Ratten inte rak när jag kör på raksträcka. Peugeot 308 SW -16

Soulistic
28 april 2016 · 10 Inlägg

FordRSC skrev:
Hade också klagat på att varvräknaren går åt fel håll! :p

Haha man vänjer sig. Såg lite sjukt ut först.

FLindgren
28 april 2016 · 5 089 Inlägg

Soulistic skrev:

FLindgren skrev:
Till att börja med. Lossa för guds skull inte ratten och flytta! då kan du svänga två varv åt höger och 1½ åt vänster:P

Lämna in den på hjulinställning så fixar dem det.
Och är bilen ny och ratten sne är mig fösta tanke att det finns en transportskada med krökt styrled eller länkarm eller så.  De släpper ju inte iväg en sådan bil från fabriken så något har ju hänt på vägen!

Sen om du inte har på orginalhjulen utan ett par andra hjul med snedslita däck så kan detta göra att ratten blir sned också.

Vad brukar en fyrhjulsinställning gå på?

mellan 500 och 1300 beroende på vart du lämnar in den.

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
BornZombie
28 april 2016 · 193 Inlägg

FLindgren skrev:

Soulistic skrev:

FLindgren skrev:
Till att börja med. Lossa för guds skull inte ratten och flytta! då kan du svänga två varv åt höger och 1½ åt vänster:P

Lämna in den på hjulinställning så fixar dem det.
Och är bilen ny och ratten sne är mig fösta tanke att det finns en transportskada med krökt styrled eller länkarm eller så.  De släpper ju inte iväg en sådan bil från fabriken så något har ju hänt på vägen!

Sen om du inte har på orginalhjulen utan ett par andra hjul med snedslita däck så kan detta göra att ratten blir sned också.

Vad brukar en fyrhjulsinställning gå på?

mellan 500 och 1300 beroende på vart du lämnar in den.

Fast detta är ingenting han själv ska stå för, den som sålde bilen borde ta in den och kolla så att allting är riktigt, han har ju för fan nybilsgaranti.

Bara åka in till bilfirman och kräva att de fixar det, enklare än så ska det inte vara.

Volvo V90 D5 AWD Inscription "Polestar Wannabe" (2017)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 april 2016 · 3 730 Inlägg

Chefen köpte två nya v70 i december -15 (taxi)

Den ena har helt rak ratt och den andra marginellt vriden ratt.

Det handlar om slarv vid montering/leveransservice.
Samma fenomen kan uppkomma om du lämnar en bil på hjulinställning hos en slarvig typ. Helt oacceptabelt!!

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
BornZombie
28 april 2016 · 193 Inlägg

DiwraZ skrev:
Samma fenomen kan uppkomma om du lämnar en bil på hjulinställning hos en slarvig typ. Helt oacceptabelt!!

Fick vara med om detta två gånger, första gången blev framvagnen/ratten rätt justerad efter 2 återbesök, andra gången tog det 3 återbesök, lite sur blev man. Det värsta var ju att efter andra återbesöket klagade de på att det var styrväxel som var glapp, absolut inget glapp i styrväxel på den bilen, hjulinställningen håll i 2 mil, sen var det dags för återbesök. Tog totalt 4 besök för att få framvagnen och ratten rätt justerat.

Senast redigerat av BornZombie (28 april 2016)

Volvo V90 D5 AWD Inscription "Polestar Wannabe" (2017)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 april 2016 · 3 730 Inlägg

BornZombie skrev:

DiwraZ skrev:
Samma fenomen kan uppkomma om du lämnar en bil på hjulinställning hos en slarvig typ. Helt oacceptabelt!!

Fick vara med om detta två gånger, första gången blev framvagnen/ratten rätt justerad efter 2 återbesök, andra gången tog det 3 återbesök, lite sur blev man. Det värsta var ju att efter andra återbesöket klagade de på att det var styrväxel som var glapp, absolut inget glapp i styrväxel på den bilen, hjulinställningen håll i 2 mil, sen var det dags för återbesök. Tog totalt 4 besök för att få framvagnen och ratten rätt justerat.

Åk inte dit igen! Suck

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
FLindgren
29 april 2016 · 5 089 Inlägg

BornZombie skrev:

DiwraZ skrev:
Samma fenomen kan uppkomma om du lämnar en bil på hjulinställning hos en slarvig typ. Helt oacceptabelt!!

Fick vara med om detta två gånger, första gången blev framvagnen/ratten rätt justerad efter 2 återbesök, andra gången tog det 3 återbesök, lite sur blev man. Det värsta var ju att efter andra återbesöket klagade de på att det var styrväxel som var glapp, absolut inget glapp i styrväxel på den bilen, hjulinställningen håll i 2 mil, sen var det dags för återbesök. Tog totalt 4 besök för att få framvagnen och ratten rätt justerat.

Hur kan en hjulinställning hålla 2 mi? antingen är den ju bra från början eller så är inte sakerna fastskruvade eller något glapp som ändrar på hjulinställningen tongue

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
BornZombie
29 april 2016 · 193 Inlägg

FLindgren skrev:

BornZombie skrev:

DiwraZ skrev:
Samma fenomen kan uppkomma om du lämnar en bil på hjulinställning hos en slarvig typ. Helt oacceptabelt!!

Fick vara med om detta två gånger, första gången blev framvagnen/ratten rätt justerad efter 2 återbesök, andra gången tog det 3 återbesök, lite sur blev man. Det värsta var ju att efter andra återbesöket klagade de på att det var styrväxel som var glapp, absolut inget glapp i styrväxel på den bilen, hjulinställningen håll i 2 mil, sen var det dags för återbesök. Tog totalt 4 besök för att få framvagnen och ratten rätt justerat.

Hur kan en hjulinställning hålla 2 mi? antingen är den ju bra från början eller så är inte sakerna fastskruvade eller något glapp som ändrar på hjulinställningen tongue

Undrade detsamma, framvagnen helt ny bytt, styrleder, styrstagar, länkarmar, dämpare, fjädrar och allt runt omkring, så de började klaga på styrväxel som inte hellre var glapp. Efter fjärde besöket blev allt som det ska, så vi vet nog var felet låg. smile Fattar inte bara hur det kan vara lönt för de att ta in en och samma bil 4 gånger, kostar bara de tid och pengar då jag vägrade betala för återbesök. Är det inte bättre att sköta sitt jobb rätt från början så slipper man hålla på med sånt, och slipper slösa bort kundernas tid.

Volvo V90 D5 AWD Inscription "Polestar Wannabe" (2017)
Meaganeowner
30 april 2016 · 2 250 Inlägg

Vid nybilsförsäljningen gäller inte RH - GARANTI ! (Runt hörnet).

Om firman som sålde bilen är rädd om sin renommé, så åtgärdas felet omedelbart. Ratten ska givetvis stå rakt när du kör på jämn o h plan väg. Eller mitt över mittlinjen då vägar oftast lutar något mot kanterna. Min bil är inte alls känslig för detta.
En blänkare i tidningen hjälper annars.

Du ska inte betala något, för att få felet åtgärdat.


Själv har jag fått sned ratt efter hjulinställning. Då skruvar man in styrleden,  t ex ett varv på ena sidan och ut lika mycket på andra sidan. Blev det bättre så fortsätter jag tills jag är nöjd. Blev det sämre skruvar jag tillbaks, och fortsätter så att säga ett varv till på  åka. Om man tar lika mycket på båda, fast den ena ut o h den andra in, så ä dras inte hjulinställningen.

Men! På en helt ny bil, kan det ju även vara fel på hjulinställningen. Typ transportskada, fel montage e t c. Och då kommer dina språk,  sprillans, nya däck att slitas onormalt. Det kan fort.
Det lär du inte få ersättning för. Säljaren hävdar då att ev kört mot någon trottoarkant eller dylikt.

Och givetvis kan felet vara i bakvagnen.

Jag skulle inte ens lyfta bilen. Inget eget arbete, så länge den omfattas av garantiåtaganden.

Så tillbaks till säljaren! Hävda nybilsgaranti.

Annars är det tidningen som hjälper. Typ här säljs det bilar där företaget inte åtgärdar fel.
Biter rätt bra...

Senast redigerat av Meaganeowner (30 april 2016)

Soulistic
3 maj 2016 · 10 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Vid nybilsförsäljningen gäller inte RH - GARANTI ! (Runt hörnet).

Om firman som sålde bilen är rädd om sin renommé, så åtgärdas felet omedelbart. Ratten ska givetvis stå rakt när du kör på jämn o h plan väg. Eller mitt över mittlinjen då vägar oftast lutar något mot kanterna. Min bil är inte alls känslig för detta.
En blänkare i tidningen hjälper annars.

Du ska inte betala något, för att få felet åtgärdat.


Själv har jag fått sned ratt efter hjulinställning. Då skruvar man in styrleden,  t ex ett varv på ena sidan och ut lika mycket på andra sidan. Blev det bättre så fortsätter jag tills jag är nöjd. Blev det sämre skruvar jag tillbaks, och fortsätter så att säga ett varv till på  åka. Om man tar lika mycket på båda, fast den ena ut o h den andra in, så ä dras inte hjulinställningen.

Men! På en helt ny bil, kan det ju även vara fel på hjulinställningen. Typ transportskada, fel montage e t c. Och då kommer dina språk,  sprillans, nya däck att slitas onormalt. Det kan fort.
Det lär du inte få ersättning för. Säljaren hävdar då att ev kört mot någon trottoarkant eller dylikt.

Och givetvis kan felet vara i bakvagnen.

Jag skulle inte ens lyfta bilen. Inget eget arbete, så länge den omfattas av garantiåtaganden.

Så tillbaks till säljaren! Hävda nybilsgaranti.

Annars är det tidningen som hjälper. Typ här säljs det bilar där företaget inte åtgärdar fel.
Biter rätt bra...

Problemet är att de hävdar att ratten är "rak" och inom ramen för felmarginal. De vägrar ju göra något åt det. Ska bråka lite mer men man blir ju uppgiven får de låtsas ju som att det inte är något fel.

Soulistic
3 maj 2016 · 10 Inlägg

FLindgren skrev:

Soulistic skrev:

FLindgren skrev:
Till att börja med. Lossa för guds skull inte ratten och flytta! då kan du svänga två varv åt höger och 1½ åt vänster:P

Lämna in den på hjulinställning så fixar dem det.
Och är bilen ny och ratten sne är mig fösta tanke att det finns en transportskada med krökt styrled eller länkarm eller så.  De släpper ju inte iväg en sådan bil från fabriken så något har ju hänt på vägen!

Sen om du inte har på orginalhjulen utan ett par andra hjul med snedslita däck så kan detta göra att ratten blir sned också.

Vad brukar en fyrhjulsinställning gå på?

mellan 500 och 1300 beroende på vart du lämnar in den.

Tack! Om de vägrar göra något åt det får jag väl lämna in den...suck.

BornZombie
3 maj 2016 · 193 Inlägg

Soulistic skrev:

Meaganeowner skrev:
Vid nybilsförsäljningen gäller inte RH - GARANTI ! (Runt hörnet).

Om firman som sålde bilen är rädd om sin renommé, så åtgärdas felet omedelbart. Ratten ska givetvis stå rakt när du kör på jämn o h plan väg. Eller mitt över mittlinjen då vägar oftast lutar något mot kanterna. Min bil är inte alls känslig för detta.
En blänkare i tidningen hjälper annars.

Du ska inte betala något, för att få felet åtgärdat.


Själv har jag fått sned ratt efter hjulinställning. Då skruvar man in styrleden,  t ex ett varv på ena sidan och ut lika mycket på andra sidan. Blev det bättre så fortsätter jag tills jag är nöjd. Blev det sämre skruvar jag tillbaks, och fortsätter så att säga ett varv till på  åka. Om man tar lika mycket på båda, fast den ena ut o h den andra in, så ä dras inte hjulinställningen.

Men! På en helt ny bil, kan det ju även vara fel på hjulinställningen. Typ transportskada, fel montage e t c. Och då kommer dina språk,  sprillans, nya däck att slitas onormalt. Det kan fort.
Det lär du inte få ersättning för. Säljaren hävdar då att ev kört mot någon trottoarkant eller dylikt.

Och givetvis kan felet vara i bakvagnen.

Jag skulle inte ens lyfta bilen. Inget eget arbete, så länge den omfattas av garantiåtaganden.

Så tillbaks till säljaren! Hävda nybilsgaranti.

Annars är det tidningen som hjälper. Typ här säljs det bilar där företaget inte åtgärdar fel.
Biter rätt bra...

Problemet är att de hävdar att ratten är "rak" och inom ramen för felmarginal. De vägrar ju göra något åt det. Ska bråka lite mer men man blir ju uppgiven får de låtsas ju som att det inte är något fel.

Det finns ingen "ram för felmarginal", ratten SKA vara rak, speciellt på en ny bil. Vill inte de hjälpa ring Peugeot Sverige och prata med de, de ska fan se till att detta åtgärdas, det är en ny bil, mycket kan ha hänt under transport precis som några redan har skrivit.

Volvo V90 D5 AWD Inscription "Polestar Wannabe" (2017)
Westergren Large Cap
3 maj 2016 · 1 816 Inlägg

Klart det ska åtgärdas. Jobbar själv som bilsäljare och det där hade jag inte själv accepterat att leverera till kund. Gör om, gör rätt. Handlar trots allt om att få en nöjd kund när man jobbar med detta.

zleepy Trucker
3 maj 2016 · 1 391 Inlägg

Be och få prata med högsta chefen för återförsäljaren du köpt bilen hos, annars gör som ovan säger, ring Peugeot Sverige och fråga om dom anser det är acceptabelt, jag tvivlar på det...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Evildan
9 maj 2016 ·

Då du är ny på forumet flyttar jag din tråd till en annan lämpligare del av forumet, för handen på hjärtat det är inte ett motorpoblem.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang