Låg volt ut från Remotekabeln till förstärkaren

Don_Tool
28 april 2016 · 8 Inlägg

Hej, mitt första inlägg här blir en fråga som säkert flera tusen redan frågat.

Iallafall

Jag köpte en sub och bas och kopplade in i bilen, allt enligt konstens regler.
Plus från batteriet som är avsäkrad till plus på förstärkaren
Minus från en jordpunkt som jag slipat bort färgen ordentligt på.
Om jag kontrollmäter mellan dessa punkter ser jag att jag har spänning fram till förstärkaren så den har spänning att kunnas driva på.

Det är här det är fel och jag måste ha hjälp med att lösa det. Jag kopplade från min huvudenhet (pionerr avh270bt) remotekabeln som var blåvit och var även uppmärkt remotekabeln fram till förstärkaren. När jag startar bilen så sätts inte förstärkaren på, jag kontrollmätte mellan remote och positive på förstärkaren och jag hade ca +5V alltså för lågt för att förstärkaren ska vakna.

Varför är det så låg spänning och vad är det som är fel?

Kan jag snabbkoppla, alltså göra en snabbbryggkoppling mellan plus från förstärkaren och till remote för att se så förstärkaren jobbar som den ska?

Szummi
28 april 2016 · 268 Inlägg

Ja du kan koppla en kabelstump mellan + på steget till remote. Är där tillräckligt med ström så skall steget starta.

Kolla över så batteriet är färskt och levererar vad den skall. Fungerar stereon annars som den skall?

Don_Tool
28 april 2016 · 8 Inlägg

Ok det är bra att veta för då kan jag testa detta iallafall. Jadå stereon är knappt en månad gammal och fungerar som det ska, vad jag tänkte på om det också kunde varit någon inställning som jag har missat i stereon och slå så den kanske inte skickar ut tillräckligt med spänning via remote för den är avstängd? Det finns en inställning som jag har slagit på i stereon "sub på" så det borde vara nog.

Nu e jag inte hemma så jag kan testa ännu men jag vill samla på mig en massa goa tips o tricks som jag kan testa väl jag kommer hem efter tjänsteresan

Janneutanb
28 april 2016 · 7 271 Inlägg

Mätte du mellan remote och plus på steget ?

Don_Tool
28 april 2016 · 8 Inlägg

Ja det gjorde jag och fick då +5V

Xoff Volvo tönt... =)
28 april 2016 · 2 344 Inlägg

Men remoten i sig är ju plus, så du skall mäta mellan jord på steget och remote, då skall du ha runt 12V

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Don_Tool
28 april 2016 · 8 Inlägg

Xoff skrev:
Men remoten i sig är ju plus, så du skall mäta mellan jord på steget och remote, då skall du ha runt 12V

Det är iof sant men jag är ganska säker att jag mätte mellan båda polerna för att kontrollera och det översteg aldrig 5V, det enda som är säker just nu iallafall är att jag har korrekt spänning fram till förstärkaren fast förstärkaren sätts inte igång (inga dioder lyser)

Don_Tool
5 maj 2016 · 8 Inlägg

Okey! Då har jag åtminstone kontrollerat att de förstärkaren fungerar som den ska, batteriet är tillräcklig för att pumpa på och det låter en massa från basen roll

Nu blir då nästa steg att kontrollera varför inte remotekabeln på huvudenheten inte skickar tillräckligt med ström för att sätta på förstärkaren. Det kan mycket väl v ara så att remotekabeln inte sitter rätt ifrån stereon för jag fick nämligen flytta runt andra kablar som inte satt rätt från ISO-kabeln vilket är märkligt för att få huvudenheten att fungera som den ska. På med pannlampan och dyka ner med multimetern nästa!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang