använda"... Det är ju lite felvisande av deras författare då. hmm

it_mutt Avstängd
5 maj 2016 · 10 388 Inlägg

Mervolic skrev:

it_mutt skrev:
Var ser du detta?

Det står högst upp på sidan jag hänvisade till.

it_mutt skrev:
Det står att du under en period -ska- använda vinterdäck om vinterväglag råder, det innebär, även i en lag, att du -får- använda sommardäck, om det -inte- råder vinterväglag. (1/12-31/3)

Däremot står det att du -får- använda dubbdäck resterande tid av året, om det råder, eller befaras bli, vinterväglag. (1/4-30/11)

Utöver detta -får- du använda dubbdäck även om vinterväglag inte råder under ytterligare en period. (1/10-15/4).

Lagen säger alltså, väldigt klart och tydligt, att om det råder vinterväglag under perioden 1/12-31/3 så ska du använda vinterdäck (dubb eller friktionsdäck). Råder det inte vinterväglag, behöver du helt sonika inte använda vinterdäck och kan brumma runt på sommardäck (sen är det upp till polisen att avgöra osv osv).

När som helst, utanför denna period (som då blir 1/4-30/11) får du, som i; det är fullt lagligt, köra med sommardäck även om det är full snöstorm, då lagen inte -kräver- vinterdäck under denna period (men, om det varnas för en kommande snöstorm 3/7, så får du köra med dubbdäck om du nu absolut vill).

Se där, då har jag lärt mig nått nytt. tongue

Lite lustigt, egentligen. Det är ju inte mindre halt bara för att det är en annan årstid. roll Är det vinterväglag så är det ju vinterväglag, och som det stod i inledningen på Transportstyrelsens hemsida så "behöver man använda"... Det är ju lite felvisande av deras författare då. hmm

Ah, my bad, jag läste det som att du fått det från något jag hade skrivit.

Och visst är det så. Svartis är lika halt 1/2 som 1/5 (om det nu skulle dyka upp då). Det handlar väl mest om att sätta just någon begränsning. Om vinterdäck skulle vara ett krav/måste om det befaras att komma en skvätt snö i Juni, skulle antagligen "ingen" orka byta. Det i sin tur skulle antagligen dra upp försäljningen av friktionsdäck, vilket är en fungerande (inte bra) kompromiss av allt. Inte bra på blankis, inte helt super på sommaren när det är 25c i skuggan heller, vilket i sin tur säkerligen hade haft en negativ effekt på det stora hela (diskussionen dubb vs friktion låter jag vara där).

Men, det är givetvis bara antagande från min sida.

Har man sommarskor på bilen och det blir halt, så får man helt sonika lätta på högerfoten eller i "värsta" fall låta bilen stå. Problemet är väl i sin tur att folk, rent generellt, inte begriper det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang