Audi A4 1.9Tdi -98 Hackar vid gaspådrag

Race_Chick Snäll liten biltjej
1 maj 2016 · 880 Inlägg

Min audi gick slött till en början, så misstänkte att de var luftmassemätaren som var dålig.
Så jag köpte en ny sådan och bytte den, kopplade bort batteriet först.
Efteråt så började audin hacka eller hugga vid gaspådrag...

Vad gjorde jag för fel? Är inte så insatt i nyare motorer hmm

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 maj 2016 · 4 917 Inlägg

Jag har alltid uppfattat dieselkärror som slöa så därför kör jag en bensinare..
Finns det någon möjlighet att kolla ev felkoder på en sån kärra från 98 ?
Annars får man prova sig fram och betala dyrt tills man hittat felet..
Men får jag tippa så tror jag det är tändrelaterat, alltså kablar och stift..
Alternativet blir oren diesel, men det verkar lite otroligt..

Senast redigerat av tommen1 (1 maj 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Race_Chick Snäll liten biltjej
1 maj 2016 · 880 Inlägg

jag prövade att dra ut kontakten till Lmm när bilen stod på tomgång,
och det vart ingen skillnad på tomgången..

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
simlar
1 maj 2016 · 5 524 Inlägg

Har du tillgång till VAG-COM att läsa ut felkoder?
Om inte så rekommenderar jag starkt att du införskaffar, gratis-versionen av VCDS-lite fungerar utmärkt.
Och en kabel från http://www.nascom.se/sv/diagnostik/inte … e-usb.html så du får en som funkar (ingen idé att slänga pengar på ebay-kablarna då dom sällan fungerar).

Att bilen går slött har ofta med laddtrycksproblem att göra, vanligast läckage i vakuumslangarna och därefter racklande N75-ventil.

Koppla bort batteriet vid byte av luftmassemätare är onödigt, räcker att ha tändningen avslagen. I princip enda gångerna batteriet behöver lossas är vid byte av startmotor eller generator.


tommen1 skrev:
Jag har alltid uppfattat dieselkärror som slöa så därför kör jag en bensinare..
Finns det någon möjlighet att kolla ev felkoder på en sån kärra från 98 ?
Annars får man prova sig fram och betala dyrt tills man hittat felet..
Men får jag tippa så tror jag det är tändrelaterat, alltså kablar och stift..
Alternativet blir oren diesel, men det verkar lite otroligt..

Kablar och stift på en diesel? Du får nog läsa på lite, hårda tändkablar på dessa roll




Edit:
Jag hoppas du har bilen välservad, ingen idé att felsöka en bil där service-detaljerna inte är bytta på länge.
Dvs
Motorolja
Oljefilter
Luftfilter
Dieselfilter (väldigt sällan folk kommer ihåg att byta bränslefiltret, ett igensatt sådant kan ge många skumma problem med motorgången)

Senast redigerat av simlar (1 maj 2016)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Race_Chick Snäll liten biltjej
1 maj 2016 · 880 Inlägg

simlar skrev:
Har du tillgång till VAG-COM att läsa ut felkoder?
Om inte så rekommenderar jag starkt att du införskaffar, gratis-versionen av VCDS-lite fungerar utmärkt.
Och en kabel från http://www.nascom.se/sv/diagnostik/inte … e-usb.html så du får en som funkar (ingen idé att slänga pengar på ebay-kablarna då dom sällan fungerar).

Att bilen går slött har ofta med laddtrycksproblem att göra, vanligast läckage i vakuumslangarna och därefter racklande N75-ventil.

Koppla bort batteriet vid byte av luftmassemätare är onödigt, räcker att ha tändningen avslagen. I princip enda gångerna batteriet behöver lossas är vid byte av startmotor eller generator.

Okej tack för tipset smile
Att batteriet skulle kopplas ur hörde jag bara av en polare tongue

Jag ska in och köpa nya vakuumslangar och byta ut alla som går, bättre att byta alla tänkte jag smile

Va kan en N75 ventil kosta måntro?

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
Race_Chick Snäll liten biltjej
1 maj 2016 · 880 Inlägg

den är välservad med bok, och jag är ganska mån att hålla service på mina bilar smile

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
simlar
1 maj 2016 · 5 524 Inlägg

Race_Chick skrev:

simlar skrev:
Har du tillgång till VAG-COM att läsa ut felkoder?
Om inte så rekommenderar jag starkt att du införskaffar, gratis-versionen av VCDS-lite fungerar utmärkt.
Och en kabel från http://www.nascom.se/sv/diagnostik/inte … e-usb.html så du får en som funkar (ingen idé att slänga pengar på ebay-kablarna då dom sällan fungerar).

Att bilen går slött har ofta med laddtrycksproblem att göra, vanligast läckage i vakuumslangarna och därefter racklande N75-ventil.

Koppla bort batteriet vid byte av luftmassemätare är onödigt, räcker att ha tändningen avslagen. I princip enda gångerna batteriet behöver lossas är vid byte av startmotor eller generator.

Okej tack för tipset smile
Att batteriet skulle kopplas ur hörde jag bara av en polare tongue

Jag ska in och köpa nya vakuumslangar och byta ut alla som går, bättre att byta alla tänkte jag smile

Va kan en N75 ventil kosta måntro?

den är välservad med bok, och jag är ganska mån att hålla service på mina bilar smile

N75-ventil går på runt 500-1000kr hmm

Kolla först så du får vakuum till vnt-klockan på turbon när bilen står på tomgång, ska vara tillräckligt starkt för att slangen ska hålla fast sig på fingret om du sätter t.ex pekfingret för.
Annars har du vakuumläckage någonstans eller i väldigt ovanliga fall en dålig vakuumpump.

Det är bra, antar då att bränslefiltret är bytt inom de senaste 3000milen? (har för mig det är var 3000e mil dieselfiltret ska bytas, det ska då bytas bra mycket oftare än vad de flesta tror).

Senast redigerat av simlar (1 maj 2016)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Race_Chick Snäll liten biltjej
1 maj 2016 · 880 Inlägg

simlar skrev:

Race_Chick skrev:

simlar skrev:
Har du tillgång till VAG-COM att läsa ut felkoder?
Om inte så rekommenderar jag starkt att du införskaffar, gratis-versionen av VCDS-lite fungerar utmärkt.
Och en kabel från http://www.nascom.se/sv/diagnostik/inte … e-usb.html så du får en som funkar (ingen idé att slänga pengar på ebay-kablarna då dom sällan fungerar).

Att bilen går slött har ofta med laddtrycksproblem att göra, vanligast läckage i vakuumslangarna och därefter racklande N75-ventil.

Koppla bort batteriet vid byte av luftmassemätare är onödigt, räcker att ha tändningen avslagen. I princip enda gångerna batteriet behöver lossas är vid byte av startmotor eller generator.

Okej tack för tipset smile
Att batteriet skulle kopplas ur hörde jag bara av en polare tongue

Jag ska in och köpa nya vakuumslangar och byta ut alla som går, bättre att byta alla tänkte jag smile

Va kan en N75 ventil kosta måntro?

den är välservad med bok, och jag är ganska mån att hålla service på mina bilar smile

N75-ventil går på runt 500-1000kr hmm

Kolla först så du får vakuum till vnt-klockan på turbon när bilen står på tomgång, ska vara tillräckligt starkt för att slangen ska hålla fast sig på fingret om du sätter t.ex pekfingret för.
Annars har du vakuumläckage någonstans eller i väldigt ovanliga fall en dålig vakuumpump.

Det är bra, antar då att bränslefiltret är bytt inom de senaste 3000milen? (har för mig det är var 3000e mil dieselfiltret ska bytas, det ska då bytas bra mycket oftare än vad de flesta tror).

Ajdå de va lite dyrt, men det får man ta,  man betalar ju hellre lite extra å få en grej som fungerar än riskera att få nått billigt skit som går sönder direkt hmm

Joda dieselfiltret är bytt för ca 1000mil sedan max + luftfilter med mera, jag kör ju inte så överdrivet mycket smile

Hur ska man koppla den där kabeln för felkodsläsare? En ska ju såklart in i bilen, men ska man koppla andra änden i en dator direkt eller nått?

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
simlar
2 maj 2016 · 5 524 Inlägg

Race_Chick skrev:
Ajdå de va lite dyrt, men det får man ta,  man betalar ju hellre lite extra å få en grej som fungerar än riskera att få nått billigt skit som går sönder direkt hmm

Joda dieselfiltret är bytt för ca 1000mil sedan max + luftfilter med mera, jag kör ju inte så överdrivet mycket smile

Hur ska man koppla den där kabeln för felkodsläsare? En ska ju såklart in i bilen, men ska man koppla andra änden i en dator direkt eller nått?

Jo tyvärr är N75-ventilen dyr hmm
Men felsök vakuumet först innan börjar slänga pengar på delar.

Ja då ska det inte vara några problem pga utebliven service iaf big_smile

OBD-ändan in i bilen, uttaget är under ett plastlock bredvid askkoppen i baksätet.
USB-ändan in i datorn som sedan installeras med korrekt programvara och VCDS-lite (programvaran som behövs hittar du via länken på produktsidan).

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 maj 2016 · 4 917 Inlägg

Påläst enl nedan, men jag skrev stift,inte tändstift..cool
Men däremot missade jag kablarna , för det har ju jag..roll

Ägare till bensindrivna bilar är vanligen lyckligt ovetande om förekomsten och funktionen av glödstift. Den som kör diesel brukar dock förr eller senare få bekanta sig med denna bildel. Bensinmotorer har som bekant tändstift till tändanordning. Dieselmotorer antänder däremot i princip spontant. Det höga kompressionstrycket skapar kraftig värme, vilket antänder dieselbränslet så snart det sprutas in i cylindern. Ibland är dock temperaturen inte tillräcklig för att antända bränslet.

Senast redigerat av tommen1 (2 maj 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Race_Chick Snäll liten biltjej
2 maj 2016 · 880 Inlägg

simlar skrev:

Race_Chick skrev:
Ajdå de va lite dyrt, men det får man ta,  man betalar ju hellre lite extra å få en grej som fungerar än riskera att få nått billigt skit som går sönder direkt hmm

Joda dieselfiltret är bytt för ca 1000mil sedan max + luftfilter med mera, jag kör ju inte så överdrivet mycket smile

Hur ska man koppla den där kabeln för felkodsläsare? En ska ju såklart in i bilen, men ska man koppla andra änden i en dator direkt eller nått?

Jo tyvärr är N75-ventilen dyr hmm
Men felsök vakuumet först innan börjar slänga pengar på delar.

Ja då ska det inte vara några problem pga utebliven service iaf big_smile

OBD-ändan in i bilen, uttaget är under ett plastlock bredvid askkoppen i baksätet.
USB-ändan in i datorn som sedan installeras med korrekt programvara och VCDS-lite (programvaran som behövs hittar du via länken på produktsidan).

Jo jag börjar med det först, sen om de är samma problem än så blir de väl att köpa ny N75 ventil hmm (jag känner mig mest säker om det är nytt tongue )

Precis, servicen vägrar jag slarva med smile

Okej tack än en gång, ska få tag på en dator först å främst för jag har bara en stationär dator tongue

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
simlar
2 maj 2016 · 5 524 Inlägg

tommen1 skrev:
Påläst enl nedan, men jag skrev stift,inte tändstift..cool
Men däremot missade jag kablarna , för det har ju jag..roll

Ägare till bensindrivna bilar är vanligen lyckligt ovetande om förekomsten och funktionen av glödstift. Den som kör diesel brukar dock förr eller senare få bekanta sig med denna bildel. Bensinmotorer har som bekant tändstift till tändanordning. Dieselmotorer antänder däremot i princip spontant. Det höga kompressionstrycket skapar kraftig värme, vilket antänder dieselbränslet så snart det sprutas in i cylindern. Ibland är dock temperaturen inte tillräcklig för att antända bränslet.

Jo fast glödstiften har ju inget med motorgången att göra annat än vid minusgrader för att underlätta start.
Så att motorn skulle hacka vid gaspådrag pga trasiga glödstift är väldigt långsökt wink

Dieselmotorer är fina pålitliga konstruktioner smile Ljudet och lukten är ju även det riktigt härligt, en diesel luktar som bäst när man kallstartar i minusgrader big_smile

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
simlar
2 maj 2016 · 5 524 Inlägg

Race_Chick skrev:
Jo jag börjar med det först, sen om de är samma problem än så blir de väl att köpa ny N75 ventil hmm (jag känner mig mest säker om det är nytt tongue )

Precis, servicen vägrar jag slarva med smile

Okej tack än en gång, ska få tag på en dator först å främst för jag har bara en stationär dator tongue

Låter bra det smile

En stationär funkar men är tyvärr lite otymplig att ta med ut till bilen tongue

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Race_Chick Snäll liten biltjej
2 maj 2016 · 880 Inlägg

simlar skrev:

Race_Chick skrev:
Jo jag börjar med det först, sen om de är samma problem än så blir de väl att köpa ny N75 ventil hmm (jag känner mig mest säker om det är nytt tongue )

Precis, servicen vägrar jag slarva med smile

Okej tack än en gång, ska få tag på en dator först å främst för jag har bara en stationär dator tongue

Låter bra det smile

En stationär funkar men är tyvärr lite otymplig att ta med ut till bilen tongue

Näe de blir för otympligt om jag inte skaffar en 15 meters förlängningskabel tongue
Har inte surfplattor usb? smile

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
simlar
2 maj 2016 · 5 524 Inlägg

Race_Chick skrev:

simlar skrev:

Race_Chick skrev:
Jo jag börjar med det först, sen om de är samma problem än så blir de väl att köpa ny N75 ventil hmm (jag känner mig mest säker om det är nytt tongue )

Precis, servicen vägrar jag slarva med smile

Okej tack än en gång, ska få tag på en dator först å främst för jag har bara en stationär dator tongue

Låter bra det smile

En stationär funkar men är tyvärr lite otymplig att ta med ut till bilen tongue

Näe de blir för otympligt om jag inte skaffar en 15 meters förlängningskabel tongue
Har inte surfplattor usb? smile

Finns säkrt surfplattor som har det, dock har jag för mig VCDS endast funkar på windows. win xp rekommenderas men funkar på win7 också.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Race_Chick Snäll liten biltjej
2 maj 2016 · 880 Inlägg

simlar skrev:
Finns säkrt surfplattor som har det, dock har jag för mig VCDS endast funkar på windows. win xp rekommenderas men funkar på win7 också.

Okej jag har windows 7 så smile annars måste de luta åt att köpa en usb kabel på 15meter tongue har ju bilen ståendes utanför dörren bara vid huset smile

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
simlar
2 maj 2016 · 5 524 Inlägg

Race_Chick skrev:
Vad är det denna N75 ventil gör igentligen? smile

Den styr ECUn VNTn på turbon med. Styr både laddtryck och hur snabbt turbon spoolar.
Lite svårt att förklara då jag inte är superinsatt i VNT-turbos men man kan säga att storleken på avgashuset justeras med VNT-vingarna.

Vill du läsa mer om VNT-turbos så kan du googla på antingen VNT turbo eller Variable vane turbo.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Race_Chick Snäll liten biltjej
2 maj 2016 · 880 Inlägg

simlar skrev:

Race_Chick skrev:
Vad är det denna N75 ventil gör igentligen? smile

Den styr ECUn VNTn på turbon med. Styr både laddtryck och hur snabbt turbon spoolar.
Lite svårt att förklara då jag inte är superinsatt i VNT-turbos men man kan säga att storleken på avgashuset justeras med VNT-vingarna.

Vill du läsa mer om VNT-turbos så kan du googla på antingen VNT turbo eller Variable vane turbo.

Okej smile
jag ska kika där , alltid bra att lära sig smile

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang