Pulserande bromsar

Shas
14 april 2016 · 7 Inlägg

Hej på Er alla !

Då är det premiär för mitt deltagande i detta forum, ska bli spännande och se om det finns någon som har samma problem som jag...

Jag har en Huyndai Santa Fe CM, 2007:a, en trevlig lågpris SUV, förhållandevis lättmekad.

Fick på den senaste besiktningen en liten upplysning om att bromsbeläggen bak var slitna och i samband med detta bestämde jag mig även för att byta skivor bak, stötdämpare och givetvis även handbromsbackar.

Innan jag gjorde detta har jag inte uppmärksammat några bekymmer med bilen.

Efter "renoveringen" har jag fått en pulserande bromspedal, vi pratar alltså inte vibrationer. Pulseringen uppkommer när jag trycker lite hårdare på bromspedalen dock inte på något sätt hårt. Har jag driven i så driver fortfarande bilen.

Bilen liksom bromsar släpper, bromsar släpper det är inte ABS-knack vi pratar om utan det känns mer som belägen ligger på halva skivan och släpper den andra och pedalen följer liksom med...

Första reflektionen är att skivorna är skeva men dessa har jag både bytt och mätt upp av andra orsaker och det behöver vi inte avhandla här.

Nu kommer nästa sak under tiden jag har hållit på med bilen så har jag märkt att även pedalen sjunker dvs något som jag direkt drar slutsatsen är huvudbromscylindern. Pedalen går ända ner i botten tar tid men ändå...
Gör jag ett hårt och snabbt tryck lyser bromslampan till för att senare slockna.

Jag är ganska noggrann av mig och tycker att jag borde uppmärksammat detta problem om det fanns innan renoveringen men jag kan faktiskt inte påminna mig att det var något som helst problem. Besiktningen sa inget heller... Nu kollas ju inte dess bromsar på traditionellt men man tycker att detta är en sak de enkelt kan kolla...   

Luft i systemet känns som orimligt då jag var väldigt noggrann när jag motionerade oken.

Min fråga är alltså ganska kort efter hela detta långa inlägg... Är dessa symtom något som kan uppkomma i samband med en defekt huvudbromscylinder ?

Kan lastavkännarna ha något med detta att göra ? Bytte ju faktiskt stötdämpare borde ju inte påverka men jag försöker ge all input jag kan... Famlar liksom i mörkret....

Mvh // Shas

torsen
16 april 2016 · 7 198 Inlägg

Du skriver att du är noga.
Men kan det inte tänkas att du inte gjorde tillräckligt rent på bromsskivans anliggningsyta på navet?
Behövs inte mycket för att skivan ska kasta minimalt men ändå resultera i pulserande bromspedal.
Ett förslag.wink

uhlin
16 april 2016 · 2 831 Inlägg

torsen skrev:
Du skriver att du är noga.
Men kan det inte tänkas att du inte gjorde tillräckligt rent på bromsskivans anliggningsyta på navet?
Behövs inte mycket för att skivan ska kasta minimalt men ändå resultera i pulserande bromspedal.
Ett förslag.wink

Precis min första tanke också.

Är huvudcylindern def. så uppkommer inte detta fel.

Shas
16 april 2016 · 7 Inlägg

Ok jag har dragit precis samma slutsats som Ni men vi kan utesluta att anliggningsytorna inte är rengjorda. Jag har använt en roterande stålborste och tagit bort allt. Dessutom har Hyundai varit lite extra seriösa här. Om vi tänker oss hjulnavet med skivan loss så är anliggningsytan "bara" 5mm från periferins ytterkant och inåt mot centrum därefter är det nerfräst ett par mm för att när vi sedan börjar närma centrum återgå till samma nivå. Misstänker att detta är gjort så just för att minska känsligheten för det Ni just beskriver.

Jag har dock mätt upp "skevheten" och det är runt 2hundradels mm på skivans ytterkant och detta ska vara inom toleransen.

Jag har gått och funderat på detta och idag fick jag en liten tanke. Jag bytte ju stötdämpare... inte till original utan från reservdelar24 Ett företag jag kan upplysa Er om att jag aldrig någonsin mer kommer att handla från.

Kan det vara så att last avkänningsventilerna jäklas... En kompis kom med den geniala lösningen att lasta ner bilen med ett par sandsäckar. Blir till att prova detta är ju för en gång skull gratis.

Mvh // Shas

Hagge7302
17 april 2016 · 4 Inlägg

kolla så du inte skadade tätningarna i oken som du motionerade upp kan ha blivit ett litet läckage och då får du fenomenet att det pulserar och också det att pedalen sjunker till golvet när du håller den nertryckt. Pedalen får aldrig gå i botten för då har du antingen luft i systemet eller läckage

torsen
17 april 2016 · 7 198 Inlägg

Prova med att flytta skivorna på naven så nära ½ varv som möjligt.
Kanske kastningen på nav och skiva då tar ut varandra?roll

wink

jaka54
17 april 2016 · 5 680 Inlägg

Hej!
När bytte du bromsvätska sist?

Senast redigerat av jaka54 (17 april 2016)

Shas
17 april 2016 · 7 Inlägg

Har både roterat skivorna, bytt dessa mot nya. Vet faktiskt inte när eller om bromsvätskan är bytt. Började själv serva bilen efter 20 000mil.

simlar
17 april 2016 · 5 516 Inlägg

Shas skrev:
Har både roterat skivorna, bytt dessa mot nya. Vet faktiskt inte när eller om bromsvätskan är bytt. Började själv serva bilen efter 20 000mil.

Milen säger inte så mycket, bromsvätska brukar bytesintervallet vara mellan 2-4år beroende på bilmärke och modell.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
jaka54
17 april 2016 · 5 680 Inlägg

Hej!
Byt bromsvätska!
Man bör byta vartannat år! 
Symptomen du beskriver tyder på att du har vatten i bromsvätskan.

Shas
19 april 2016 · 7 Inlägg

Tack för alla svar... Jag har kanske ändå tänkt fel. Provade att bromsa bilen i 100km och då skakade ratten. I samband med detta har jag dessutom uteslutit lastavkänningsventilerna... 100kg extra i skuffen 

Kan det vara så att felet ändå sitter i skivorna fram... Kostar inget att mäta upp dessa så det får bli kvällens jobb. vet dock inte vad toleranserna är fram men det kan kanske någon här på forumet sitter inne med...

Återkopplar

// Shas

jaka54
19 april 2016 · 5 680 Inlägg

Hej!
Du måste åtgärda de enkla och mest troliga sakerna först och det är att byta bromsvätska!

Shas
19 april 2016 · 7 Inlägg

God kväll.. Problemet är bara att bromsvätskan blir inte dålig över en natt. Eftersom bilen är servad enligt boken borde även bromsoljan vara bytt.

Skakar ratten vid inbromsning så är det fram som problemet sitter. Så därför gäller det att tänka om. Jag har dragit slutsatsen att felet måste sitta bak då jag endast varit där och pillat. Jag har inte uppfattat att det varit några skakningar i bilen innan jag gjorde detta ingrepp. Jag tror dock att jag på något sätt förträngt detta

I kväll tog jag mig dock tid att av vänster framdäck och syna skivan, ser bra ut på utsidan men dock inte på insidan. Oket är flytande med dubbla kolvar. Synade beläggen och det innersta var ordentligt snedslitet. I själva bygels som håller oket på plats sitter två "kolvar" som oket ska flyta på. En av dessa satt idiotfast. Tog över en timme att få loss denna. Med lite kopparpasta fick jag båda att löpa fritt igen och återmonterade de gamla delarna.

Vid provkörning upplevde jag att pulserandet förvärrats, det kan man kanske med lite fantasi förklara med att nu oket trycker som det ska på sneda bromsbelägg.

Ny skivor och belägg är nu beställda även fram, dessa såg som sagt inte så fräscha ut, kan åtminstone inte bli sämre. 

Mvh // Shas

Shas
3 maj 2016 · 7 Inlägg

God kväll på Er ! Då är det dags att summera. Något man alltid bör komma ihåg är att lita på sig själv. Det är svårt men stämmer ofta. Verkar något orimligt så är det ofta det.

Jag har helt enkelt dragit fel slutsatser på grund av att jag inte uppmärksammat de pulserade bromsarna innan jag gav mig på bakbromsarna tog jag för givet att det måste vara bak problemet satt.

Vi pratar dessutom inte om klassiskt vibrerande skivor som är resultatet av skeva skivor utan pulserande sådana. Nu med facit i hand vet jag varför och hur dessa uppkommit. Ett av oken fram försedda  med dubbla kolvar och en flytande konstruktion. En av de två glidpinnarna hade fastnat ordentligt vilket gjorde att bara ena kolven tryckte på bromsbelägget "flytkonstruktionen" blir ju då satt ur spel på ena sidan och skivan pressas åt sidan då det inte finns något mothåll...

Nya skivor och rejält med motionering av okena och bromsarna är som nya... Så kan det vara. Tackar för all hjälp och får väl därmed anse att tråden är avslutad

Mvh // Shas

ehedman
3 maj 2016 · 1 966 Inlägg

I vanlig ordning är det när man är noggrann som det går åt fanders, medan andra "släggar" ihop grejerna och får det att fungera perfekt.

Skönt att det löste sig och kudos till dig för att du gjorde en uppföljning - alltför många trådar lämnas med obesvarade frågor.

LocKtar Herr
4 maj 2016 · 1 722 Inlägg

Ja, verkligen! Snyggt jobbat! smile

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang