Löstagbar dragkrok besiktning, en snabb fråga

Celeron
1 maj 2016 · 1 322 Inlägg

Hej jag har löstagbar dragkrok på min bmw.  när jag ska besikta den, spelar de nån roll om dragkroken ligger i bagaget så teknikern själv får sätta på den. eller ska den sitta på när jag åker in? eller kanske inte spelar nån roll... roll

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
simlar
1 maj 2016 · 5 524 Inlägg

Ska inte spela någon roll, inte ens säkert dom kollar dragkroken.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
M123
1 maj 2016 · 962 Inlägg

Strategiskt är det nog bättre att den sitter på så personen ifråga kan utan omständigheter prova dess funktion, att få börja leta och packa upp om den ligger i påse tex i bagaget är nog mer irriterande än om den sitter där.

En glad besiktningsman är en bra besiktningsman som regel.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
ehedman
1 maj 2016 · 1 966 Inlägg

Det man brukar kontrollera är, så vitt jag vet, att kroken går att ta av och på. Det är på tok för många som åker runt med avtagbar dragkrok monterad jämt och ständigt - tvåa på besiktningen är en vanlig följd.

Senast redigerat av ehedman (1 maj 2016)

mb_pucken
1 maj 2016 · 5 087 Inlägg

Jag brukar sätta dit kroken innan ja besikar bilen. Lika så lägga fram triangel och knäppa i bälten samt ta lös stagen till extraljusen :-) känns bra att underlätta för bessiktningspersonalen så dom blir glada och snälla :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
1 maj 2016 · 3 730 Inlägg

mb_pucken skrev:
Jag brukar sätta dit kroken innan ja besikar bilen. Lika så lägga fram triangel och knäppa i bälten samt ta lös stagen till extraljusen :-) känns bra att underlätta för bessiktningspersonalen så dom blir glada och snälla :-)

Jag gör på samma vis. Skulle stabbstagen till extraljus vara förbjudet??

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Icebear
1 maj 2016 · 235 Inlägg

Jag hade avtagbar dragkrok på bmw:n som jag hade tidigare, brukade bara ha den på när jag skulle dra släpvagn, när det var klart tog jag alltid loss den, när den inte användes låg den i en väska i bagaget. Och det var aldrig några klagomål på besiktningen, dom frågade varje gång om jag hade dragkroken med mig och då plockade jag fram den, var aldrig några problem. Det dom brukar kolla är att den går att ta av och på.

Väljer du att ha kroken på när du åker till besiktningen, se till så att du har nyckeln till den med dig så dom kan kolla att det funkar.

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
1 maj 2016 · 2 571 Inlägg

Jag har också avtagbar krok och lägger alltid fram den i skuffen och påtalar det för besiktningsmannen när jag lämnar över nyckeln.

Om du inte använder kroken ofta så smörj gärna "spåret" någon dag innan och provmontera kroken så det funkar. Jag fick under min första besiktning med nuvarande bil en smärre utskällning av besiktningsmannen för att jag inte "rastade kroken tillräckligt ofta" som han kallade det.
Problemet var att jag aldrig haft den på annat än när jag köpte bilen för att se hur det funkade, varpå massa skit samlats i spåret efter det och kroken fastnade inne på besiktningen. Det slutade med att han fick slå loss den, så efter det brukar jag inför besiktning rengöra lite och kolla så det går smärtfritt.

Ytterligare lite heads up är att nyckeln till kroken behöver inte finnas eftersom den inte har något att göra med själva funktionen, den ser ju bara till så att ingen norpar kroken från dig.

Senast redigerat av hyrbil (1 maj 2016)

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
mb_pucken
1 maj 2016 · 5 087 Inlägg

DiwraZ skrev:

mb_pucken skrev:
Jag brukar sätta dit kroken innan ja besikar bilen. Lika så lägga fram triangel och knäppa i bälten samt ta lös stagen till extraljusen :-) känns bra att underlätta för bessiktningspersonalen så dom blir glada och snälla :-)

Jag gör på samma vis. Skulle stabbstagen till extraljus vara förbjudet??

Onej :-) har ett par hemmabyggda stag men kulleder och dom är låsta med en bygel som är lite pilliga att gå upp. Och då stagen är skruvade i grillen som följer med huven upp så underlättar det om man förbereder lite när huven ska öppnas :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
1 maj 2016 · 3 730 Inlägg

mb_pucken skrev:

DiwraZ skrev:

mb_pucken skrev:
Jag brukar sätta dit kroken innan ja besikar bilen. Lika så lägga fram triangel och knäppa i bälten samt ta lös stagen till extraljusen :-) känns bra att underlätta för bessiktningspersonalen så dom blir glada och snälla :-)

Jag gör på samma vis. Skulle stabbstagen till extraljus vara förbjudet??

Onej :-) har ett par hemmabyggda stag men kulleder och dom är låsta med en bygel som är lite pilliga att gå upp. Och då stagen är skruvade i grillen som följer med huven upp så underlättar det om man förbereder lite när huven ska öppnas :-)

Då förstår jag. Att knäppa bälten och ta fram triangeln verkar göra den mest nitiska besgubben positiv☺ Att tvätta av bilen och hyfsa av den invändigt gör inte saken sämre (inte för att jag åker omkring i skitig bil med grus på golvmattorna).

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
ehedman
1 maj 2016 · 1 966 Inlägg

Nyckeln behöver man bara ha med sig om kroken är låst och monterad, såklart. Sen måste jag instämma i kören - kommer man med en ren bil, knäppta bälten och triangeln framtagen så uppskattas det, det märker man.

Celeron
4 maj 2016 · 1 322 Inlägg

gjorde som ja bruka, knäppte bältena. plocla bort all skit. la fram triangeln så den va lättåtkomlig.smile

jag valde att ha kroken på  eftersom bilen stått i 2 år. kroken fick ja slå å banka loss när jah köpte bilen. så smörjde upp allt igår och montera/demotera kroken flera gånger igår så den gick lätt. så fick sitta kvar:) lämnade besiktningen med en skit 2a... rostiga bromsrör längstgående . nu blere lite från ämnet men skit samma big_smile

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
trubbelturbo
4 maj 2016 · 1 459 Inlägg

Lägg kroken prydligt och lättåtkomligt i bagaget. Farsan fick skäll en gång när han besiktigade sin bil för att "en avtagbar dragkrok ska bara sitta på när man drar släp" smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
M123
4 maj 2016 · 962 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Lägg kroken prydligt och lättåtkomligt i bagaget. Farsan fick skäll en gång när han besiktigade sin bil för att "en avtagbar dragkrok ska bara sitta på när man drar släp" smile

Med det resonemanget så behöver inte respektive prova funktionen heller, den ska ju trots allt bara sitta där när man har vagn efter. Nja köper faktiskt inte det att han fick skäll, om så vore fallet så borde ni ta upp det med stationschefen för är rätt säker att det inte hör till företagets policy att ge kunderna skäll. big_smile

Senast redigerat av M123 (4 maj 2016)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang