Byta Framvagnsbalk Golf 1.6 16v 2002

rollyy
25 april 2016 · 15 Inlägg

Har en Golf IV Variant 1.6 16 v 105hk (IJ5) 77 KW från 2002 .

Har köpt ny framvagnsbalk (1j0199313j)

Försöker ta reda på allt innan jag börjar med det hela . Tänkte lossa på länkarmar längst ut och lyfta ner hela . Motorn kommer stöttas underifrån eftersom motorfäste som sitter i framvagnsbalken lossas .

Det ända jag undrar om är styrväxeln som det sitter med fyra m8 bult upp genom framvagnsbalken . När jag lyfter ner framvagnsbalken när allt är lossat . Behöver styrväxeln stöttas på nåt sätt ,eller hänger den kvar som den är ?

Styrväxeln sitter ju kvar i ratt och längst ut vid hjulen . men tänkte ifall den vilar på framvagnsbalken . därav min fråga om den behöver nåt stöd så länge .

Senast redigerat av rollyy (25 april 2016)

spillolja
25 april 2016 · 4 014 Inlägg

Varken styrväxel eller motor behöver stöttas , motorn häger kvar i vänster resp. höger fäste

Länkarmar behöver ej heller lossas längs ut, bara att vicka ut ur balken är den är lossad

när balken är lossad behöver överfallen till krängningshämmaren lossas innan balken är fri

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
rollyy
25 april 2016 · 15 Inlägg

spillolja skrev:
Varken styrväxel eller motor behöver stöttas , motorn häger kvar i vänster resp. höger fäste

Länkarmar behöver ej heller lossas längs ut, bara att vicka ut ur balken är den är lossad

när balken är lossad behöver överfallen till krängningshämmaren lossas innan balken är fri

Tack för det ,då ska jag göra så . Bultarna som håller framvagnsbalken , brukar dessa sitta hårt ? . behöver man värma eller så ?

spillolja
25 april 2016 · 4 014 Inlägg

rollyy skrev:
Tack för det ,då ska jag göra så . Bultarna som håller framvagnsbalken , brukar dessa sitta hårt ? . behöver man värma eller så ?

det är nog från fall till fall

när man återmonterar bör tunnflytande rostkyddsmedel sprutas på alla skruvgängor i förebyggande syfte

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
rollyy
4 maj 2016 · 15 Inlägg

Det fixa sig nu sitter den nya balken där den ska . tog 10 timmar då det var lite struligt med en bult som gick av som sitter i styrväveln . skulle borra och borret gick av ,så det gick lite tid på det . men det löste sig till slut och det är det viktigaste .

Spillolja .. Tänkte höra med dej . eftersom styrväxel o allt satt kvar . behöver man göra nån framhjulsinställning eller är allt lungt på den fronten ?

spillolja
5 maj 2016 · 4 014 Inlägg

Det är bara att ta en åktur med kärran och känna efter om det behövs  wink

för att värma bort mindre skruvar kan en steinel HL stick vara oumbärlig

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang